جمعه 5 مهر 1387

احمدی نژاد در گفت‌وگو با شبکه خبری "پی. بی. اس": يهوديان در ايران از حقوق بيشتری نسبت به بقيه برخوردارند، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس‌‏جمهورتصريح کرد: رسماً اعلام می‌‏کنم که ما می‌‏خواهيم از همه حقوق خود در آژانس بين المللی انرژی اتمی استفاده کنيم؛ تا الان فوق‌‏قانون با آژانس همکاری کرده‌‏ايم اما از اين به بعد، طبق قانون همکاری می‌‏کنيم.

به گزارش "ايلنا"، محمود احمدی نژاد صبح پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری "پی.بی.اس" آمريکا با اشاره به همکاری‌های گسترده جمهوری اسلامی ايران با آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی افزود" ما نسبت به ساير اعضای آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی، بيشترين همکاری را با آژانس داشته‌ايم و تاکنون در بيش از ۱۲ سند آژانس، صلح‌‏آميز بودن فعاليت‌های ما تاييد شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس‌‏جمهور با بيان اينکه آژانس تاکنون حتی يک گزارش مبنی بر صلح‌‏آميز بودن فعاليت‌‏های هسته‌‏ای آمريکا صادر نکرده است، تصريح کرد: چرا بايد آمريکا به عنوان يک عضو آژانس، مصونيت داشته باشد و اصلا بازرسی از فعاليت‌‏های آن صورت نگيرد، من امروز رسماً اعلام می‌‏کنم که آمريکا بايد همه فعاليت‌‏های هسته‌‌ای خود را تعطيل کند و آژانس نيز گزارش خود را از فعاليت‌های اين کشور هر چه سريع‌‏تر منتشر کند.
وی افزود:مگر آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی کارمند دولت آمريکاست، ما هم عضو آژانس هستيم و آمريکا هم عضو آژانس است و همه بايد طبق قانون عمل کنيم.
احمدی‌‏نژاد نگرانی جمهوری اسلامی ايران را از فعاليت‌‏های هسته‌‏ای آمريکا فراوان توصيف کرد و گفت: دولت آمريکا هزاران کلاهک اتمی دارد، اگر فشارهای سياسی از آژانس برداشته شود و آژانس بتواند وظايف خود را به خوبی انجام دهد، آن وقت بايد گزارشی از روند خلع سلاح آمريکا منتشر کند.
رئيس‌‏جمهور خلع سلاح قدرت‌‏های اتمی را وظيفه اصلی آژانس برشمرد و تصريح کرد: آژانس بر خلاف اساسنامه خود و تحت فشارها ادعاهای يک عضو خود مثل آمريکا را درباره ايران بررسی می‌‏کند، در واقع آژانس کاری که می‌‏کند، يک طرفه است.
احمدی‌‏نژاد تاکيد کرد: آمريکا بايد به آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی پاسخ دهد که چقدر به قوانين متعهد بوده است و بگويد آيا توليد بمب‌های جديد را متوقف کرده و بمب‌‏های قبلی را از بين برده است.
رئيس‌‏جمهور آژانس را در انجام وظيفه اصلی خود ناتوان توصيف کرد و گفت: آژانس به دليل فشارها نمی‌‏تواند کار خود را انجام دهد. اما من می‌‏توانم به وظيفه‌ام عمل کنم و از آمريکا بپرسم اين ده هزار کلاهک اتمی را برای چه بايد داشته باشد؟ آيا برای صلح و حل مشکلات اقتصادی اين بمب ها را می خواهد يا برای جنگ و اصلاً چه کسی اجازه داده است اين بمب‌‏ها را داشته باشد.
وی افزود: اين معياری دوگانه و غيرقابل قبول است و بايد آن را تغيير داد.
احمدی نژاد در خصوص گفت‌‏وگو با مقام‌‏های آمريکايی اظهار داشت:ما هميشه آماده گفت‌‏وگو هستيم؛ البته در شرايط عادلانه و بر اساس احترام متقابل.
رئيس‌‏جمهور يکی از اشکالات بزرگ در روابط جهان امروز را مخفی‌‏کاری دانست و تصريح کرد" فکر می‌‏کنيم تصميم‌‏گيری‌‏ها بايد شفاف باشد و مردم در جريان آنها قرار گيرند؛ آن وقت تصميمات خيلی پخته‌‏تر و دقيق‌‏تر اتخاذ خواهد شد.
وی افزود: اول بايد بپذيريم که مسايل جهانی را بايد با گفت‌‏وگو و در شرايط عادلانه حل کرد و اگر اين را بپذيريم، آن وقت راه باز می‌‏شود و می‌‏توانيم بحث جدی داشته باشيم.
احمدی‌‏نژاد ريشه‌‏يابی مشکلات امروز جهان و برنامه‌‏ريزی برای حل آنها را مهمترين موضوع دانست و گفت: اگر ريشه‌‏يابی به خوبی صورت گيرد، آن وقت راه حل‌‏ها به دست خواهند آمد و به نقطه مشترکی خواهيم رسيد.
وی با تاکيد بر اينکه بايد گفت‌‏وگوها را به سمت منطق و عدالت به پيش برد، تصريح کرد: در اين زمانه تلاش‌های خود را برای اصلاح فضای جهانی انجام داده‌ايم و به عنوان مثال نامه من به آقای بوش ،گشايش فصل جديدی از فرصت‌‏ها برای گفت‌‏وگوی عادلانه و دقيق بود.
احمدی‌‏نژاد افزود: بايد منتظر بمانيم و ببينيم که مسوولان بعدی آمريکا چه تصميمی می‌‏گيرند و چه پاسخی می‌‏دهند و سپس متناسب با آن پاسخ خواهيم داد.
خبرنگار اين شبکه سوال کرد که همه کشورها از فعاليت‌‏های شما ابراز نگرانی کرده‌اند ،نظر شما چيست؟رئيس‌‏جمهور در پاسخ به اين سوال ، آمريکا را منشا اصلی همه تهديدها عنوان کرد و گفت: در يک‌‏سال اخير آمريکا ۱۰ بار ما را تهديد کرده و در چند سال اخير هم در همه جنگ‌ها شرکت داشته است؛ آمريکا از بمب اتم استفاده کرده و در عراق هم گلوله‌های اورانيومی به کار برده است، اما ما با کسی جنگ نداشته و نداريم و تاريخ اين را نشان می‌‏دهد.
احمدی‌‏نژاد با طرح اين پرسش از خبرنگار مبنی بر اينکه منظور شما از "همه نگرانند، چه کشورهايی است"، تصريح کرد:۱۱۸ کشور عضو جنبش عدم تعهد، ۵۷ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی، اعضای گروه ۱۵ و اعضای دی هشت همه از فعاليت‌‏های ما حمايت کرده‌اند که همه اينها بيش از ۱۶۰ کشور می‌‏شوند.
وی افزود: شما فکر می‌‏کنيد آمريکا و متحدانش همه عالم هستند، اين ادبياتی است که دولت آمريکا به کار می‌‏برد و البته دورانش نيز به پايان رسيده است.
رئيس‌‏جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا شما می‌‏گوييد اسرائيل بايد از صحنه روزگار محو شود ،گفت: بله . من می‌‏گويم جنايت، اشغالگری، ترور، کشتن زن‌‏ها و کودکان و اشغال سرزمين ديگری به هر صورت بايد محو شود.
احمدی‌‏نژاد افزود: ما می‌‏گوييم بايد اين کارها از بين بروند، حالا اگر با از بين رفتن اين کارها برخی‌‏ها هم از بين می‌‏روند ،خوب بروند. ما می‌‏گوييم نبايد جنايت وجود داشته باشد.
خبرنگار "پی .بی.اس" پرسيد که "آيا اگر خودتان را هم تهديد کنند ،اينگونه می گوييد؟" رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال گفت: بارها اين حرف را زده‌اند، همين هفته تهديد کردند که احمدی نژاد بايد ترور شود؛ آيا اين نگرانی به وجود نمی‌‏آورد و اين تروريسم دولتی نيست؟ دوران معيارهای دوگانه به پايان رسيده است و بايد استانداردها يگانه شود.
احمدی‌‏نژاد در پاسخ به اين سوال که چقدر احتمال حمله به ايران را می دهيد؟ گفت: کسی به ايران حمله نخواهد کرد و هيچ کس قادر نيست که چنين کاری انجام دهد، در ضمن اگر چنين اتفاقی بيفتد از خودمان دفاع می‌‏کنيم و حمله‌‏کننده را پشيمان خواهيم کرد.
رئيس جمهور با بيان اينکه ما هشت سال در جنگ با عراق از خود دفاع کرده‌‏ايم و می‌‏دانيم چگونه از خود دفاع کنيم ،گفت: مردم ما با دست خالی در مقابل صدام مورد حمايت آمريکا و تا دندان مسلح، ايستادند و دفاع کردند، ملت ايران ملتی بزرگ و انسانی است و به کسی اجازه تجاوز نمی‌‏دهد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی آمريکا از چرخش آزادانه نفت، تصريح کرد: ما فکر می‌‏کنيم نفت مثل تهيه کالاها بايد آزادانه چرخش داشته باشد؛ اصلاً چرا دولت آمريکا، نگران اين موضوع است؟ مگر می خواهد مرتکب کار خلافی شود که نگران است؟
دکتراحمدی نژاد تاکيد کرد: دوران، دوران گفت‌‏وگو و منطق است و هر کسی خارج از ضابطه عمل کند، منزوی خواهد شد.
رئيس‌‏جمهور درباره يهوديان ايران نيز گفت: ما يهوديان را دوست داريم؛ يهوديان در ايران از حقوق بيشتری نسبت به بقيه برخوردارند و در صورتی که بقيه مردم به ازای ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر، يک نماينده در مجلس دارند، يهوديان ايران با جمعيتی حدود ۲۰ هزار نفر يک نماينده در مجلس دارند.
احمدی‌‏نژاد صهيونيست‌ها را يک حزب سياسی و نه يهودی دانست و گفت: آنها دروغ می‌‏گويند که يهودی‌اند؛ چون قوانين دينی يهود را اجرا نمی کنند. اديان الهی همه يکی هستند و همه را به دوست داشتن مردم دعوت می‌‏کنند.
رئيس‌‏جمهور افزود: اديان الهی از جمله يهوديت نمی‌‏گويند که سرزمين ديگران را اشغال کنيد، محاصره دارويی کنيد، دستور به کشتن زن‌‏ها و کودکان نمی‌‏دهند. همين الان مسلمان‌ها و يهوديان به راحتی در آمريکا و ايران زندگی می‌‏کنند و مشکلی هم ندارند.
رئيس‌‏جمهور با بيان اين که يهوديان آدم نمی‌‏کشند ،اظهار داشت: به واقع انسان ديندار آدم نمی‌‏کشد و دوست دارد همه در رفاه و آرامش باشند.
احمدی‌‏نژاد به تلاش خود برای استقرار صلح در همه‌‏جا اشاره و تصريح کرد: اقدامات ما اقدامات انسانی است و حرف می‌‏زنيم و گفت‌‏وگو می کنيم ؛اما دعوا نمی‌‏کنيم چون اين وظيفه ماست و در واقع اين وظيفه را اديان الهی بر دوش ما گذارده‌‏اند.

Copyright: gooya.com 2016