پنجشنبه 4 مهر 1387

احمدی‌نژاد در ديدار با مخالفين جنگ در آمريکا: دولت آمريکا قادر نيست تا ده‌ها سال آينده جنگ جديدی ايجاد کند، ايسنا

- شرايط را برای رفت‌وآمد مردم دو کشور آماده می‌کنم


دکتر محمود احمدی‌نژاد، در ديدار با گروه‌های طرفدار صلح و ضد جنگ در آمريکا، گفت: من به شما بشارت می‌دهم که دولت آمريکا ديگر قادر نيست که تا ده‌ها سال آينده جنگ جديدی را ايجاد کند؛ البته ممکن است ديگرانی جنگ کنند ولی ما می‌توانيم جلوی آن‌ها را بگيريم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نيويورک، رييس جمهور کشورمان عصر چهارشنبه به وقت نيويورک در محل اقامت خود با تعدادی از گروه‌های طرفدار صلح و ضد جنگ در آمريکا ديدار و اظهار کرد: زشت‌ترين حوادثی که در جامعه‌ی بشری رخ می‌دهد جنگ است و در واقع جنگ بدترين راه‌حل برای مشکلات است.

وی با بيان اين که همه از جنگ گريزان هستند چرا که جنگ جزء آسيب و تشديد دشمنی نتيجه‌ی ديگری ندارد، گفت: کسانی که در طول تاريخ جنگ ايجاد کرده‌اند کمکی به ايجاد صلح و امنيت نکرده‌اند بلکه عوامل بهم‌زننده‌ی صلح و امنيت پايدار را تقويت کرده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس‌جمهور در ادامه به بررسی علت‌های جنگ پرداخت و گفت: از مهم‌ترين علت‌های ايجاد جنگ روحيه‌ی توسعه‌طلبی، پايبند نبودن به قانون، عدالت، توجه نکردن به حقوق انسان‌ها و ملت‌ها و کرامت و شخصيت انسان‌هاست و تا زمانی که ما اين مسايل را مداوا نکنيم و آن‌ها را مهار نکنيم نمی‌توانيم جنگ را از بين ببريم.

وی با اشاره به اهميت توجه به اخلاق و ارزش‌های اخلاقی، گفت: عده‌ای از اين که اخلاق و ارزش‌های اخلاقی را در جامعه به کنار گذاشته‌اند به اين مسئله افتخار می‌کنند در صورتی که اين مسئله‌ی اشتباهی است و در واقع بايد گفت يکی از بزرگ‌ترين خيانت‌ها به جامعه‌ی بشری کنار گذاشتن اخلاق و ارزش‌های اخلاقی است.

رييس‌جمهور با بيان اين که تمام اديان الهی انسان را دعوت به صلح و عدالت می‌کنند، افزود: راهکار اصلی در اين قضيه اين است که ما مروج اخلاق و ارزش‌های دينی باشيم و در واقع اديان الهی همه را دعوت به يک حقيقت می‌کنند و آن توحيد، عمل صالح و کار نيک است.

او با بيان اين که بايد تلاش کنيم که اخلاق وارد مناسبات سياسی و اجتماعی شود، گفت: همان طور که گفتم متاسفانه کسانی که اخلاق را از جامعه‌ی بشری حذف کرده‌اند به اين کار افتخار می‌کنند و وقتی ما آن‌ها را به اخلاق دعوت می‌کنيم اخم می‌کنند و دعوت کننده را مسخره می‌کنند.

رييس‌جمهور با بيان اين که متاسفانه اکنون ما بعضا شاهد هستيم که دين‌داری و پيروی از انبياء به عقب‌ماندگی و جهالت ترجمه می‌شود، گفت: اين در حالی است که همه‌ی انبيای الهی جهت کمک به انسان برای برپايی يک زندگی سعادتمند آمده‌اند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: تا زمانی که خوی تجاوزگری مهار نشود جنگ‌ها ادامه پيدا می‌کند و راهکار اين است که ما تلاش کنيم ارزش‌های اخلاقی و دينی و پايبندی به ارزش‌ها را در جامعه گسترش دهيم.

او با بيان اين که ما نبايد اجازه دهيم که زياده‌خواهان و بداخلاقان اعمال زشت خود را تئوريزه کنند و آن را تبديل به يک مکتب و راه و رسم زندگی کنند، اظهار کرد: من يقين دارم که مردم آمريکا با جنگ‌افروزی مخالف هستند. ما مردم آمريکا را شريک در جنايت‌هايی که دولت آمريکا انجام می‌دهد و در جنگ نمی‌دانيم. مردم در هيچ کجا شريک جنگ نيستند بلکه مخالف آن هستند ولی متاسفانه عده‌ای برای ارضای تمايلات خود جنگ را ايجاد می‌کنند.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با گسترش مناسبات مردم دو کشور ايران و آمريکا، گفت: ما می‌توانيم خارج از مناسبات رسمی روابط مردم دو کشور را برقرار کرده و آن را گسترش دهيم و اين شدنی است و شما گروه‌های طرفدار صلح نيز بايد اين قضيه را دنبال کنيد تا دولت آمريکا نيز همراهی لازم را بکند و من در ايران نيز شرايط را برای گفت‌وگوها و رفت و آمد مردم دو کشور آماده می‌کنم.

وی هم‌چنين با اشاره به حضور زنان ايرانی در عرصه‌های مختلف سياسی، اجتماعی و فرهنگی، تصريح کرد: حضور زنان در کشور ما در پست‌های حساس و تخصصی بسيار بالاتر از کشورهای ديگر است.

احمدی‌نژاد هم‌چنين با تاکيد بر اين که جوانان بايد وارد تصميم‌گيری‌ها شوند، گفت: اگر جوانان وارد تصميم‌گيری‌ها نشوند و به امور توجه نداشته باشند اين يک امر خطرناک است. جوانان اگر سياسی شوند اين خود باعث می‌شود که سياست از انحصار يک عده خاص بيرون بيايد و کارها و تصميمات مردمی‌تر و انسانی‌تر شود؛ بنابراين جوانان بايد در تصميم‌گيری‌ها نقش عمده‌ای را ايفا کنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالات يکی از شرکت‌کنندگان در اين جلسه که گفت ما برای آمدن به ايران دچار مشکل ويزا هستيم، گفت: رفع اين مسئله شدنی است و من در اين راستا به آقای خزاعی ماموريت می‌دهم. البته در کارهای دو کشور مقرراتی حاکم است و تا آن جا که قوانين به ما اجازه دهد ما تلاش می‌کنيم که برای رفت و آمد تسهيلات مناسب ايجاد کنيم.

اين سخن رييس با تشويق حضار همراه بود.

رييس‌جمهور در مورد رابطه‌ی ايران و آمريکا نيز، گفت: دولت آمريکا خود رابطه با ايران را قطع کرد.

وی هم‌چنين ادامه داد: ما انتظار داريم که روابط آمريکا با کشورهای مختلف از جمله ايران بر اساس احترام و عدالت باشد. ما انتظار نداريم که دولت آمريکا به ما کمک کند و يا چيزی به ما بدهد بلکه همان طور که گفتم ما انتظار داريم که روابط بر اساس احترام و عدالت باشد.

وی در پاسخ به اظهارنظر يکی از شرکت‌کنندگان در جلسه که گفت ما نگران ايجاد جنگ جديدی از سوی آمريکا هستيم، گفت: من به شما بشارت می‌دهم که دولت آمريکا ديگر قادر نيست تا ده‌ها سال آينده جنگ جديدی آغاز کند؛ البته ممکن است ديگرانی بعضا ايجاد کنند اما ما می‌توانيم جلوی آن‌ها را بگيريم.

رييس‌جمهور تاکيد کرد: دولت و ملت ايران دنبال جنگ با هيچ کسی نيست و ما از جنگ بدمان می‌آيد.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: بهترين کمکی که آمريکا می‌تواند به امنيت خليج فارس بکند اين است که نيروهای خود را از منطقه بيرون ببرد و کاری به منطقه نداشته باشد. چرا که مردم خاورميانه می‌توانند خود امنيت را در منطقه با کم‌ترين هزينه ايجاد کنند.

اين موضوع نيز تشويق حضار را درپی داشت.

رييس‌جمهور در پايان، گفت: ملت ايران، ملت آمريکا را دوست دارد و ما اختلافی با مردم آمريکا نداريم و با کمک هم می‌توانيم روابط سازنده و خوبی بين دو ملت ايران و آمريکا ايجاد کنيم و ما علاقه داريم که هر سال ميليون‌ها نفر از ايران به آمريکا سفر کرده و از آمريکا به ايران.

وی هم‌چنين با تشکر از گروه‌های طرفدار صلح و ضدجنگ، اظهار کرد: اسم احمدی‌نژاد را نيز در فهرست اعضای خود وارد کنيد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ايسنا به نيويورک، پيش از صحبت‌های رييس‌جمهور تعدادی از اعضای گروه‌های طرفدار صلح و ضدجنگ آمريکا به بيان نظرات خود پرداختند.

Copyright: gooya.com 2016