یکشنبه 7 مهر 1387

سعيد جليلی‌: پيش نويس ۱+۵، شبيه بيانيه است، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران گفت: پيش نويسی که کشورهای گروه موسوم به پنج به علاوه يک به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه کرده‌‏اند، بيشتر به بيانيه شبيه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش "ايلنا"سعيد جليلی ، با بيان اينکه در اين پيش نويس، هيچ موضوع و مساله جديدی مطرح نشده است، افزود: اين پيش نويس، بيانيه‌‏ای چند خطی است که می‌‏خواهند با عنوان قطعنامه در شورای امنيت مطرح و صادر کنند.
دبير شورای عالی امنيت ملی گفت: اين پيش نويس در شرايطی تدوين شده است که کشورهای گروه پنج به علاوه يک گفتگوهای خود را با جمهوری اسلامی ايران، سازنده و رو به جلو خوانده و اعلام کرده‌‏اند که سوال‌‏های ايران منطقی است و درباره آنها بحث خواهند کرد و پاسخ خواهند داد.
جليلی با اشاره به اينکه اين کشورها نتوانستند برای سوالات جمهوری اسلامی ايران پاسخ مناسبی تهيه کنند و اکنون به سوی تصويب چنين قطعنامه‌‏ای پيش می‌‏روند، افزود: اين امر نشان می‌‏دهد که سوال‌‏های ايران سوالاتی منطقی و استدلال‌‏های ما استدلال‌‏هايی صحيح بوده است.
وی با بيان اينکه اقدام اين کشورها را در ارائه پيش نويس جديد به شورای امنيت می‌‏توان با دو تحليل ارزيابی کرد، گفت: يا اين کشورها نمی‌‏توانند پاسخی منطقی به پرسش‌‏های جمهوری اسلامی ايران بدهند، يا اينکه اين کشورها انسجام درونی خود را از دست داده‌‏اند، مساله ای که خود آنها در گفتگوهايشان به آن اشاره کرده‌‏اند.
دبير شورای عالی امنيت ملی افزود: اين کشورها با ارائه پيش نويس جديد به شورای امنيت می‌‏خواهند نشان دهند که ميانشان انسجام وجود دارد، نکته‌‏ای که يکی از وزرای امور خارجه عضو گروه پنج به علاوه يک هم به آن اشاره کرده است که اين قطعنامه نکته جديدی ندارد و تنها کشورهای عضو اين گروه خواسته‌‏اند انسجام خود را به نمايش بگذارند.
جليلی اضافه کرد: يکی ديگر از وزرای امور خارجه عضو اين گروه اعلام کرده است که اين پيش نويس برای اين به شورای امنيت ارائه شده است که به ايران اعلام کنند خيلی خوشحال نباشد.
وی ادامه داد: اين اقدام خيلی سازنده نيست و آنچه آنها امروز به آن نياز دارند اين است که با اقداماتی اعتمادساز، اعتماد ملت ايران را جلب کنند، درحالی که اين اقدام ها بيشتر موجب بی اعتمادی ملت ايران خواهد شد.
دبير شورای عالی امنيت ملی تصريح کرد: اين روند، سازنده نيست و مشکلی را از آنها حل نخواهد کرد.
جليلی خاطرنشان کرد: اينکه برخی از اعضای اين گروه بخواهند مشکلاتی را که در درون دارند با هزينه کردن از اعتبار ديگران برطرف کنند يا اينکه بخواهند پاسخ استدلال‌‏ها و مسير مذاکره‌‏ای را که در مقابل چشمان جامعه جهانی صورت گرفته است منحرف کنند، به هيچ وجه مفيد نخواهد بود.
دبير شورای عالی امنيت ملی اين پيش نويس چند خطی را تکرار موارد گفته شده در قطعنامه‌‏های قبلی خواند و گفت: اين قطعا به مسيری که می‌‏توانست به همکاری‌‏های سازنده مبتنی بر تعهدات دسته جمعی برای صلح و امنيت جهانی منتهی شود کمک نخواهد کرد.
جليلی همچنين با اشاره به روند مذاکرات پس از گفتگوهای ژنو که به ارائه پيشنهادهايی ازجانب دو طرف و توافق برای بررسی اين پيشنهادها منجر شد و ارسال نامه اش به سولانا مبنی بر اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ايران برای پاسخگويی شفاف به ابهامات موجود گفت: در اين نامه خاطرنشان شد که متقابلا ايران انتظار دارد به سوالات مطرح شده از طرف جمهوری اسلامی ايران به صورت شفاف پاسخ گفته شود.
وی افزود: سولانا از اين رويکرد استقبال کرد و ما نيز برای آغاز گفتگوها به منظور برطرف کردن ابهامات و سوالات دو طرف، اعلام آمادگی کرديم.
دبير شورای عالی امنيت ملی با اشاره به آماده نبودن طرف مقابل برای شروع اين گفتگوها و تلف شدن سه هفته زمان برای آغاز اين گفتگوها در سطح معاونان دو طرف گفت: در آن جلسه، ما سوالات خود را مطرح کرديم، جمع بندی طرف مقابل در آن جلسات اين بود که رويکرد جمهوری اسلامی ايران در اين مذاکرات رويکردی جدی ، سازنده و رو به جلوست و اين سوالات بعضا سوالاتی قابل توجه و جدی است که نياز به بحث و گفتگو ميان شش کشور و آماده شدن پاسخ ها برای ارائه به ايران دارد.
دبير شورای عالی امنيت ملی افزود: پس از اين گفتگوها ايران منتظر ارائه پاسخ ها به سوالاتش ماند که شش کشور آن را به برگزاری اجلاس واشنگتن در سطح مديران کل موکول کردند؛ در اين اجلاس نتوانستند به جمع بندی برسند و آن را به اجلاس وزرای امور خارجه شش کشور احاله کردند که البته اين نشست در مرحله اول هم تشکيل نشد.
جليلی گفت: اين کشورها پس از اينکه در اين نشست نتوانستند به جمع بندی برسند پيش نويسی ارائه کردند که بيشتر به بيانيه شبيه است و مساله ای جديد در آن وجود ندارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سعيد جليلی‌: پيش نويس ۱+۵، شبيه بيانيه است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016