دوشنبه 8 مهر 1387

واکنش ايران به قطعنامه‌ ۱۸۳۵: شورای امنيت درحرکتی عجولانه قطعنامه‌ای غيرقانونی تصويب می‌‏کند، ايلنا

- دخالت شورای‌‏امنيت در برنامه هسته‌‏ا‌يی ايران فاقد مبنای حقوقی است


تهران- خبرگزاری کار ايران
هيات نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل متحد بلافاصله پس از تصويب قطعنامه جديد شورای امنيت ، اين قطعنامه را نابجا و غيرسازنده دانست واعلام کرد ايران همچنان مصمم به پيگيری حق مسلم خود برای استفاده صلح آميز از فن آوری هسته‌‏‌‏ای است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش "ايلنا" در بيانيه نمايندگی دائم کشورمان در نيويورک که همزمان با تصويب قطعنامه ۱۸۳۵ در محل شورای امنيت و نيز سازمان ملل در اختيار اعضای سازمان ملل و رسانه‌های گروهی قرار گرفت آمده است: باعث تاسف است که جامعه جهانی يک‌‏بار ديگر شاهد آن است که شورای امنيت در حرکتی عجولانه، غير قابل قبول و غير قابل توجيه مبادرت به تصويب قطعنامه‌ای غير قانونی درباره موضوعی می‌کند که تحت هيچ معيار منطقی و حقوقی در حيطه وظايف اين شورا نبوده و تهديدی را متوجه صلح و امنيت بين‌المللی نمی‌کند. دخالت شورای امنيت در رابطه با برنامه هسته‌‏ا‌يی صلح‌آميز جمهوری ‌‏اسلامی ايران و اقدامات اين شورا در اين خصوص نه تنها غيرمنصفانه و سياسی است، بلکه کاملا فاقد هرگونه مبنای حقوقی و منطقی است.
در بخش ديگری از اين بيانيه آمده است: اين گونه حرکات غير قابل توجيه و مسلما غير سازنده است چراکه کشورهای بانی اين قطعنامه بايد تلاش می‌کردند تا به جای اتخاذ اقدامات غيرقانونی و افزودن بر بی‌اعتمادی ملت ايران، نسبت به جلب اعتماد آن‌ها از طريق همکاری سازنده و تعهدات جمعی بپردازند.
نمايندگی دائم کشورمان در بيانيه خود هم‌چنين تاکيد کرده است: همان گونه که کرارا و در مناسبت‌های مختلف تاکيد کرده‌ايم و همان گونه که حقايق مسلم موجود نيز به خوبی گواهی می‌دهد برنامه هسته‌‏ا‌يی جمهوری اسلامی ايران کاملا صلح‌آميز بوده و صلح‌آميز باقی خواهد ماند.
در بخش پايانی اين بيانيه نيز آمده است: ملت ايران بدون توجه به اقدامات شورای امنيت از جمله اقدام غيرقانونی امروز اين شورا، در پيگيری و اعمال حقوق مسلم خود در جهت استفاده صلح‌آميز از تکنولوژی هسته‌‏‌‏ايی مصمم بوده و هست.
نکته قابل ذکر ديگر اينکه درجلسه شورای امنيت که به منظور تصويب قطعنامه برگزار شد هيچکدام از اعضای شورا سخنرانی نکردند و فقط نماينده اندونزی در توضيح رای کشورش به قطعنامه تاکيد کرد، اندونزی به اين علت از اين قطعنامه حمايت کرد که بر رهيافت مذاکراتی تاکيد می کند و هيچگونه تحريم جديدی را در بر ندارد.
وی افزود: اگر قطعنامه مزبور حاوی تحريم عليه ايران بود اندونزی مسلما از آن حمايت نمی‌‏کرد.
ويتالی چورکين سفير روسيه در سازمان ملل نيز گفت : قطعنامه تازه، بار ديگر تاکيد می‌‏کند که کشمکش بر سر برنامه اتمی ايران بايد با ديپلماسی حل شود.
وی گفت : قطعنامه‌‏های قبلی با دقت تنظيم شده تا از هرگونه راه حل نظامی برای مشکل پرهيز شود.

Copyright: gooya.com 2016