جمعه 12 مهر 1387

سلطانيه: ايران همچنان به غنی سازی ادامه می‌‏دهد، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
نماينده دائم جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين‌‏المللی انرژی هسته‌‏ای گفت: پافشاری برخی کشورهای غربی برای تعليق غنی‌‏سازی اورانيوم از سوی ايران، کار بی‌‏نتيجه‌‏ای است و ايران همچنان به غنی‌‏سازی ادامه خواهد داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش "ايلنا"، علی اصغرسلطانيه در همايش يک روزه "برنامه هسته‌‏ای ايران؛ چالش‌‏ها و فرصت‌‏ها" ، با بيان اين مطلب اظهار داشت: آمريکائی‌‏ها هر بار ادعا می‌‏کنند که دنيا با برنامه هسته‌‏ای ايران مخالف است ، اما ظاهراً ذهن آن‌‏ها از پذيرش اين واقعيت عاجز است که در نشست اخير شورای حکام،گروه کشورهای غيرمتعهد از برنامه صلح‌‏آميز هسته‌‏ای ايران حمايت کرد و آن را در مسير مقررات آژانس دانستند؛ ضمن آنکه نشست اخير وزرای خارجه کشورهای غير متعهد درتهران نيز کاملا از آن جانب‌‏داری کرد.
وی افزود: چطور اين ادعا مطرح می‌‏شود که ايران به دليل برنامه هسته‌‏ای خود منزوی شده، در حالی که صد کشور غير متعهد از آن پشتيبانی می‌‏کند.
سلطانيه، جريان‌‏سازی درخصوص برنامه هسته‌‏ای ايران را بهانه‌‏ای بيش ندانست و گفت: امريکايی‌‏ها می‌‏خواهند به بهانه برنامه هسته‌‏ای ايران خواست و ديدگاه‌‏های خودشان را به ايران تحميل کنند که در اين مسير نيز توفيقی حاصل نخواهند کرد.
نماينده دائم کشورمان در آژانس، علاوه بر اين تصريح کرد: من به دوستان اروپايی‌‏ام در آژانس يادآور شده‌‏ام که اگر از زبان تهديد و زور در قبال ايران استفاده کنند، نتيجه عکس خواهد داد.
سلطانيه با اشاره به اينکه ايران همکاری تام و کاملی با آژانس دارد که حتی فراتر از مقررات پادمان است، گفت: گروه پنج به علاوه يک در پاريس از ما خواست تا غنی‌‏سازی اورانيوم را به حال تعليق درآوريم که ما به آن پاسخ داديم اما، نتيجه آن چه شد؟
وی افزود: نتيجه اين شد که آنها نه تنها بر اساس موافقتنامه پاريس به تعهداتشان عمل نکردند، بلکه هر بار خواست‌‏های غيرمنطقی جديدی را مطرح می‌‏کردند که اصل حاکميت ما را زير سوال می‌‏بردند.
وی با بيان اينکه با چنين تجربه‌‏ای و تجربه‌‏های قبلی درباره ارسال سوخت هسته‌‏ای به ايران که همه دروغ بود، چطور از ملت ايران انتظار داريد به حرف شما اعتماد کنند و غنی سازی را به حال تعليق درآورند.
سلطانيه همچنين گفت: اين حرف عبثی است که از يک ملت انتظار داشته باشيد، دانش هسته‌‏ای بومی‌‏اش را متوقف کند و به دست ديگران نگاه کند؛ ضمن آنکه چنين درخواستی با تحقير يک ملت مساوی است.
سلطانيه با انتقاد از سياست يک بام و دو هوای برخی کشورهای غربی به ويژه آمريکا در برخورد با برنامه صلح‌‏آميز هسته‌‏ای ايران گفت: درحالی که اروپا همين چند روز پيش با هند که عضو معاهده منع گسترش سلاح‌‏های هسته‌‏ای نيست، قرارداد همکاری هسته‌‏ای امضا کرد، از ايران می‌‏خواهد تا غنی‌‏سازی با درجه پايين را که هدف آن کاربرد صنعتی و برای تامين سوخت است، متوقف شود.
وی با رد هرگونه نظريه‌‏ای که ادعا دارد ايران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است،گفت : چنانچه در اظهارات بنيانگذار جمهوری اسلامی و رهبری ايران تاکيد شده است، ساخت سلاح هسته‌‏ای در دکترين سياسی و امنيتی ايران جايی ندارد.
سلطانيه در ادامه گفت: ملت ايران ديگر هيچ اطمينانی به ادعای برخی کشورها که در صورت توقف غنی سازی سوخت مورد نياز نيروگاه‌‏های هسته‌‏ای را در اختيار ايران خواهند گذاشت، ندارد و در اين‌‏باره کاملا به دانش بومی خود وابسته است.
وی در پايان گفت: ايران به تمام سوالات آژانس حتی فراتر از مقررات آژانس پاسخ گفته و جنجال‌‏هايی که مطرح می‌‏شود، بر هيچ استدلال و منطقی استوار نيست.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سلطانيه: ايران همچنان به غنی سازی ادامه می‌‏دهد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016