پنجشنبه 11 مهر 1387

گزارش برگزاری نماز عيد فطر به امامت آيت الله منتظری


‏آيت الله العظمی منتظری در خطبه های نماز عيد فطر ضمن‏ ‏سفارش به تقوا و پرهيز از گناه و لزوم اجرای امربه معروف و‏ ‏نهی ازمنکر از دوگانگی ميان حرف و عمل مسئولان درباره آزادی‏ ‏به شدت انتقاد کردند.

‏ ‏امسال نيز چون سالهای گذشته دفتر آيت الله العظمی منتظری‏ ‏شاهد صفوف به هم فشرده مردمی بود که پس از يک ماه عبادت و‏ ‏بندگی آمده بودند تا نماز عيد فطر را به امامت معظم له اقامه‏ ‏کنند.
‏ ‏ايشان پس از اقامه نماز به ايراد خطبه پرداختند و در خطبه اول‏ ‏نماز ضمن قرائت آيات و رواياتی درباره فلسفه روزه و‏ ‏روزه داری ، تقوا و پرهيز از گناه را فلسفه اساسی روزه ذکر کردند و‏ ‏ضمن تبيين معنا و مفهوم تقوا آن را پروا داشتن و خودداری از‏ ‏انجام گناهان دانستند که بايستی انسان اعضاء و جوارح خويش را‏ ‏در اختيار و کنترل عقل و شرع قرار دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

‏آيت الله العظمی منتظری همچنين ضمن قرائت روايتی از‏ ‏پيامبراکرم (ص ) و پرهيز از گناه ، زبان ، شکم و شهوت را باعث‏ ‏جلوگيری از افتادن در ورطه گناه و سقوط ارزشهای انسانی‏ ‏برشمردند و ضمن آن بدترين گناه در ماه مبارک رمضان را‏ ‏دروغ بستن به خدا و پيامبر(ص ) دانسته و به حديثی اشاره کردند‏ ‏که پيامبر(ص ) می‎فرمايد: روزگاری فرا خواهد رسيد که مطالب‏ ‏کذبی به من نسبت داده خواهد شد.

‏ ‏آيت الله منتظری در خطبه دوم نماز پس از سفارش مجدد به‏ ‏رعايت تقوا و پرهيزکاری پس از قرائت سوره والعصر فرمودند: در‏ ‏اين سوره خداوند به عصر و زمانه يا تاريخ قسم می‎خورد، که نشان‏ ‏از اهميت لحظه لحظه آن است ; و می‎فرمايد تمامی انسانها در‏ ‏خسران و زيان هستند و عمر و زمان را با خسارت سپری می‎کنند،‏ ‏مگر آنان که به واقعيات جهان هستی يعنی خدا و وسائط فيض و‏ ‏قيامت ايمان آورند. سپس انسان که از نظر اعتقادی به باور رسيد‏ ‏در پی آن بايستی عمل صالح انجام دهد و همچنين موئمنين بايد‏ ‏يکديگر را تواصی و سفارش به حق نمايند; يعنی تمام مردم‏ ‏جامعه امربه معروف و نهی ازمنکر را در جامعه عملی کنند و کسی‏ ‏از اين واجب مهم شانه خالی نکند. ممکن است در اين راه‏ ‏مشکلاتی برای انسان پديد آيد; مثلا پرونده سازی کنند يا زندانی‏ ‏شود يا مشکلات ديگر، برای همين در ادامه می‎فرمايد: (و تواصوا‏ ‏بالصبر) و يکديگر را سفارش به صبر و تحمل در مقابل مشکلات‏ ‏و موانع کنند.

‏ ‏ايشان در ادامه ضمن تأکيد بر فريضه امربه معروف و نهی از منکر‏ ‏آن را منحصر به امور جزئی و پيش پا افتاده در جامعه ندانسته ،‏ ‏تذکر و انتقاد از حاکمان را مهم ترين مصداق اين واجب الهی ذکر‏ ‏کردند و در اين باره گفتند: حضرت علی (ع ) در وصايای پايانی‏ ‏خود می‎فرمايند: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنيد،‏ ‏ممکن است شما سؤال کنيد که اگر ترک کنيم چه تأثيری دارد؟‏ ‏حضرت در پاسخ می‎فرمايد: که اثر طبيعی اش اين است که اشرار و‏ ‏بدان بر شما مسلط می‎شوند و هرچقدر شما به درگاه الهی دعا‏ ‏کنيد دعاهايتان مستجاب نمی شود. همچنين از رسول خدا(ص )‏ ‏نقل شده که فرموده اند: "کما تکونوا يولی عليکم " يعنی همان‏ ‏گونه که باشيد بر شما حکومت می‎کنند. يعنی تا شما وظايف خود‏ ‏را به خوبی انجام ندهيد و خود را عوض نکنيد ديگران از اين‏ ‏موقعيت استفاده کرده و بر شما مسلط می‎شوند.

‏ ‏آيت الله العظمی منتظری در ادامه ضمن انتقاد از کسانی که فقط‏ ‏ستايشگر مسئولان و حاکمان هستند، سکوت آنان در مقابل‏ ‏منکراتی که انجام می‎گيرد را گناهی بزرگ برشمردند و پس از‏ ‏اشاره به شعارهای اوليه انقلاب چون "استقلال آزادی و جمهوری‏ ‏اسلامی " که مردم بر اين اساس جانفشانی می‎کردند آزادی را يکی‏ ‏از مهم ترين خواسته های مردم در انقلاب ذکر کردند و ضمن اشاره‏ ‏به سخنان رئيس جمهوری در آمريکا که مدعی شده بود "آزادی در‏ ‏ايران بيشتر از همه جای دنيا وجود دارد" گفتند:
‏ ‏چرا شعارهای شما با عملکردتان در داخل مناسبت ندارد، از‏ ‏سويی آنجا ايران را آزادترين کشور دنيا می‎دانيد اما در کشور ما‏ ‏آزاديهای مشروع و قانونی را سلب می‎کنيد. از باب نمونه شما‏ ‏مردم امروز از نظر جا و مکان در اين محل در مضيقه هستيد در‏ ‏حالی که بيش از ده سال است درب حسينيه شهدا که مکان تدريس‏ ‏فقه آل محمد(ص ) و سوگواری آن بزرگواران بود توسط مسئولان‏ ‏پلمب شده است . خوب است بدانيد که حتی يک ريال از بودجه‏ ‏اين حسينيه از وجوهات شرعيه يا دولتی پرداخت نشده و پول آن‏ ‏کاملا شخصی است . وقتی با من که همه می‎دانند در انقلاب نقش‏ ‏بسزايی داشتم اين گونه برخورد می‎شود و اماکن ما غصب‏ ‏می‎شود و گفته های ما سانسور می‎شود، وای به حال مردم عادی .‏ ‏اگر آقايان از اين موضوع خبر دارند و دم از آزادی می‎زنند که‏ ‏واويلا، و اگر اطلاع ندارند وااسفا. ما دعا می‎کنيم که خداوند به‏ ‏مسئولان و حاکمان عقل و درايت عنايت کند و آنچه می‎گويند و‏ ‏انجام می‎دهند همراه با عقل و درايت باشد.
‏ معظم له در پايان برای رفع گرفتاری گرفتاران و برآورده شدن حاجات و نزول رحمت الهی دعا کردند.
‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته .

‏دفتر آيت الله العظمی منتظری
‏‏۱۳۸۷/۷/۱۱‏‏

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش برگزاری نماز عيد فطر به امامت آيت الله منتظری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016