دوشنبه 15 مهر 1387

مراد عنادی کارشناس مسائل بين‌المللی: ايران ناگزير به ادامه غنی سازی است، آفتاب


گزارشگر: محمدرضا نظری


- اکنون هيچ تضمينی برای در اختيار قرار دادن سوخت هسته‌ای مورد نياز کشورمان وجود ندارد. بنابراين کشورمان ناگريز است به منابع داخلی اتکا داشته باشد.


آفتاب: يک کارشناس مسائل بين‌المللی در مورد تصويب قطعنامه جديد شورای حکام عليه رژيم صهيونيستی گفت: «قطعنامه‌ای که در نشست عمومی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به تصويب رسيد جنبه الزام‌آور ندارد و فقط توصيه محسوب می‌شود البته همين قطعنامه نيز می‌تواند فشارها را عليه رژيم صهيونيستی افزايش دهد».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مراد عنادی کارشناس مسائل بين‌المللی طی گفت‌وگو با خبرنگار بين‌الملل آفتاب، ضمن اشاره به پيشنهاد مصر برای تصويب قطعنامه عليه توسعه طلبی رژيم صهيونيستی افزود: «در نشست امسال آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، رژيم صهيونيستی توانست تعديلاتی در پيش‌نويس مقامات مصری اعمال کند و پس از تعديل قطعنامه کشورهای عربی نيز اين قطعنامه را بی‌خاصيت دانسته‌اند. در واقع اين رژيم تلاش می‌کرد تا اين بحث را به روند صلح خاورميانه پيوند بزند».

وی با اشاره به عدم تعهد رژيم صهيونيستی به معاهدات بين‌المللی خاطرنشان کرد: «اکنون رژيم صهيونيستی عضو NPT محسوب نمی‌شود به معاهده آزمايش‌های هسته‌ای نپيوسته است و حتی امکان بازرسی تاسيسات خود را نمی دهد در مقابل اين رِژيم به نوعی عمل می‌کند که هم سطح بقيه کشورهای عضو NPT محسوب ‌شود که امکان بازرسی به تاسيسات اتمی خود را می‌دهند».

عنادی در مورد کناره‌گيری ايران به نفع عضويت سوريه در شورای حکام و نيز انصراف متقابل سوريه گفت: « در شورای حکام به دنبال لابی‌های برخی از کشورهای غربی در خصوص عضويت کشورهای جديد برای يک دوره دو ساله صورت گرفت به نظر می‌رسيد که از عضويت سوريه استقبال نشود به همين دليل سوريه انصراف داد و در متعاقب آن نيز عضويت کشور افغانستان در نشست شورای حکام به تصويب رسيد».

اين کارشناس مسائل بين‌المللی درباره دلايل عدم اقبال اعضای حاضر در آژانس بين‌المللی انرژی به عضويت کشور سوريه گفت: «بايد توجه داشته‌باشيم سال گذشته اين خبر مطرح شد که رژيم صهيونيستی، تاسيسات هسته‌ای سوريه را مورد هدف قرار داده است. در واقع اين کشور هماهنگ با سياست‌های خاورميانه‌ای آمريکا حرکت نمی‌کند که اين تحولات يک سری مخالفت‌هايی را برای عضويت سوريه به همراه داشت».

وی با اشاره به نقش اعضای مستقل در شورای حکام افزود: «با عضويت کشورهايی مانند کوبا که دارای مواضع مستقلی هستند به طور قطع حالت يک دستی که اعضای دائم در شواری حکام فراهم کرده‌اند تغيير پيدا می‌کند و فضا به سمت چندصدايی سوق پيدا خواهد کرد. به همين دليل برای عضويت اعضای مستقل با برخوردهای گزينشی و سياسی توسط اعضای شورای حکام مواجه هستيم».

اين کارشناس روابط بين‌الملل با اشاره به نقش کشور ونزوئلا در عدم اجماع شورای حکام انرژی اتمی خاطرنشان کرد: «با رای منفی که کشور ونزوئلا در شورای حکام داد اجماع در قطعنامه موجود شکسته شد و کشور کوبا نيز به عنوان عضو جديد شورای حکام می تواند چنين نقشی را ايفا کند».

وی با تشريح مواضع نماينده جمهوری اسلامی ايران در آژانس درباره تعليق غنی‌سازی گفت: «تعليق غنی‌سازی موضوع جديدی نيست و حتی در قطعنامه ۱۸۳۵ که تاکيدی بر قطعنامه‌های قبلی بود و نيز در قطعنامه شورای حکام اين موضوع تکرار شده است به همين دليل در گزارش‌های آقای البرادعی هم به روند غنی‌سازی کشورمان اشاره می‌شود. در واقع بيشترين فشارها در همين قضيه متمرکز شده است و از ايران می‌خواهند که غنی‌سازی را تعليق کند».

عنادی ضمن اشاره به سخنان نماينده ايران در نشست بروکسل افزود: «در نشست بروکسل آقای سلطانيه درباره علل غنی‌سازی کشورمان به اين نکته اشاره کرد که بايد به ياد داشته باشيم در دهه ۱۹۸۰ تلاش‌هايی که در جهت ايجاد بانک سوخت بين‌المللی صورت گرفت در نهايت به سرانجام نرسيد».
وی با اشاره به عدم تضمين‌های لازم توسط قدرت‌های جهانی برای تامين سوخت هسته‌ای مورد نياز کشورمان گفت: «اکنون هيچ تضمينی برای در اختيار قرار دادن سوخت هسته‌ای مورد نياز کشورمان وجود ندارد. بنابراين کشورمان ناگريز است به منابع داخلی اتکا داشته باشد و به سمت غنی‌سازی به پيش برويم که متاسفانه در سخنان آقای سلطانيه تحريفاتی صورت گرفت که ايشان نيز جواب دادند».

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مراد عنادی کارشناس مسائل بين‌المللی: ايران ناگزير به ادامه غنی سازی است، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016