پنجشنبه 4 مهر 1387

اتحاديه اروپا و آمريکا نگران ادامه‌ غنی‌سازی اورانيوم در ايران، دويچه وله

نمايندگان اروپا و آمريکا در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، از دولت ايران خواستند که به پرسش‌های مطرح درباره‌ی برنامه‌ی اتمی خود پاسخ گويد. اين کشورها ادامه‌ی خودداری ايران از توقف غنی‌سازی اورانيوم را نگران‌کننده می‌دانند.

شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۲۴ سپتامبر، در سومين روز نشست خود در وين، بررسی گزارش البرداعی، مديرکل آژانس درباره‌ی برنامه‌ی اتمی ايران را در دستور کار خود داشت. نمايندگان اتحاديه اروپا و آمريکا در شورای حکام آژانس در بيانيه‌‌ی مشترکی، ضمن تاکيد بر حل و فصل ديپلماتيک مناقشه‌ی اتمی ايران، خواستار پاسخ تهران به پرسش‌های مطرح و هنوز بی‌پاسخ درباره‌ی برنامه‌ای‌ اين کشور شدند.

در بيانيه‌ی مشترک نمايندگان اروپا و آمريکا آمده است، چنانچه ايران درخواست‌های جامعه‌ی جهانی برای توقف غنی‌سازی اورانيوم را همچنان ناديده بگيرد، دست به اقدام‌های ديگری عليه ايران خواهند زد. سفير فرانسه در آژانس که بيانيه‌ی نمايندگان اروپا و امريکا را می‌خواند، تاکيد کرد: «ما ناگزيريم که واکنش نشان دهيم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان بيش از ۵ سال است که تلاش می‌کنند ايران را به توقف غنی‌ساوی اورانيوم قانع سازند. اما تاکنون موفقيتی در اين زمينه نداشته‌اند. محمد البرادعی، مديرکل آژانس روز دوشنبه ۲۲ سپتامبر در آغاز نسشت شورای حکام گفت، ايران تاکنون به پرسش‌های مهمی درباره‌ی ابعاد نظامی برنامه‌ای اتمی خود پاسخ نداده است. البرادعی گفت، ايران در اين ارتباط همکاری خود با آژانس را متوقف کرده است.

مهمترين بخش گزارش البرادعی که ترديدها نسبت به صلح‌آميز بودن برنامه‌ی اتمی ايران را افزايش داده است، طرح تغيير در دماغه‌ی موشک شهاب۳ از سوی مهندسان ايران با هدف نصب کلاهک اتمی بر روی آن است. ايران اسناد و اطلاعات آژانس در اين زمينه را "جعلی" می‌نامد.

در آستانه‌ی توليد بمب اتمی

کارشناسان می‌گويند ايران در آستانه‌ی توليد بمب اتمی قرار دارد. بنا به اين گزارش‌ها، ايران تا چند ماه آينده مواد راديوآکتيو لازم برای ساخت يک کلاهک اتمی را در اختيار خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين ارزيابی بخشی از نظر اتحاديه اروپاست که در قالب بيانيه‌ی مشترک روز سه‌شنبه‌ ۲۴ سپتامبر در نشست شورای حکام قرائت گرديد.

اتحاديه اروپا ادامه‌ی خودداری ايران از توقف غنی‌سازی اورانيوم را نگران‌کننده می‌داند. در بيانيه‌ی اتحاديه اروپا آمده است: «اين امر ما را به اين نتيجه‌گيری می‌رساند که اگر ايران در پی دستيابی به مواد قابل‌شکافت برای سلاح اتمی باشد، با بالابردن غلظت اورانيوم خود می‌تواند به اين هدف دست يابد».

ايران به کررات اعلام کرده است که چنين قصدی ندارد، اما اتحاديه اروپا به اطلاعاتی اشاره می‌کند که براساس آنها ايران در گذشته برنامه‌ی هدفمندی را برای ساخت بمب اتمی پيگييری می‌کرده است.

براساس آخرين گزارش البرادعی، شمار سانتريفوژهای در حال فعاليت ايران در ماه‌های اخير از ۳ هزار دستگاه به ۴ هزار دستگاه افزايش پيدا کرده است. ديويد آلبرايت، کارشناس انستيتوی علوم و امنيت بين‌المللی در واشنگتن می‌گويد: «به نظر می‌رسد سانتريفوژهای ايران در حال حاضر با ظرفيت نزديک به ۸۵ درصد کار می‌کنند. اين ظرفيت آشکارا بالاتر از بازده کار آنها در آغاز برنامه‌ی غنی‌سازی اورانيوم است.»

به دليل همين تسريع ظرفيت غنی‌سازی اورانيوم، آلبرايت معتقد است ايران در فاصله ۶ ماه تا دو سال آينده می‌تواد مواد لازم برای ساخت يک بمب هسته‌ای ساده را توليد نمايد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اتحاديه اروپا و آمريکا نگران ادامه‌ غنی‌سازی اورانيوم در ايران، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016