Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 31 فروردین 1384

قاليباف كشور را نيازمند اقتصاد دانش محور دانست، ايرنا

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري با قابل حل دانستن مشكلات كنوني گفت: امروز اقتصاد سنتي در حال انقراض است و ديگر جواب نمي‌دهد.

دكتر محمدباقر قاليباف سه‌شنبه شب در جريان پرسش و پاسخ با جمعي از دانشجويان در مشهد افزود: در اين راستا نيازمند بهره‌گيري از روشها و شيوه‌هاي نوين و اقتصاد مبتني بر دانش‌محوري هستيم.

وي در پاسخ به پرسشي پيرامون "وضعيت اقتصادي جامعه و رانتها در بخشهايي چون خودروسازي و مخابرات گفت: رانت به ويژه در مباحثي چون خودروسازي ما دو نوع است چنانكه اكنون توليد داخلي رانت است و اگر اجازه واردات داده شود آن هم رانتي در دست عده‌اي خاص مي‌باشد.

او افزود: بطور عملي با توليد محض داخلي مردم ناچارند هر خودرو را با هر قيمتي را بخرند و اگر از خارج وارد كنيم باز هم رانت است و در دست عده‌اي خاص قرار دارد.

اين نامزد احتمالي انتخابات گفت: سياست غلطي را در حمايت از توليد داخلي دنبال كرديم زيرا ما بطور عملي از توليد و توليدكننده داخلي كه هدف بود دفاع نكرديم بلكه از توليدكننده‌اي دفاع كرديم كه خود در برخي حوزه‌ها از رانت بهره مي‌برد.

وي افزود: گردونه توليد كشور دچار اشكال جدي در كيفيت، كميت و هزينه‌ها است.

او گفت: ريشه اصلي اين مشكل هم در خود دولت است كه به لحاظ ماهوي خود تبديل به يك رانتخوار شده است و اجازه بروز به قابليتها و خلاقيتها را نمي‌دهد چنانكه حتي اجازه نداديم در اين سالها نهادهاي خصوصي با دولت رقابت كنند.

قاليباف در ادامه اين نشست پيرامون رابطه با آمريكا هم گفت: در دنياي امروز نمي‌توان با روحيه تخاصمي منافع و مصالح خود را حفظ كرد، اسلام و هيچ ديني هم چنين چيزي را دنبال نكرده و نمي‌كند.

وي افزود: در حوزه سياست خارجي بايد تعامل اساس كار باشد زيرا منافع دو طرف حفظ مي‌شود اما در عين حال تقابل و انطباق كامل با ديگر كشورها هم اشتباه است.

او گفت: آمريكا دشمن ما است و در طول تاريخ هم اين را ثابت كرده اما چرا بايد در مقابل اين دشمن چنان عمل كنيم كه ما و ملت ما را تحت فشار قرار داده و چنان جلوه دهد كه مشكلاتمان ناشي از فقدان ارتباط با آن كشور است.

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري افزود: چون در كشور ما هر گاه اتفاقي مي‌افتد كسي حاضر نيست تقصير را گردن بگيرد و كسي را هم نمي‌يابيم مقصر آن را آمريكا و انگليس جلوه مي‌دهيم.

وي گفت: در درون خود مشكل داريم كه بايد آن را حل كنيم.

او افزود: امروز به دليل از بين رفتن بلوك شرق، دنيا خلاء قدرتي را حس مي‌كند لذا نيازمند نيرويي است كه اين خلاء را پر كند.

وي گفت: طي اين سالها شرايط نشان داده بخش عمده كمربند شكننده‌اي كه مي‌تواند اين خلاء قدرت را پر كند در حوزه خاورميانه است و ايران نيز در اين حوزه نقش كليدي دارد.

او افزود: همچون حوزه داخلي، در سياست خارجي هم ضعفهايي داريم كه اگر پر شود مي‌توانيم با اقتدار بيشتر و منافع برتر تعامل خوبي با كشورهاي جهان داشته باشيم.

وي در خصوص موضوع انرژي هسته‌اي هم مجموعه اقدامات دولت را يك رويكرد كلي، عاقلانه و مثبت ارزيابي كرد و گفت: شايد ضعفهايي در حوزه اجرايي، تاكتيكها و روشها وجود داشته باشد كه بايد مرتفع شود.

او در ادامه اين نشست پيرامون مباحث اجتماعي، برخوردهايي كه در زمينه تفكيك جنيستي در دانشگاهها و مانند آن و يا سبك لباس پوشيدن جوانان مي‌شود هم گفت: در حوزه‌هاي اجتماعي ما اصول را رها كرده و به فروع پرداخته‌ايم.

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري افزود: تنها با ممنوع‌سازي نمي‌توان مشكلي را حل كرد بلكه بايد پديده‌هاي اجتماعي را به درستي شناخت، تبيين و توصيف نمود و در مرحله بعد مصون‌سازي كرد و اگر لازم شد در جايي كه ضروري است ممنوعيت ايجاد نمود.

وي گفت: يكي از مشكلات امروز جامعه اين است كه پديده‌هاي اجتماعي با نگاه سياسي و امنيتي دنبال مي‌شود و اين نوع برخوردها نوعي ظلم به جامعه به ويژه نسل جوان است.

او در خصوص مشكلات عمده دانشگاه هم گفت: منفك بودن دانشگاه و حوزه‌هاي علمي از حوزه‌هاي اجرايي و هدفمند نبودن نظام آموزش عالي كشور از جمله مشكلات فضاي دانشگاهي است.

وي افزود: همين امر موجب شده تا فعاليتهاي ما بر روشهاي نوين و علمي مبتني نباشد و علم هم فاصله زيادي از مباحث اجرايي بگيرد.

قاليباف در ادامه اين نشست در پاسخ به اين پرسش كه "اگر در دوران رياست جمهوري شما در يك روز ‪ ۱۸‬روزنامه را يكجا تعطيل كنند چه واكنشي نشان خواهيد داد" گفت: نه مردم و نه انديشمندان اصل قانون مطبوعات را رد نكرده و اگر تخلفي هم صورت گيرد همه معتقد به برخورد با آن هستند.

وي افزود: اما مساله اصلي اين است كه در برخورد با مطبوعات به صورت جناحي، سليقه‌اي و گزينشي برخورد نشود.

او در پاسخ به پرسشي مبني بر اظهار نظر پيرامون ضرورت انجام همه‌پرسي در شرايط كنوني، گفت: هر چند چارچوب بحث رفراندوم در قانون اساسي مشخص شده اما معتقدم مشكلات اجرايي كشور با رفراندوم حل نمي‌شود.

قاليباف پيرامون پرسشي ديگر كه رويه‌اش را در برخورد با "مراكز تعدد قدرت و تصميم‌گيران پشت پرده" جويا شد، پاسخ داد: به مراكز تصميم‌گيري پشت پرده معتقد نيستم.

وي افزود: معتقدم هر كسي بايد كار خودش را انجام دهد و نبايد بي‌عرضه‌گي شخص را به حساب ديگران گذاشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او گفت: روزي كه وارد نيروي انتظامي شدم از اطراف و اكناف به من گفتند با مسايل بگونه‌اي برخورد كنم كه مبادا اطرافيان آزرده شده و به من فشار آورند اما بي‌توجه به تمامي اين صحبتها آنچه را كه تشخيص مي‌دادم در جهت خدمت به مردم و نظام است انجام دادم.

وي همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر بكارگيري نظاميان در كابينه احتمالي‌اش هم گفت: معيار انتخاب من شايسته‌سالاري است لذا ضرورتي ندارد حتما نظاميان وارد مجموعه شوند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21304

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قاليباف كشور را نيازمند اقتصاد دانش محور دانست، ايرنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005