Click for Amazing Phone Card








یکشنبه 11 اردیبهشت 1384

واكنش شديد سخنگوي شوراي نگهبان به طرح نظارت بين‌المللي در انتخابات، اقبال

* الهام، وجود مصوبه‌اي در شورايعالي امنيت ملي مبني بر تأييد كانديداها را تكذيب كرد

گروه سياسي: سخنگوي شوراي نگهبان در واكنش به دعوت برخي از احزاب و گروه‌هاي داخلي و خارجي مبني بر دعوت از ناظران بين‌المللي در انتخابات رياست جمهوري گفت: «نظارت بر انتخابات، خط قرمز ما است و كسي نبايد از خارج وارد اين حوزه شود.»
«غلامحسين الهام» ديروز در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران تأكيد كرد: كشور ما توانمند است، موازين قانوني محكم، عادلانه و منصفانه قانونمندي را براي نظارت دارد و بعد از 27 سال از پيروزي انقلاب با برگزاري انتخابات متعدد و متوالي، همه اين انتخابات با نظارت دقيق و قانونمند انجام شده و ما امروز مي‌توانيم در عرصه بين‌المللي، خود ناظرين بين‌المللي توانمندي در زمينه انتخابات باشيم.
سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه، بيان اينگونه سخنان را اهانت به هويت ملي كشور دانست وگفت: كساني كه به اين‌گونه مسائل دامن مي‌زنند و يا حتي طرح مي‌كنند در اعتقادشان به توانمندي و كارآمدي نظام اسلامي، قانون اساسي و اعتبار ملي، دچار مشكل هستند.
الهام در پاسخ به سؤالي در خصوص مصوبه شوراي امنيت ملي مبني بر موظف كردن شوراي نگهبان به تأييد صلاحيت نامزدهاي مطرح انتخابات رياست جمهوري، گفت: چنين مصوبه‌اي به شوراي نگهبان واصل نشده و علي‌القاعده نيز چنين مصوبه‌اي مبنايي ندارد و شوراي نگهبان براساس اصول قانون اساسي وظيفه خود را انجام خواهد داد.
سخنگوي شوراي نگهبان، افزود: اين جايگاه براي شوراي نگهبان مفهوم نيست كه شوراي عالي امنيت ملي درباره بررسي صلاحيت نامزدها تكليفي داشته باشد و از اين بابت اقدامي بكند و يا مصوبه‌اي داشته باشد.
از سخنگوي شوراي نگهبان در اين جلسه نيز در مورد حضور نظاميان در انتخابات و لزوم استعفاي آنان سؤال شد، وي در پاسخ گفت: از نظر ما در شوراي نگهبان، نظاميان براساس قانون نيروهاي مسلح، از فعاليت سياسي، حزبي و انتخاباتي منع شده‌اند و بايد براي فعاليت انتخاباتي از عنوان نظامي خود استعفا دهند.
الهام، سكوت در متن قانون انتخابات رياست جمهوري در خصوص استعفاي نظاميان را مشكل موجود عنوان كرد و گفت: براساس قانون نيروهاي مسلح و با توجه به اين كه قوانين جزايي ترجيح دارند، نظاميان بايد از عنوان نظامي خود در هر سمت و پايه‌اي كه هستند، استعفا دهند.
خبرنگاري به سخنگوي شوراي نگهبان گفت: آيا درمورد نظاميان فقط لباس و درجه مورد نظر است يا اينكه تفكر نظامي در اشخاص و بكار بردن شيوه‌هاي نظامي نيز مورد توجه قرار مي‌گيرد، الهام در پاسخ گفت: اين سؤال شما سياسي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

الهام در عين حال گفت: شيوه‌هاي رفتاري و مديريتي نامزدهاي رياست جمهوري به حوزه‌هاي رفتاري و سياسي بر مي‌گردد و به سلايق رأي‌دهندگان بستگي دارد.
وي همچنين تأكيد كرد: وظايف رئيس جمهوري در قانون اساسي احصاء شده است و آنچه در بررسي صلاحيت‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد، اينكه رئيس جمهوري علاوه بر رجال سياسي و مذهبي بودن بايد مدير، مدبر، امين، باتقوا و معتقد به مباني جمهوري اسلامي باشد.
سخنگوي شوراي نگهبان افزود: به طور طبيعي كساني كه چنين ويژگي‌هايي داشته باشند نمي‌توانند و نبايد از چارچوب قوانين خارج شوند و هر رئيس جمهوري حوزه وظايف و اختياراتش در چارچوب قانون تعريف شده است و خارج از آن چارچوب‌ها نمي‌تواند رفتار كند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21863

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واكنش شديد سخنگوي شوراي نگهبان به طرح نظارت بين‌المللي در انتخابات، اقبال' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005