Click for Amazing Phone Card








دوشنبه 12 اردیبهشت 1384

قاليباف: اينكه بگوييم نظارت استصوابي را قبول نداريم ، درست نيست و در همه كشورها اين ضوابط هست، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۲/۱۲‬
داخلي. سياسي. انتخابات ‪. ۸۴‬

محمد باقر قاليباف نامزد احتمالي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: نظامي گري ، شغل شريفي است.

قاليباف كه روز دوشنبه در جمع دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، افزود: در همه دنيا شغل نظامي گري جايگاه خود را دارد و نبايد كسي متعرض اين شغل شود.

وي اضافه كرد: من فردي نبودم كه خودم شغل نظامي گري را انتخاب كنم و براي آن به دانشگاه بروم و مسير آن را طي كنم، بلكه من هم پشت ميز و كلاس درس بودم كه جنگ اتفاق افتاد و من نه به عنوان عضو سپاه يا بسيج يا ارتش، بلكه به عنوان يك عضو انجمن اسلامي ، فكر كردم كه بايد به جبهه بروم.

قاليباف ادامه داد: طبق شرايطي كه بود ، در جبهه رشد كردم و فرمانده شدم و عضويت در سپاه را هم گرفتم.

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: با اين تعريفي كه ارايه دادم مشخص مي‌شود كه من به يك "مجاهد" بيشتر شبيه هستم تا يك "نظامي".

وي در عين حال افزود: با كمال افتخار مي‌گويم كه در جبهه مسووليت‌هايي را پذيرفتم و ذره‌اي هم پشيمان نيستم.


** دفاع از نامه فرماندهان سپاه به خاتمي در زمان كوي دانشگاه در ادامه اين نشست ، يكي از دانشجويان با اشاره به نامه جمعي از فرماندهان سپاه به خاتمي در زمان حوادث كوي دانشگاه تهران در سال ‪ ۷۸‬از قاليباف پرسيد كه شما به عنوان يكي از امضاكنندگان اين نامه ، از آن حركت دفاع مي‌كنيد؟
قاليباف گفت: آن نامه كه به خاتمي نوشته شد ، نامه درستي بود و ما نظرات خود را نوشتيم و بهترين كمكي بود كه مي‌توانستيم به خاتمي بكنيم.

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: اگر گمان شود كه آن حركت، حركتي سياسي بود، اشتباه است ، چرا كه كاري امنيتي بود.

اين دانشجو در ادامه سوال خود از قاليباف پرسيد: به نوشته روزنامه كيهان، شما در آن نامه اعلام كرده بوديد كه "كاسه صبرتان لبريز شده است" ، واقعا اگر خاتمي به خواسته شما توجه نمي‌كرد، چه مي‌كرديد؟
قاليباف پاسخ داد: اگر تصميم‌گيري نمي‌شد ، ناامني همه شهر را مي‌گرفت و ما اجازه نمي‌داديم كه اين اتفاق بيفتد.

وي تصريح كرد: كساني كه در آن زمان در منطقه بازار و بهارستان مسائلي را بوجود آوردند ، دانشجو نبودند ، بلكه اراذل و اوباش بودند.


** وبلاگ نويسان بايد بپذيرند تخلفاتي داشته‌اند
در ادامه اين نشست، دانشجويي نظر قاليباف را در خصوص برخورد اماكن نيروي انتظامي با وبلاگ نويسان جويا شد، او پاسخ داد: نيروي انتظامي به عنوان ضابط ، بايد در چارچوب قانون كار كند.

وي افزود: برخي گفته‌اند كه زماني كه در بازداشت بوده‌اند ، كاركنان ناجا با آنها برخورد كرده‌اند، من قضيه را دنبال كردم و ‪ ۵ ، ۴‬ساعت با وبلاگ نويسان جلسه گذاشتم ، معلوم شد برخورد ناجا در حد زدن گاز اشك آور و هل دادن بوده است. يا يك نفر از قم مدعي بود كه در هواي سرد و در حالي كه زمين خيس بوده است او را پا برهنه مدتها نگه داشته‌اند. در اين خصوص شكايتي هم مطرح شد و آن را پي‌گيري كرديم.

نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در عين حال تصريح كرد: اگر كاركنان ناجا خارج از چارچوب اقدامي كرده‌اند ، حق شكايت بوده است ولي وبلاگ نويسان هم بايد بپذيرند كه تخلفاتي داشته‌اند.


** كلنجار يك وبلاگ نويس با قاليباف
در اين نشست ، حنيف مزروعي يكي از وبلاگ نويسان بازداشت شده ، به طرح پرسشهايي از قاليباف پرداخت.

وي گفت: در آن جلسه ‪ ۵ ، ۴‬ساعته ما حرفهايي زديم و شما هم شنيديد و قولهايي داديد و الان مي‌گوييد كه اهمالهايي صورت گرفته و گاز اشك آوري زده شده و كسي را هل داده اند. سوال اين است كه آيا اينكه "اعتراف كنيم كه با فلان خانم رابطه نامشروع داشته‌ايم " فقط يك اهمال است؟ يا اينكه "خانم فلان اعتراف كند كه با خاتمي و ابطحي رابطه نامشروع داشته است " فقط يك اهمال است. اينكه فشارهاي جسمي وارد شود و در اتاق بازجويي با چشمان بسته رو به ديوار بنشيني و اگر باب ميل بازجو جواب ندهي با چك و لگد او به گوشه‌اي پرت شوي ، اهمال است؟
قاليباف پاسخ داد: شما در آن نشست ‪ ۵ ، ۴‬ساعته حداكثر گفتيد كه بازجو با دست به صورت شما زده است، البته در همين حد هم خطاست. اما در آن جمع شش ، هفت نفره كه آقايان تاج‌زاده و قابل هم حضور داشتند ، گفتيد كه حداكثر برخوردي كه با شما شده اين بوده است كه با دست به صورتتان زده‌اند.

مزروعي سخن قاليباف را قطع كرد و گفت: شما قول داديد ما را با كساني كه خطا كرده‌اند روبرو مي‌كنيد، قول داديد كه پي‌گيري مي‌كنيد، آيا قولهايي هم در براي انتخابات رياست جمهوري مي‌دهيد ، همچون همان قولهاست؟ قاليباف پاسخ داد: من جلسات مفصلي با ايشان و دو سه نفر از تهران و قم داشتم، و سه اشكال مطرح شد. يك اشكال در قم بود كه مشخص شد روش برخورد يك فرد درجه دار اين گونه بوده و هر مجرمي را كه مي‌گرفته است به همان شكل برخورد مي‌كرده است . اين روش خطا بود و با آن فرد مطابق با آيين نامه انضباطي برخورد كرديم.

وي افزود: يكي هم بحث گاز اشك آور بود كه در ماه رمضان يك عنصر اين كار را كرده بود و مسوولش هم عذرخواهي كرد. چون در ماه رمضان بود ، اين كار پسنديده نبود.

قاليباف ادامه داد: شكايتي هم درباره ضرب و شتم يكي از آقايان مطرح شد. پس همه كارها پي‌گيري شد . من به آقاي قابل گفتم. يكي از دوستان هم به تاج زاده گفت. حق آن فرد بود كه شكايت كند و متخلفان هم بايد پاسخگو باشند.الان هم پرونده در دست قوه قضاييه است.


** "دولت رانت خوار است"
قاليباف در نشست خود با دانشجويان دانشگاه تهران دولت را رانت خوار توصيف كرد و گفت: اداره دولت متكي بر درآمدهاي نفت است و فرصت تشكيل نهادهاي مدني را نمي‌دهد.

وي فضاي سالهاي گذشته را فضاي فكر و انديشه و نظريه پردازي دانست و گفت: در موضع اجرايي، پرداختن به اين موضوعات و طرح اين مسايل كه مثلا توسعه سياسي اولويت دارد يا توسعه اقتصادي ، يك بحث حاشيه‌اي و فرصت سوزي است.

قاليباف در عين حال "اصلاحات" را "يك ضرورت اجتناب ناپذير" دانست و گفت: مقابله با اصلاحات نيز جز فرصت سوزي چيز ديگري نيست.

وي افزود: مهمترين اصلاحات، خانه تكاني در حوزه ساختار دولت است تا از حالت رانت خواري بيرون بيايد.

محمد باقر قاليباف نامزد احتمالي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه نشست خود با دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران تاكيد كرد كه خط قرمزش "قانون " است.

قاليباف در خصوص حدود آزادي افراد گفت: حدود آزادي را قانون مشخص كرده است و بر اين اساس آزادي نبايد موجب زير سوال رفتن ارزشهاي ديني، تعرض به حقوق ديگران و يا صدمه به استقلال و تماميت ارضي كشور شود.

وي افزود: قانون اساسي در حوزه مطبوعات، فكر، انديشه، دين ، مذهب و قوميتها حقوق و آزاديهايي را مطرح كرده است كه من فكر مي‌كنم كافي است.

قاليباف گفت: از نظر فكري همه آزاد هستند،ولي اگر خواستند در جامعه فكرشان عملي شود، بايد در چارچوب قانون حركت كنند.

نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري همچنين تاكيد كرد كه قانون به كسي اجازه نداده است كه در زندگي شخصي افراد دخالت كند.


** مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد تغيير كند
دانشجويي خطاب به قاليباف گفت: طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي فقط تشكلهاي اسلامي حق فعاليت در دانشگاه را دارند ، اگر شما رييس جمهور شويد قول مي‌دهيد كه در راستاي اصلاح اين مصوبه تلاش كنيد.

قاليباف پاسخ داد: من خيلي وسيع تر و عميق تر مي‌گويم و بر اين اعتقادم كه بايد بگذاريم تشكلهاي غير دولتي در حوزه‌هاي مختلف شكل بگيرد و با اينكه گفته شود فلان تشكل تشكيل نشود ، مخالفم.

اين دانشجو از قاليباف خواست كه صرح‌تر سخن بگويد و پرسيد آيا نويد مي‌دهيد كه اگر رييس جمهور شديد اين مصوبه را اصلاح كنيد.قاليباف جواب داد:
من اين نويد را دادم . من با اينكه اين تشكلها نباشند ، مخالفم.


** الان در همه بخشها برنامه ندارم
دانشجويي از قاليباف پرسيد كه آيا برنامه‌هاي خود را در همه زمينه‌ها آماده كرده‌ايد، او پاسخ داد: الان به طور كامل ، در همه بخشها برنامه ندارم.

وي در عين حال افزود: گذشته كاري من نشان مي‌دهد كه بدون برنامه ، كاري را انجام نمي‌دهم.

نامزد احتمالي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اضافه كرد: برنامه بايد بر اساس سه ويژگي "استفاده از خرد ملي " ، "مشاركت معني دار مردم" و با "رويكر علمي" تهيه شود.

وي با اشاره به وجود دو برنامه "سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله" و "برنامه چهارم توسعه" گفت: البته انتقاداتي به برنامه چهارم دارم ، همچنين بودجه سال ‪ ۸۴‬نيز در بعضي جاها منطبق با برنامه چهارم نيست كه بايد اصلاح شود.


** كانديداها را كه ديدم احساس كردم قابليت‌هاي بيشتري دارم يكي از دانشجويان از قاليباف پرسيد كه چرا نيروي انتظامي را رها كرديد و نامزد انتخابات رياست جمهوري شديد؟
او پاسخ داد: در اواخر بهمن ماه سال گذشته كه تقريبا كانديداهاي اصلي مشخص شدند، احساس كردم كه در حوزه‌هايي ، قابليت‌هاي بيشتري از آنها دارم بنابر اين نامزد انتخابات شدم.

قاليباف همچنين در پاسخ به دانشجويي كه عملكرد پليس در قبال دانشجويان در خرداد ماه سال ‪ ۸۲‬را زير سوال برد، گفت: بنده سعي كردم هر چه خلاقيت داشتم در آن حادثه بكار گيرم تا حوادث تلخي تكرار نشود.

وي افزود: حوادث سال ‪ ۸۲‬از نظر حجم ، سنگين‌تر از حوادث كوي دانشگاه در سال ‪ ۷۸‬بود ولي از طريق ارتباطاتي كه با دانشجويان برقرار كرديم توانستيم آن را مديريت كنيم.


** اگر رييس جمهور بودم انتخابات مجلس هفتم را برگزار مي‌كردم در اين نشست ، دانشجويي نظر قاليباف را درباره انتخابات مجلس هفتم جويا شد، او پاسخ داد: اگر من رييس جمهور بودم نمي‌گذاشتم شرايط انتخابات مجلس هفتم پيش بيايد.

وي افزود: اگر از من پرسيده شود كه آيا آن انتخابات را برگزار مي‌كرديد، جواب من اين است كه انتخابات را برگزار مي‌كردم تا فرصت سوزي نشود.

قاليباف تصريح كرد: مردم از برخورد و تقابل و ستيزه جويي خسته شده‌اند و كشور نيازمند عقلانيت و پختگي در كارهاست.


** با شوراي نگهبان مشكلي ندارم
دانشجويي از قاليباف پرسيد كه با توجه به اينكه در قانون آمده است كه نامزدهاي رياست جمهوري بايد از رجال سياسي باشند ، آيا گمان نمي‌كنيد كه از طرف شوراي نگهبان رد صلاحيت شويد؟
قاليباف پاسخ داد: شوراي نگهبان بايد در اين زمينه تصميم بگيرد .

رجال سياسي تعريفي دارد و من هم خود را جزو رجال سياسي مي‌دانم ولي تصميم گيري در اين زمينه با شوراي نگهبان است، هرچند مشكلي در اين زمينه نيست.

از قاليباف سوال شد كه اگر رييس جمهور نشويد به نيروي انتظامي بر مي‌گرديد ، او پاسخ داد: تصميم قطعي‌ام اين است كه بر نگردم.

وي افزود: ترجيح مي‌دهم در بخش دانشگاه و تدريس و همچنين تشكلهاي غير دولتي فعال شوم.


** با تصميم گيريها اقتصادي مجلس مخالفم
در اين نشست يكي از دانشجويان نظر قاليباف را در خصوص مصوبات اقتصادي مجلس از جمله تثبيت قيمتها سوال كرد، او پاسخ داد: موضوعات اقتصادي با بخش نامه و دستورات يك شبه قابل اصلاح نيست.

وي افزود: نمي‌شود با بخشنامه تورم را يك رقمي كرد ، اينها راه دارد و با اينگونه تصميم‌گيرهاي مجلس مخالفم.

نامزد احتمالي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در عين حال بر تعامل با مجلس تاكيد كرد.


** حاكميت دوگانه باعث شده كه جلو برخي ادقامات گرفته شود
دانشجويي از قاليباف خواست كه به صراحت بگويد اصولگرا هست يا نيست.

قاليباف نيز در جواب گفت: بله اصول‌گرا هستم. يك اصولگرا نمي‌تواند جناحي و حزبي عمل كند. در اردوگاه اصولگرايان هستم ولي ارتباط حزبي با احزاب اصولگرا ندارم.

اين دانشجو پرسيد اگر مردم طرفدار رفراندوم باشند و فردي هم مخالف آن باشد ، شما كه مي‌گوييد رييس جمهور مقتدري هستيد ، آيا نظر مردم را مي‌پذيريد؟
قاليباف در پاسخ به اين دانشجو گفت: بحث را باز تر كنم. بحث حاكميت دوگانه مورد نظر است. حاكميت دوگانه باعث شده كه برخي مسايل دنبال نشود و جلو برخي اقدامات گرفته شود.

وي افزود: من به عنوان يك مسوول ، در بخش‌هاي مختلف با اين موضوع مواجه بوده‌ام. قانون براي رهبري جايگاهي مشخص كرده و تعيين شده است كه در چه جاهايي مسووليت مستقيم دارند، البته جاهايي مسووليت مستقيم ندارند، ولي نظر مشورتي دارند. انصافا در مدت مديريتم نديدم كه ايشان در جايي تصميم بگيرند كه اين كار را بكنيد يا نكنيد. بلكه همه جا بر كار كارشناسي تاكيد داشتند.

قاليباف ادامه داد: گير ما در دولت كجاست، در آنجاست كه آنها در خصوص يك موضوع نظرات خودشان را دارند و ممكن است كه ايشان هم نظراتي داشته باشند و در اين زمينه اختلاف نظر باشد ، در اينجا به جاي اينكه دولت تصميم به اجراي آن بگيرد ، آن را در زمين و هوا مي‌گذاشته است.

وي افزود: اگر من رييس جمهور شوم و نظراتي داشته باشم ، اگر بتوانم ايشان را قانع كنم كه آن كار را دنبال مي‌كنم ولي اگر ايشان را قانع نكردم و ايشان بر نظر خود اصرار داشتند، من صلاح كشور را در اين مي‌دانم كه نظر ايشان را در حوزه اجرايي دنبال كنم. يا اين كار درست بوده و معلوم مي‌شود كه من اشتباه كرده‌ام و يا اينكه اشتباه است و ايشان اصلاح مي‌كنند.

قاليباف گفت: گير دولت اين بوده است كه در خصوص اين تصميمات اقدام نمي‌كند و فرصت‌ها را از دست مي‌دهد و مي‌گويند كه الزاما بايد نظر ما عملي شود.

وي تصريح كرد: منافع نظام از منافع مردم جدانيست و دفاع از نظام چيزي جز دفاع از حقوق مردم نمي‌باشد و من به اين موضع باور داشته و آن را دنبال مي‌كنم.

محمد باقر قاليباف نامزد احتمالي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه نشست خود با دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران گفت كه فردي به نظارت استصوابي انتقاد ندارد.

در اين نشست يكي از استادان دانشگاه نظر قاليباف را در خصوص عملكرد شوراي نگهبان در انتخابات مجلس هفتم جويا شد، او پاسخ داد: انتخابات مجلس هفتم زيبنده نبود.

وي افزود: اشكال در كشور ما از جمله در حوزه پليس، مطبوعات و شوراي نگهبان اين است كه به جاي عمل به قانون، سليقه و جناح را در نظر مي‌گيريم.

قاليباف اضافه كرد: اينكه بگوييم نظارت استصوابي را قبول نداريم ، درست نيست و در همه كشورها اين ضوابط هست.

وي تصريح كرد: كسي به نظارت استصوابي انتقاد ندارد ، اعتراض اين است كه اين نظارت سليقه‌اي باشد و ما هم در اين زمينه اعتراض داريم.

قاليباف در خصوص بحث خدمت سربازي پرداخت و گفت: قانون نظام وظيفه در كشور به خاطر قديمي بودن ، پاسخگوي امروز بحث سربازي در كشور نيست.

قاليباف خبر داد كه هياتي از مجلس و ستاد كل نيروهاي مسلح در حال بازنويسي قانون نظام وظيفه هستند و احتمالا در نيمه اول امسال اين متن بازنويسي شده به مجلس ارايه خواهد شد.


** همه مشكلات را به گردن آمريكا نيندازيم
دانشجويي نظر قاليباف را در خصوص برقراري رابطه با آمريكا پرسيد، او پاسخ داد: در كشور ما هر مشكلي پيش مي‌آيد به گردن دشمن خارجي مي‌اندازند و افكار عمومي وقتي مي‌بيند كه مثلا همه مشكلات به آمريكا برمي‌گردد ، مي‌گويند با آمريكا رابطه برقرار كنيم تا اين مشكلات حل شود.

وي افزود: البته من نمي‌گويم كه آمريكا دشمن ما نيست ولي اگر هر اشكال و ضعف خود را به گردن آمريكا بيندازيم مردم احساس مي‌كنند كه براي رفع اين مشكلات بايد با آمريكا رابطه برقرار كرد.

قاليباف تعامل ايران با كشورها از جمله آمريكا را درست ندانست و گفت: شرايط فعلي قابل قبول نيست و در اين زمينه مي‌شود خيلي پخته تر كار كرد.


** روزنامه "صبح امروز" پايگاه دشمن نبود
در ادامه اين نشست، دانشجويي از قاليباف خواست كه به طور صريح اعلام كند كه آيا مطبوعاتي كه در ارديبهشت ماه سال ‪ ۷۹‬توقيف شدند "پايگاه دشمن" بوده‌اند يا خير؟
قاليباف پاسخ داد: برخي بود و برخي نبود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين دانشجو پرسيد : روزنامه "صبح امروز" پايگاه دشمن بود؟
قاليباف پاسخ داد :نه
اين دانشجو باز پرسيد: "مشاركت" پايگاه دشمن بود؟
قاليباف پاسخ داد: نمي‌دانم.

وي افزود: مطبوعات بايد در چارچوب قانون حركت كنند. البته اگر قانون را هم رعايت نكردند من مخالف برخورد امنيتي با مطبوعات و با حوزه فرهنگ هستم.

"آيا در برخورد با مطبوعات منصفتانه عمل شده است؟" در پاسخ به اين پرسش قاليباف گفت: در بعضي جاهها منصفانه عمل نشده است. البته جاهايي بوده است كه مطبوعات خطا كرده‌اند.


** در حاشيه نشست قاليباف با دانشجويان
در پايان نشست قاليباف با دانشجويان و هنگام خارج شدن وي از سالن، يكي از دانشجويان از وي پرسيد، آيا همه مطبوعاتي كه با آنها برخورد شد پايگاه دشمن بودند؟ قاليباف پاسخ داد: نه همه پايگاه دشمن نبودند ولي بايد به موضوعاتي كه برخي روزنامه‌ها از جمله روزنامه مشاركت در زمان كوي دانشگاه مطرح مي‌كرد، توجه كرد.

يكي از شركت‌كنندگان در اين نشست از قاليباف پرسيد كه آيا علي لاريجاني نبايد به جهت عملكردي كه در صدا و سيما داشته است ، از مردم عذر خواهي و صحنه انتخابات را ترك كند؟ قاليباف از پاسخ به اين پرسش خودداري كرد.

اين شركت‌كننده همچنين از قاليباف خواست كه صريحا بگويد در كوي دانشگاه در حق دانشجويان ظلم شده است يا نه؟ قاليباف هم صريحا پاسخ داد:
در ‪ ۱۸‬تير به دانشجو و دانشگاه ظلم شد.

در اين نشست بخشي از پرسشهاي دانشجويان و همچنين بخشي از پاسخهاي قاليباف مورد استقبال حاضرين در سالن قرار گرفت و دانشجويان با دست زدن ابراز احساسات مي‌كردند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21889

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قاليباف: اينكه بگوييم نظارت استصوابي را قبول نداريم ، درست نيست و در همه كشورها اين ضوابط هست، ايرنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005