Click for Amazing Phone Card








یکشنبه 1 خرداد 1384

آرمين: در مورد عواقب رد صلاحيت كانديداهايي كه از مقبوليت اجتماعي برخوردارند، به شوراي نگهبان هشدار مي‌دهيم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


محسن آرمين در مورد شايعه‌ي رد صلاحيت برخي كانديداها از جمله معين گفت: اين شايعه به صورت گسترده در مدتي كوتاه در سراسر كشور، رواج پيدا كرده و همين امر نشان‌دهنده‌ي سازمان‌يافتگي آن است.


وي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: طي روزها و هفته‌هاي اخير علايم و نشانه‌هاي نگران‌كننده‌اي نسبت به نحوه و چگونگي برگزاري انتخابات مشاهده مي‌شود، كه از جمله‌ي آنها شايعه‌ي رد صلاحيت دكتر معين است.


عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي افزود: علاوه بر اين، علايم و نشانه‌هاي ديگري را هم شاهد هستيم كه ناظران را نسبت به برگزاري يك انتخابات سالم، نگران مي‌كند. از جمله‌ي آنها، ردصلاحيت گسترده‌ي داوطلبان انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي است كه همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري برگزار خواهد شد.


عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: طي هفته‌هاي اخير جمع كثيري از داوطلبان انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي كه گرايشهاي اصلاح‌طلبانه دارند رد شده‌اند، از نشانه‌هاي ديگر عدم تأييد تعداد زيادي از افرادي است كه از سوي فرمانداري‌ها به عنوان هيأتهاي اجرايي به هيأت‌هاي نظارت معرفي شده‌اند، به طوري كه تقريبا مي‌توان گفت كليه‌ي كساني كه داراي گرايشهاي اصلاح‌طلبانه بوده‌اند براي عضويت در هيأت‌هاي اجرايي انتخابات مجلس تأييد نشده‌اند.


وي تصريح كرد: از نشانه‌هاي ديگر تبليغ گسترده‌اي است كه اين روزها در صدا و سيما درباره‌ي افرادي كه در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام كرده‌اند مي‌بينيم. در اين دوره همانند دوره‌هاي گذشته تعداد زيادي براي نامزدي رياست‌جمهوري ثبت‌نام كرده‌اند كه در بين آنها افرادي هستند كه فاقد صلاحيت‌هاي اوليه و ابتدايي و بديهي قانوني هستند. اين امر در دوره‌هاي قبل هم بوده است. اما در اين دوره شاهد هستيم كه صدا و سيما گزارش‌هاي مستمر و پي در پي را پخش و با افرادي كه هيچ گونه صلاحيتي ندارند مصاحبه مي‌كند. در حالي كه در دوره‌هاي گذشته از صدا و سيما چنين گزارشهايي نمي‌ديديم. اين تبليغات اين شائبه را در اذهان تقويت مي كند كه احتمالا بنا بر اين است كه افكار عمومي براي رد صلاحيت كانديداها آمادگي يابد تا در سايه‌ي چنين فضايي، نظارت استصوابي و رد صلاحيت امري منطقي، مقبول و موجه جلوه ‌كند و احتمالا برخي كانديداهاي مطرح هم رد شوند؛ اين نشانه‌هاي نگران‌كننده وجود دارد اما اميدواريم كه چنين نشود .


آرمين در ادامه خاطرنشان كرد: تصور مي‌كنم بايد افكار عمومي ما و بخش نخبه و فرهيخته‌ي جامعه كاملا حساسيت خود را نسبت به نحوه بررسي صلاحيت‌ها و نتايج آن اعمال و آن را با حساسيت دنبال كند، تا جايي كه به گروه‌هاي حامي معين مربوط است، ما با حساسيت ويژه مسأله‌ي بررسي صلاحيت‌ها را دنبال مي‌كنيم و در صورت مواجه‌شدن با تصميمات و اقداماتي كه برگزاري يك انتخابات غيررقابتي و ناسالم را بخواهد بر جامعه تحميل كند، مواضع خاص و ويژه‌اي را اتخاذ خواهيم كرد. سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در كنگره‌ي اخير خود، در ماه گذشته تصويب كرده است كه در صورت اين كه نتايج بررسي صلاحيت‌ها حاكي از برگزاري يك انتخابات ناسالم و غيررقابتي باشد و افراد و كانديداهايي فراتر از معيارها و ضوابط قانوني رد صلاحيت شوند، براي اتخاذ تصميم و چگونگي اتخاذ موضع در قبال چنين انتخاباتي كنگره‌ي فوق‌العاده تشكيل دهد.


اين فعال سياسي ادامه داد: تا جايي كه اطلاع دارم ساير گروه‌هاي حامي معين هم برگزاري كنگره را در دستور كار دارند، اگر نتيجه‌ي بررسي صلاحيت‌ها بيانگر برگزاري يك انتخابات غيرآزاد و ناسالم باشد، گروه‌هاي حامي معين گنگره‌ي مشتركي برگزار خواهند كرد.


وي تأكيد كرد: آنچه كه مسلم است، اگر معين مشمول تيغ نظارت استصوابي شود، گروه‌هاي حامي دكتر معين در انتخابات شركت نخواهند كرد و در مورد چگونگي اتخاذ مواضع در كنگره تصميم خواهند گرفت.


نماينده‌ي سابق مجلس شوراي اسلامي درباره‌ي تأثير رد صلاحيت‌هاي احتمالي كانديداهاي مطرح بر مشاركت مردم نيز گفت: مشاركت حداكثري در گرو وجود رقابت متنوع و گسترده است و حداقل يكي از عواملي كه مي تواند مردم را نسبت به شركت در انتخابات ترغيب و آنها را به وجود يك فضاي مناسب براي تحقق خواست‌ها و مطالبات اميدوار كند، حضور كانديداهاي متنوع در انتخابات است كه بتوانند ديدگاه‌هاي اقشار مختلف را نمايندگي كنند. حذف برخي كانديداها و محدود كردن اين ديدگاه‌ها مخصوصا اگر در جامعه اين تصور را ايجاد كند كه رد صلاحيت‌ها شائبه‌ي گرايش‌هاي سياسي دارد، هيچ ترديدي نمي‌توان داشت كه تأكيد بر مشاركت حداكثري صرفا از حد يك شعار فراتر نمي‌رود و اساسا اراده‌اي براي برگزاري يك انتخابات با مشاركت حداكثري وجود ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: در حال حاضر، همه‌ي هموطنان و شهروندان مي‌دانند كه در شرايط ويژه‌اي از نظر بين‌المللي و منطقه‌اي قرار داريم و كشور در آستانه‌ي مواجهه با مسائل و چالش‌هاي بسيار مهمي در سطح منطقه و جهان است كه نحوه‌ي برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري مي‌تواند در اين زمينه تعيين‌كننده باشد و برگزاري انتخابات آزاد ، سالم و دموكراتيك باعث مي‌شود كه بتوانيم با ظرفيت و توان بيشتري با اين چالش‌ها مواجه شويم. اما برگزاري انتخابات غيرسالم و كاهش مشاركت مردمي ما را در مواجهه با اين چالش‌ها به شدت آسيب‌پذير خواهد كرد.


آرمين گفت: در آن صورت لطمات و زيان‌هاي ناشي از كاهش مشاركت تنها متوجه مراجع نظارتي و شوراي نگهبان خواهد بود كه با اعمال نظارت استصوابي و رد كانديداهاي مطرح و مقبول جامعه زمينه‌ي يك مشاركت گسترده را از بين برده يا به ميزان زيادي كاهش داده‌اند.


وي تأكيد كرد: هشدار مي‌دهيم كه اگر شوراي نگهبان كانديداهاي اصلي در اين انتخابات را كه از مقبوليت اجتماعي برخوردارند، با نظارت استصوابي رد كند، و انتخابات با كاهش مشاركت مواجه شود، مسؤوليت لطماتي كه به مصالح ملي وارد خواهد شد، متوجه اين شورا خواهد بود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22990

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آرمين: در مورد عواقب رد صلاحيت كانديداهايي كه از مقبوليت اجتماعي برخوردارند، به شوراي نگهبان هشدار مي‌دهيم، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005