Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 1 تیر 1384

دموكراسي كيلويي چند؟! عليرضا ملكيان، کيهان

نتايج انتخابات رياست جمهوري و حماسه اي كه مردم آفريدند از دو زاويه قابل تأمل و بررسي است: 1- حضور پرشور و گسترده مردم در پاي صندوق هاي رأي كه به رغم تبليغات منفي دشمنان انقلاب اسلامي و راديوها و تلويزيون هاي ضدانقلاب و عوامل داخلي آنان براي تحريم انتخابات، مردم با آگاهي و شعور بالاي سياسي خود و حضور 30ميليوني در پاي صندوق هاي رأي دست رد به خواسته نامربوط آنان زدند و ثابت كردند كه وقتي پاي حيثيت نظام و انقلاب و قانون اساسي و استقلال كشور در ميان باشد، با تمامي وجود در صحنه حاضر خواهند شد و دشمنان ايران اسلامي را ناكام خواهند گذاشت.
2- نتايج انتخابات و ميزان آراء هريك از نامزدها كه در اين مورد نيز آگاهي و هوشياري مردم، بسياري از احزاب و گروه هاي سياسي و روشنفكران را شوكه كرد و نشان داد كه آنان با مردم و واقعيت هاي اجتماعي بيگانه اند. در اين مورد گفتني هاي فراواني هست كه به اختصار به پاره اي از اين موارد مي پردازيم، به ويژه آن كه پس از راهيابي يكي از نامزدهاي اصولگرايان به دور دوم انتخابات ، بسياري از احزاب و گروه هاي سياسي و چهره هاي به اصطلاح مستقل فرهنگي، رسانه اي، اقتصادي، هنري و غيره كه در دور اول انتخابات از نامزدهاي ديگري حمايت مي كردند، اينك حول يك كانديدا اجماع كرده و به رغم اين كه به صراحت اعلام مي نمايند كه مواضع و ديدگاه هاي اين نامزد را قبول ندارند، با اين حال براي رأي نياوردن نامزد اصولگرايان متحد شده و با تمام توان و انرژي خود به ميدان آمده اند. اكثر روزنامه ها نيز در اين سه روز پس از اعلام نتايج انتخابات تمامي صفحه اول و بيش از 50 درصد صفحات ديگر خود را به تخريب نامزد اصولگرايان و حمايت از نامزد ديگر اختصاص دادند. به راستي چرا؟! مگر چه اتفاقي در حال وقوع است كه برخي افراد، گروه ها و احزاب و روزنامه ها را سراسيمه كرده است؟ چرا درحالي كه از چند ماه قبل مشخص بود كه چه كساني نامزد انتخابات هستند و حتي طي 2هفته مهلت تبليغات نامزدها در دور اول انتخابات، هيچ تخريبي عليه نامزد اصولگرايان كه اينك به دور دوم راه پيدا كرده، صورت نگرفت، ولي به محض اعلام نتايج رسمي انتخابات، تخريب ها عليه اين نامزد به صورت مافوق سرعت و بسيار گسترده آغاز شد و تمامي آن شعارهاي قشنگ در مورد دموكراسي، رأي اكثريت، احترام به آراء و حقوق مردم فراموش گرديد.
مردم چشم و گوش دارند و صاحب فهم و درايت هستند و مي دانند كه اگر اين برچسب هاي ناچسب صحت داشت، لااقل در يكي از مسئوليت هاي اين نامزد، خود را نشان مي داد. او سال ها در دانشگاه تدريس كرده و با استادان و دانشجويان از طيف هاي گوناگون اجتماع حشر و نشر داشته و چندين سال در مسئوليت هاي مديريتي چون استانداري، شهرداري و... اشتغال داشته است و مردم جز صداقت و احترام به عقايد و ديدگاه ها از او چيز ديگري نديده اند. اين كرامت و بزرگواري در برابر ملت چه تناسبي با برچسب تندروي دارد؟!
ما در روزنامه كيهان به شدت از تخريب كانديداي ديگر كه با چاپ و توليد شب نامه ها صورت پذيرفته نيز نگرانيم و اين اقدامات را هم ناجوانمردانه و به دور از اخلاق اسلامي و انقلابي ارزيابي مي كنيم.
تخريب كنندگان از هر گروه و هر سو اگر حرفي براي نقد ديدگاه ها و برنامه هاي يكديگر دارند، شايسته است كه با استدلال و منطق وارد مي شوند و دموكراسي را نه در شعار و تبليغات بلكه در عمل پاس دارند. ظاهرا اين آقايان از دموكراسي فقط نوشتن و تلفظ آن را فراگرفته و بويي از آداب و لوازم دموكراسي نبرده اند. اگر غير از اين بود، روزنامه ها و نشريات گوناگون را كه ابزار دموكراسي است به وسيله اي براي پركردن جيب خود و رسيدن به قدرت تبديل نمي كردند و براي مردم خط و نشان نمي كشيدند و ميدان را باز مي گذاشتند تا مردم خود آن كسي را كه مي پسندند، انتخاب نمايند.
بياييد و مصداق «لم تقولون ما لاتفعلون» نباشيد. نگوييد دموكراسي كيلويي چند؟! دموكراسي را در اجزاء وجود خود نهادينه كنيد و به رأي مردم احترام بگذاريد. از عادات ديرينه خود كه تندروي و لجاجت است، دست برداريد و كام مردم را كه با انتخابات پرشور و حماسي 27خرداد، شيرين شده است، به تلخي نكشانيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نگارنده به هيچ وجه در مقام اين نيست كه براي مردم تعيين تكليف كند و بگويد كه به فلاني رأي بدهيد و يا به فلاني رأي ندهيد، ولي سخت به اين موضوع پايبندم كه آزادي و دموكراسي را نبايد بر مردم تحميل كرد و آنان را در منگنه قرار داد كه فقط به فلان نامزد رأي بدهيد و براي تحميل اين عقيده تمامي ابزار از شبنامه و اعلاميه گرفته تا روزنامه ها را با پول به خدمت گرفت و افراد مختلف از ليبرال مسلك و مخالف قانون اساسي و سرمايه داران بي درد را به ميدان كشاند تا براي يك نفر هورا بكشند و ديگري را با زشت ترين شيوه ها منكوب كنند.
آقايان بياييد و صداقت داشته باشيد و كاري نكنيد كه قضيه خرداد 76 اين بار به گونه اي ديگر تكرار شود و همه شما را در ناباوري فرو ببرد. اين مردم را دست كم نگيريد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24997

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دموكراسي كيلويي چند؟! عليرضا ملكيان، کيهان' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005