پنجشنبه 16 بهمن 1382

تفاوف قیمت قربانیان! م. قرجي

تفاوف قیمت قربانیان!!
ارتش آشغالگر آمریکا هر روزه قربانیان دیگری بر هزاران قربانی بیگناه عراقی می افزاید. در روز پنجشنبه 5 فوریه سخنگوی ارتش امریکا در عراق اعلام نمود که سربازان این کشور خانواده ی که در حوالی کرکوک در حال پیک نیک بود را به اشتباه هدف گلوله قرار داده و پسربچه ی نه ساله خانواده را کشته و مادر و دو برادر او را شدیداٌ زخمی نموده اند. سپس این سخنگو با کمال وقاحت از خانواده پوزش خواسته و اعلام نموده است که غرامت این اشتباه داده خواهد شد. مبلغ غرامت 2500 دلار برای پسر نه ساله و نفری 1500 دلار برای زخمی شدگان می باشد.
دولت آمریکا سال پیش در افغانستان مبلغ هزار دلار به هفده خوانواده ی افغانی که اعضای خود را از دست داده بودند غرامت پرداخت نمود چرا که احتمالاً افغانیان از نظر دولت آمریکا ارزش کمتری از عراقی ها دارند. این دولت همچنین چندین سال پیش قبول نمود که مبلغی به مراتب بیشتر برای قربانبان پرواز 655 هواپیمای ایران ایر که در سال 1988 توسط نیروی دریائی آمریکا سقوط کرد بپردازد. در این مورد مبلغ 300 هزار دلار برای قربانیان شاغل و 150 هزار دلار برای کودکان و کسانی که شاغل نبودند پرداخت شد.
مقایسه این مبالغ اما با غرامتهائی که به قربانیان اعمال جنایتکارانه ی دیگران شده است تکاندهنده است. این تفاوت نشاندهنده تفاوت ارزش زندگی یک انسان جهان سومی با شهروندان آمریکا و اروپا می باشد.
چند نمونه از غرامتهائی که برای قربانیان آمریکائی و اروپائی پرداخت شده است چنین است:
دولت لیبی برای قربانیان انفجار سال 1989 یک هواپیمای فرانسوی مبلغ یک میلیون دلار برای هر یک از قربانیان پرداخت نمود.
دولت لیبی برای هریک از 259 قربانی هواپیمای آمریکائی پان آم که در سال 1988 بر فراز اسکاتلند منفجر گشت مبلغ ده میلیون دلار به یازماندگان آنها پرداخت نمود. اکثراً قربانبان این حادثه آمریکائی بودند.
برای قربانیان سپتامبر 11 در نیویورک بطور متوسط مبلغ 1.8 و برخی از آنان تا حدود 7.9 میلیون دلار به بازماندگان غرامت پرداخت شد. باید تذکر داده شود که برخی از این بازماندگان ازکشورهای مختلف از عربستان سعودی گرفته تا عراق و ایران شاکی بوده و تقاضای مبالغی به مراتب بیشتر از ان دارند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4285

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تفاوف قیمت قربانیان! م. قرجي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016