دوشنبه 3 فروردین 1383

مجموعه خبرهاي مربوط به کشته شدن شيخ احمد ياسين، رهبر جنبش حماس توسط اسرائيل به نقل از ايسنا و بي بي سي، عکس ها از رويتر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين الملل
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) خبر به شهادت رسيدن شيخ احمد ياسين رهبر و مؤسس اين جنبش را تاييد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از شبكه‌ي خبري العربيه شيخ احمد ياسين پس از اداي نماز صبح در مسجد غزه به همراه دو تن از همراهان خود توسط بالگردهاي رژيم صهيونيستي مورد هدف قرار گرفت و به شهادت رسيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرگزاري فرانسه در گزارشي به نقل از راديو رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي شخصا بر عمليات ترور ياسين نظارت داشته است.
احمد قريع، نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين اين اقدام صهيونيست ها را محكوم كرده، و گفت: اين اقدامي خطرناك، ديوانه‌وار و ناشي از بزدلي صهيونيست‌ها بود و باب هرج و مرج را گشود.
صائب عريقات مذاكره كننده‌ي ارشد فلسطينيان نيز شهادت شيخ ياسين را به مثابه ريختن بنزين بر روي آتش توصيف كرد، تشكيلات خود گردان فلسطين نيز اين اقدام رژيم صهيونيستي را خطر ناك و بزدلانه خواند.
سازمان حماس، دراولين واكنش نسبت به شهادت شيخ ياسين اعلام كرد، در انتقام خون شيخ ياسين رژيم صهيونيستي را به كام مرگ مي‌كشانيم. خون شهيد ياسين مقاومت فلسطين را بيش از پيش تقويت مي‌كند.
خالد البطش ،از رهبران جهاد اسلامي، در اين رابطه اظهار داشت: ترور ياسين، بر تحولات داخلي منطقه و جهان تاثير مي‌گذارد. وي افزود: يقينا عمليات شهادت طلبانه در انتقام خون ياسين، افزايش مي‌يابد.
رژيم صهيونيستي هفته گذشته علنا از تصميم اين رژيم براي ترور رهبران مقاومت فلسطيني خبر داده بود.
گردان عزالدين قسام شاخه نظامي حماس قول داد انتقام خون رهبرمذهبي اين جنبش را كه صبح امروز (دوشنبه) در حمله هوايي رژيم صهيونيستي به شهادت رسيد خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه ، گردان شيخ قسام در اطلاعيه‌اي اعلام كرد:« ما رهبران عزالدين قسام تصميم داريم فورا انتقام خون شيخ ياسين را بگيريم. نظير زمين لرزه‌اي كه همه جا را دربر مي‌گيرد و حضور صهيونيست ها را نابود مي‌كند.»
به دنبال اعلام خبر شهادت شيخ احمد ياسين، در حمله‌ي رژيم صهيونيستي يك مقام عالي رتبه وزارت امور خارجه آمريكا، بدون محكوم كردن اقدام جنايتكارانه رژيم صهيونيستي تنها خواستار آرامش در فلسطين شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري رويتر، پس از اعلام حاميان جنبش حماس مبني بر گرفتن انتقام خون شيخ ياسين، و حضور مردم فلسطين در خيابانهاي نوار غزه يك مقام وزارت امور خارجه آمريكا از فلسطينيان خواست خويشتنداري كنند.
اين مقام آمريكايي كه نخواست نامش فاش شود گفت: ما از دو طرف مي‌خواهيم خونسردي خود را حفظ و خويشتن داري پيشه نمايند.
وي گفت كه آمريكا، شرايط منجر به اين حمله را مورد بررسي قرار خواهد داد و با مقام هاي اسرائيلي و تشكيلات خودگردان فلسطيني تماس خواهد گرفت.
در پي به شهادت رسيدن شيخ احمد ياسين،رهبر جنبش حماس، هزاران تن از مردم فلسطين با ديدگاني اشكبار به خيابان‌هاي غزه ريختند و فرياد انتقام سر دادند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، شبكه خبري الجزيره اعلام كرد برخي گزارش‌ها حاكي از شليك چند موشك از نوار غزه به مناطق صهيونيستي مي‌باشد. با اين حال هنوز گزارشي از تلفات يا خسارت‌هاي احتمالي در دست نيست.
سعيد صيام ،از رهبران حماس، در واكنش به خبر شهادت شيخ ياسين اعلام كرد: صحنه مبارزه باز است و ما مي‌دانيم چطور به دشمن صهيونيستي جواب دهيم.
رهبر جنبش اخوان‌المسلمين از گروه‌هاي مبارز مصري كه شيخ ياسين از اعضاي آن بوده است نيز اين حمله را محكوم كرد و گفت: سياستمداران خاورميانه نيز مسئول شهادت وي هستند، نه فقط اسرائيل و امريكا.
حسن قشقاوي با اشاره به شهادت شيخ احمد ياسين توسط جوخه‌هاي ترور رژيم صهيونيستي گفت:« از مدتها قبل برنامه‌ي ترور رهبران فلسطيني از سوي مقامات سهيونيستي اعلام مي‌شد؛ چنين اقداماتي بر خلاف اصول بين‌الملل است.»
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت:« چنين اقداماتي بيانگر تروريسم دولتي صهيونيستهاست و نشان مي‌دهد كه رژيم صهيونيستي كه مدعي مبارزه با تروريسم است خود از تروريستها‌ست.»
وي همچنين افزود:« چنين اقداماتي بر روند انتفاضه و مقاومت مردم فلسطين تأثير خاصي نخواهد گذاشت، چرا كه اين اولين اتفاق نيست.»
قشقاوي هدف از چنين اقداماتي را چنين ارزيابي كرد:« اينها فكر مي‌كنند با چنين اعمالي مي‌توانند بنوعي شعله‌ي انتفاضه را خاموش كنند و سازماندهي تشكيلاتي چون حماس را با زدن سر آن از بين ببرند، ولي نخواهند توانست.»
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت:« شهيد احمد ياسين شخصيتي مهم و نقش آفرين بود و از آنجا كه تشكيلات حماس، تشكيلاتي باتوان بالاست بايد با جايگزيني فردي شايسته از وارد آمدن هرگونه ضربه به تشكيلات خودداري كند.»
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با انتشار اطلاعيه‌اي ضمن محكوميت به شهادت‌رساندن “ شيخ احمد ياسين بنيانگذار فقيد حماس“ ، از تمامي مسلمانان و آزاديخواهان جهان خواست به هر شكل ممكن، خشم و اعتراض خود را به اين جنايت بزرگ ابراز كنند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين اطلاعيه‌ آمده است: اقدام تروريستي رژيم صهيونيستي در به شهادت رساندن شيخ احمد ياسين و شماري از همرزمان وي، پدر و فرزند برومند اين مجاهد پير و خستگي‌ناپذير فلسطيني، نه تنها خللي در عزم و اراده ملت مقاوم و مسلمان فلسطين به وجود نخواهد آورد، بلكه به افزايش دامنه مبارزه مقدس فلسطيني‌ها و گسترش موج اسلام‌گرايي و حق‌طلبي در سراسر جهان منجر خواهد شد.
اين اطلاعيه مي‌افزايد: امروز بر كسي پوشيده نيست كه حمايتهاي همه‌جانبه شيطان بزرگ و آمريكاي جنايتكار باعث وحشي‌گري‌هاي رو به تزايد جلادان رژيم صهيونيستي شده و متاسفانه عدم اقدام مناسب از سوي سازمان ملل و ديگر مجامع موثر جهاني بر تداوم و افزايش پديده‌ي تروريسم از سوي اشغالگران قدس افزوده است.
سپاه پاسداران در ادامه با اشاره به تاثيرگذاري اين عمليات جنايتكارانه بر روند تحولات داخلي منطقه و جهان آورده است: يقينا شهادت رهبر روحاني و وارسته حماس، روح و جان تازه‌اي را به انتفاضه خواهد بخشيد و پاسخ سخت فرزندان مبارز و مقاوم فلسطيني، رژيم صهيونيستي را به كام مرگ رهنمون خواهد ساخت.
در پايان اين اطلاعيه آمده است: اين عمل تروريستي و جنايت ضد بشري، صحنه آزمون بزرگ و جهاني براي مدعيان حقوق بشر به شمار مي‌رود تا با محكوم‌ساختن عمل رژيم صهيونيستي اسرائيل، پايبندي خود را به اصول و مباني اوليه حقوق انسانها نشان داده و براي يك بار هم كه شده، شعارهاي عوام‌فريبانه را به عمل مبدل سازند.
سخنگوي نيروهاي نظامي رژيم صهيونيستي درباره به شهادت رسيدن شيخ احمد ياسين ،رهبر فقيد فلسطينيان، رسما اعلام كرد:« امروز صبح در عملياتي امنيتي، نيروهاي ما در شمال نوار غزه خودروهاي حامل رئيس سازمان حماس، شيخ احمد ياسين و همراهانش، را هدف قرار دادند.»
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي گفت:« ياسين مسئول تعداد زيادي از حملات فلسطينيان كه منجر به مرگ تعداد زيادي از اسرائيلي‌ها شده، بوده است. رهبر حماس مستقيما در طرح ريزي، هدايت و انجام اين حملات دست داشته است.»
به دنبال اين حمله نوار غزه و كرانه باختري به طور كامل بسته ‌شد.
تشكيلات خود گردان فلسطين پس از آزادي شيخ احمد ياسين بارها وي را تحت حبس خانگي قرار داده بود كه آخرين آن ها در دسامبر 2001 واقع شد.

در سپتامبر سال گذشته شيخ ياسين هدف حمله موشكي صهيونيست ها در نوار غزه قرار گرفت ولي از اين حمله جان سالم به در برد و قول داد كه جهاد ادامه خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا)، به نقل از شبكه خبري فاكس نيوز، به گفته‌ي شاهدان بالگرد هاي صهيونيستي سه موشك را به طرف شيخ احمد ياسين و دو محافظ وي هنگام خروج از مسجد شليك كردند كه همه آنها در دم به شهادت رسيدند.
گفته مي‌شود، در نتيجه اين حمله 4 تن شهيد و حداقل 12 تن زخمي شدند كه دو پسر شيخ احمد ياسين نيز در بين آن ها هستند.
يوسف حداد يك راننده تاكسي و از شاهدان اين حادثه مي‌گويد اصابت موشك به شيخ احمد ياسين و محافظانش را شاهد بوده است. وي مي‌گويد اجساد آن ها تكه تكه شدند.
پس از اين حادثه هزاران تن از حاميان شيخ احمد ياسين به خيابان ها ريختند.
دود سياهي از منطقه حمله به آسمان برخاسته است و صداي انفجارها نيز شنيده مي شود. گفته مي‌شود كه اين صداها مربوط به شليك هاي هوايي مبارزان حماس است كه قول مي‌دهند انتقام خون شيخ ياسين را به سرعت بگيرند.
خبرنگار خبرگزاري رويتر كه به محل حادثه رفته است مي‌گويد شاهد باقي مانده هاي پيكر ياسين و ويلچر وي بوده است.
يكي ديگر از شاهدان در گفت و گو با رويتر اظهار داشت: هنگامي كه موشك به طرف شيخ احمد ياسين شكليك شد ديدم كه او روي زمين افتاد و بلافاصله دو موشك ديگر نيز شليك شد.
جنبش اسلامي حماس، از گروه‌هاي اسلامي سراسر جهان خواست براي گرفتن انتقام خون شيخ احمد ياسين با يكديگر متحد شوند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حماس در اطلاعيه‌اي اعلام كرد:« صهيونيست‌ها نمي‌توانند بدون موافقت دولت تروريست آمريكا عمليات هايشان را انجام دهند و آنها بايد مسئوليت اين جنايت را بپذيرند.»
براساس گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، در ادامه اين اطلاعيه آمده است:« تمام مسلمانان جهان بايد براي گرفتن انتقام اين جنايت با يكديگر متحد شوند.»
عبدالعزيز الرنيستي از رهبران حماس نيز اعلام كرده است كه جبهه جنگ با اسرائيل باز شده است.
بي.بي.سي. همچنين نوشت:« تهديد عليه آمريكا مي‌تواند نشانه‌اي از تغيير تاكتيك‌هاي اين گروه شبه نظامي باشد؛ كه همواره جنگ با اسرائيل را اعلام مي‌داشت و حرفي از آمريكا در ميان نبود.»

گزارش بي بي سي:

اسرائيل رهبر گروه اسلامگرای حماس را ترور کرد

شيخ احمد ياسين، رهبر جنبش حماس، از گروه های تندرو اسلامگرای فلسطينی، در حمله نظامی اسرائيل کشته شده است و بيم آن می رود که اين اقدام اسرائيل به تشديد خشونت در منطقه منجر شود.
براساس گزارش های رسيده، هنگامی که احمد ياسين پس از ادای نماز از مسجدی در شهر غزه خارج می شد هدف موشک های پرتاب شده توسط هلی کوپترهای نظامی اسرائيل قرار گرفت و کشته شد.
اهالی محل صندلی چرخدار آغشته به خون شيخ ياسين را در يکی از خيابان های نزديک مسجد مشاهده کرده اند.
دو تن از پسران شيخ ياسين از جمله زخمی های اين حمله هستند.
ارتش اسرائيل گفته است که به اين دليل عمليات ترور شيخ ياسين، بنيانگذار گروه حماس را به اجرا گذاشته که وی شخصا مسوول چندين مورد حمله و کشته شدن شهروندان اسرائيلی و خارجی و همچنين ماموران امنيتی بوده است.
منابع سياسی اسرائيل گفته اند که عمليات ترور شيخ ياسين مستقيما توسط آريل شارون، نخست وزير، سازمان داده و هدايت شده است.
پس از انتشار خبر قتل احمد ياسين، هزاران تن از فلسطينيان خشمگين در برابر خانه وی اجتماع کردند و با سردادن شعارهايی خواستار انتقام گيری از اسرائيل شدند.
همچنين، گزارش شده است که افراد مسلح، که ظاهرا اعضای گروه حماس هستند، در خيابان های شهر غزه به حرکت در آمده اند.
گرچه گروه حماس در موارد متعدد مسووليت اجرای عمليات گوناگون، از جمله بمب گذاری های انتحاری عليه اسرائيل را پذيرفته است و نيروهای اسرائيلی بارها اعضای ارشد گروه را هدف حمله قرار داده و کشته اند، اما تاکنون از اجرای عمليات مستقيم عليه شيخ ياسين خودداری ورزيده بودند.

واکنش به قتل ياسين

در واکنش اوليه نسبت به قتل شيخ احمدياسين، گروه حماس گفته است که نخست وزير اسرائيل با اقدام خود "درهای دوزخ را گشوده است."
همچنين، احمد قريع، نخست وزير تشکيلات فلسطينی، حمله اسرائيل و قتل شيخ ياسين را اقدامی بزدلانه توصيف کرده است.
تشکيلات خودگردان فلسطينی به نشانه سوگواری در قتل رهبر حماس در کرانه باختری رود اردن و باريکه غزه سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.
تيپ شهدای الاقصی، شاخه نظامی گروه فتح وابسته به ياسر عرفات، رهبر فلسطينيان، گفته است که عليه اسرائيل اعلان جنگ داده است.
اين سازمان تهديد کرده است که طی ساعات آينده، اسرائيل شاهد واکنش شديدی نسبت به عمليات قتل رهبر حماس خواهد بود.
در مقابل، زيو بوئيم، معاون وزير دفاع اسرائيل، از ترور شيخ احمد ياسين دفاع کرده و گفته که رهبر حماس به دليل آنچه که وی اقدامات تروريستی اين گروه خواند استحقاق مرگ را داشته است.
ارتش اسرائيل رفت و آمد بين مناطق فلسطينی در کرانه باختری رود اردن و باريکه غزه را به طور کامل متوقف کرده است تا از ورود فلسطينيان به خاک اسرائيل جلوگيری شود.
با انتشار خبر ترور شيخ احمد ياسين، وزارت خارجه ايالات متحده با انتشار بيانيه ای از همه طرف ها خواست خويشتنداری به خرج دهند.
در عراق، اعضای شورای حکومتی آن کشور، که تحت نظر نيروهای آمريکايی تشکيل يافته است، ترور شيخ احمد ياسين را به شدت تقبيح کرده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5881

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجموعه خبرهاي مربوط به کشته شدن شيخ احمد ياسين، رهبر جنبش حماس توسط اسرائيل به نقل از ايسنا و بي بي سي، عکس ها از رويتر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016