سه شنبه 4 فروردین 1383

چرا اسرائيل شيخ ياسين را ترور كرد؟ م. راد

m.rad@gmx.net

ديروز صبح هليكوپتر های آپاچی اسرائيل با پرتاب راكتهای مختلف شيح ياسين رهبر مذهبی فلسطينيها را هنگام خروج از مسجد در باريكه نوار غزه كه تحت اشغال اسرائيل است ترور كردند اين اولين بار نيست كه رژيم نظامی اسرائيل سران سياسی و مذهبی منطقه را ترور ميكند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از همان بدو بنيانگذاری اين رژيم بغايت منفور در سال 1948علاوه بر گسترش مناطق اشغالی در عرصه جهانی نيز سياست تجاوز و قتل وعام و بيرون راندن فلسطينی ها را از خانه و كاشانه خود در دستور كار قرار دادواز آن تاريج ببعد سياست تغيير ناپذير رژيم مذهبی و سراپا نظامی اسرائيل تجاوز دائمی و اشغال سرزمين اعراب بوده است كه در سه جنگ گذشته يعنی در سالهای 1948و 1956 و1967 اسرائيل و سعت امروزی خود را پيدا كرده است .

شيخ ياسين كی بود

شيخ ياسين در هنگام ترور يك مرد پير و فلجی كه بسختی قادر به تكلم بود او در سال 1938 در دهكده ال يورا(Al Joora) در نزديكی شهر اشكلون اسرائيل امروزی متولد شد دهكده ا ی كه در سال 1948 بهمراه صدها دهكده ديگر توسط اسرائيل با خاك يكسان شد و در آنها يهوديان اسكان داده شدند.
شيخ ياسين بهمراه خانواده و هزاران نفر از مردم فلسطين با پای پياده و بدون هيچ توشه ای بعنوان مهاجرعازم نوار غزه شد.

در سالهای اخير شيخ ياسين به محله صبرا(Sabra) { نامی كه بهمراه شتيلا ننگ ابدی را برای رژيم اسرائيل و شخص آريل شارون بخاطر قتل عام هزاران نفر فلسطينی در اين دواردوگاه توسط شارون جانی بوقوع پيوست در تاريخ ثبت كرده است } در نزديكی شهر غزه اقامت گزيد شيخ ياسين در زمان ترور سوار يك چرخ برای معلولين بود ياسين از شنوائی خوبی برخوردار نبود و چشم های وی نيز بينائی خوبی نداشت و در يك خانه بسيار ساده همانند ساير فلسطينيها زندگی ميكردو بسختی قادر به صحبت بود.

درايام دبيرستان ياسين ضمن بازی در نوار غزه بزمين خورد و از ناحيه سر و پا بشدت زخمی شد واز آن تاريخ فلج شد ولی با وجود فلجی به تحصيلات ادامه داد.
بعداز پايان تحصيلات بعنوان يك معلم زبان عربی ( ادبيات عربی ) مشغول كار شد و كمی ديرتر امام يكی از مساجد بنام اوفا(Ofa) نوار غزه شد و در تمام دوران زندگی خود با وجود فلجی در كمك به رانده شدگان فلسطينی از هيچ كوششی دريغ نكرد همين تلاش او برای كمك به مردم او را بيشتر بين مردم محبوب كرد تا جائی كه در همان سالها انجمن جامعه اسلامی را بوجود آورد ( the Islamic Society ) كه بيك تشكيلات خود گردان برای كمك به فلسطينی های رانده شده تبديل شد جامعه اسلامی بعد ها بعضويت اخوان المسلمين در آمد (Bratherhood movement ).
در سال 1983 ياسين توسط اسرائيل دستگير شد و به سيزده سال زندان محكوم گرديد علت دستگيری كشف مقادير زيادی اسلحه و ايجاد يك گروه مسلحانه برای اخوان المسلمين و اتهام ديگر او تدارك برای نابودی اسرائيل بود.
در سال 1985 اسرائيل مجبور شد بازای آزادی گروگانهای اسرائيلی اورا با اسرای خود معاوضه كند .
در جريان اولين خيزش عمومی (intifada or Upriding) در مناطق اشغالی در سال 1987 شيخ ياسن تشكيلات ديگری را بنا نهاد و نام آنرا جنبش مقاومت اسلامی (the Resistance Movement ) گذاشت كه امروزه بنام حماس(Hamas) معروف است .
در سال 1988 اسرائيل با نيروی نظامی بزرگی منطقه سكونت ياسين را محاصره نظامی كرد و پس از دستگيری وی را به منطقه اشغالی جنوب لبنان برد و در آنجا تبعيد كرد.
در سال 1989 اسرائيل دوباره اورا بهمراه تعدادزيادی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی دستگير كرد علت دستگری اتهام سازماندهی گروهای مسلح برای ربودن و كشتن سربازان اسرائيلی بودكه در همان دوره دوسربازاسرائيلی كشته شده بودند.
در سال 1991 بزندان ابد بعلاوه 15 سال محكوم شد و اين در شرايطی بود كه اسرائيل هيچ مدركی دال بر محكوميت وی نداشت و بخش بزرگی از سازمانهای بين المللی از جمله حقوق بشر نيز بشدت به اسرائيل اعتراض كردند كه ثمره ای نداشت.
در سال 1997 پس از هفت سال زندانی كردن ياسين اسرائيل بار ديگر مجبور شد وی را از زندان آزاد كند تا دو مامور سازمان امنيت( موساد اين سازمان امنيتی را تنها ميتوان با اس اس های آلمان نازی مقايسه كرد) خود را كه در رابطه با ترور يكی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی در اردن دستگير شده بودند معاوضه كند.
از اين تاريخ ببعد با توجه به گذشته مبارزاتی و سازماندهی شيخ ياسين به يكی از مهم ترين شخصيت های مذهبی نه تنها فلسطين بلكه خاورميانه تبديل شد و رهبری سياسی جنبش حماس كه از پشتيبانی مليونی بر خوردار است و از لحظه وارد شدن در مبارزه بر عليه تجاوز و اشغال سرزمين فلسطين توسط اسرائيل بكمك آمريكا و غرب يك قدم به عقب نگذاشته است .
شيخ ياسين تا آنجا كه اسناد و مدارك نشان ميدهد هر گز دست اندر كار نظامی نبوده است و تنها رهبری سياسی جنبش را بعهده داشته است حكومت نظامی اسرائيل اورا متهم به دخالت مستقيم در كشتن سربازان خود ميداند .
در ماه سپتامبر سال گذشته نيز اسرائيل كوشش كرده بود كه اورا ترور كند كه نافرجام ماند و ياسين تنها سطحی مجروح شد ولی اين بار اسرائيل با ريسك زياد و با وجود صدها فلسطينی به ترور يكی از محبوب ترين چهره مقاومت فلسطين رفت و بهمراه وی بيش از هشت نفر كشته و ده ها نفر زخمی شدند جنايتی كه خلق فلسطين و توده های عرب هرگز آنرا نخواهند بخشيد.
تظاهرات مليونی مردم در سراسر منطقه و موضع گيری سازمانها و احزاب و وحتی دولتهای مختلف نشان ميدهد ياسين زندگی سراسر مبارزاتی خود را مفت بدست نياورده است و بار ديگر نشان داده است كه ارتجاع نه اينكه مشكلی را حل نميكند بلكه با جنايت خود قدرت مقاومت را زياد تر ميكند همين امروز نشان داد كه هزاران چهره ديگر عرب و فلسطين جای اورا خواهند گرفت.
پيام ياسر عرفات يكی از چهر های مقاومت و محبوب خلقهای عرب و فلسطين و جهان كه تمام دوران زندگی خود را وقف مبارزه با امپرياليسم و ارتجاع منطقه كرده است گويای آن است كه مبارزه و مقاومت تا در هم شكستن تجاوز ادامه خواهد داشت او در پيام خود به توده هاو سازمانها و ارگانهای بين المللی جهان اعلام كرد كه بايد جلوی فاشيسم اسرائيل را گرفت و نگذاشت اين كشور بهمراه جانيانی همانند شارون كه بجرات ميتوان گفت منفورترين چهره در بين توده های جهان است منطقه و جهان را به آتش بكشد.
شيخ ياسين تا واپسين روزهای زندگی خود هرگز بر عليه ياسر عرفات و ساير نيروهای مقاومت موضع نگرفت و مسير مقاومت را همانند ياسر عرفات از دشمن اصلی يعنی اسرائيل به داخل نكشاند شيخ ياسين هرگز بين مرتجعين آمريكا و اسرائيل فرق نگذاشت .
طی آمار گيری چند ماه گذشته در اروپا شارون و رژيم ارتجاعی اسرائيل بعنوان منفورترين شخصيت و رژيم در بين توده های اروپا حتی منفور تر از آمريكا كه جای دوم را داشت گرفته بود در تاريخ جنايات جهانی شارون و رژيم راسيت اسرائيل تنها و تنها با هيتلر قابل مقايسه است و بس
در آيند ه ای نه چندان دور شاهد جشن بی پايان خلق فلسطين خواهيم بود كه اسرائيل را مجبور كرده است منطقه نوار غزه را تنها و تنها بر اثر مبارزات توده ای و مسلحانه ترك كند.
اسرائيل ميخواهد پيش از ترك منطقه تا آنجا كه ميتواند به جنبش فلسطين و زير بنای اقتصادی آن لطمه بزند همان سياستی كه آمريكا و غرب هميشه دنبال كرده اند و ميكنند رژيم اسرائيل و آمريكا هنوز هم اميدوارند كه مقاومت را در هم شكنند ولی ديگر دير شده است ابتكار عمل در دست خلقها افتاده است اين است آن درس عبرتی كه ارتجاع هميشه چوب اقدامات ارتجاعی خود را ميخوردو تا شكست نهائی دست از توطئه بر نميدارد.
امريكا و غرب تمام جنبش های توده ای و رهبران آنها را تروريست مينامند و آنهارا زندانی و يا ترور ميكنند آنها با اين سياست خود ميخواهند چند صباحی ديگر بزندگی سراسر جنايت خود ادمه دهند آنهانميدانند كه خلقها را نميشود ترور كرد.
خلق فلسطين نشان داده است خلقی هرچند كوچك وقتی دست بمبارزه بزند واز قربانی دادن نهراسدهيچ قدرتی را يارای شكست آن نيست امروز خلقهای عراق و فلسطين سردمدار مبارزه با متجاوزان و امپرياليستها هستندبهمين خاطر آنها تمام تمركز خود را برای درهم شكستن اين مبارزات بكار برده و ميبرند.
اين مبارزات اختلافات نيروهای ارتجاعی را افزايش خواهد داد نمونه های آن رو شدن توطئه مافيای قدرت در اسپانيا و كره جنوبی و تايوان است كه بشدت محافظه كاران را بوحشت انداخته است.
ترور شيخ ياسين برای انحراف افكار عمومی توسط اسرائيل و آمريكا با تظاهرات مليونی چند روز گذشته و امروز برعليه جنگ در عراق و ترور در فلسطين با شكست مواجه شده است آنهادر آينده نيز با مشكلات بزرگتری مواجه خواهند شدو مجبور خواهند شد باز هم امتياز بدهند اين است نقش توده ها در تغيير مسير حوادث بر عليه نيروهای متجاوز و جنايت كار.

م . ر ا د (22.03.2004 )

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5909

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چرا اسرائيل شيخ ياسين را ترور كرد؟ م. راد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016