یکشنبه 30 فروردین 1383

رنتيسی رهبر جديد حماس کشته شد، بي بي سي

هلی کوپترهای اسراييلی به يک اتومبيل حامل عبدالعزيز رنتيسی، رهبر گروه پيکارجوی حماس، حمله کردند.
در اين حمله آقای رنتيسی کشته شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بدنبال اين تحول، احمد قريع نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطينی، ضمن محکوم کردن اين حمله گفت که اين اقدام اسراييل نتيجه مستقيم تشويقهای آمريکا از اسراييل است.

در همين رابطه صائب عريقات از مقامات تشکيلات خودگردان فلسطينی، اين اقدام اسراييل را يک جنايت زشت خواند. وی گفت اين اقدام نشانگر آن است که فلسطينيان نيازمند حمايت بين المللی هستند.

گزارشها حاکی است دو فلسطينی ديگر نيز که همراه آقای رنتيسی بوده اند در اين حمله جان خود را از دست داده اند.

گفته شده که عده ای نيز در اين حادثه زخمی شده اند.

حمله اسراييل ساعتی پس از آن صورت گرفت که يک بمب گذار فلسطينی در حمله ای انتحاری در گذرگاه ايريز، در نقطه تماس نوارغزه و اسراییل، خود و يک سرباز اسراييلی را کشت.

به گفته خبرنگار بی بی سی در غزه بسياری در اين منطقه معتقدند که حمله اسراييل به خودروی حامل آقای رنتيسی واکنش اسراييل به اين حمله انتحاری بوده است.

مقاومت و اسلحه تنها راه برای کسب پيروزی و آزادی سرزمين ماست


رنتيسی

آقای رنتيسی پس از ترور شيخ احمد ياسين در ماه گذشته رهبری حماس را بر عهده گرفت.

شيخ ياسين سحرگاه روز دوشنبه، 22 مارس، هنگامی که پس از ادای نماز صبح از مسجدی در شهر غزه خارج می شد هدف موشک های پرتاب شده توسط هلی کوپترهای نظامی اسرائيل قرار گرفت و کشته شد.

رهبر جديد حماس پس از بيانيه اين گروه مبنی بر آنکه آقای رنتيسی رهبری حماس را بر عهده خواهد داشت، سوگند خورد که از اسرائيل به خاطر ترور شيخ احمد ياسين، بنيانگذار اين گروه انتقام بگيرد.

وی گفت که جنبش حماس چنان درسی به اسرائيل خواهد داد که اسرائيليان در هيچ کجا امنيت نداشته باشند.

آريل شارون، نخست وزير اسرائيل، پس از ترور شيخ ياسين ضمن دفاع از حمله نيروهای اسراييلی به شيخ ياسين گفت که يهوديان حق دارند کسانی را که در صدد نابودی آنان هستند تعقيب و آنان را نابود کنند.

عبدالعزيز الرنتيسی

عبدالعزيز الرنتيسی در سال 1947 در نزديکی يافا متولد شد و خانواده وی در سال 1948 به باريکه غزه نقل مکان کرد.

وی در رشته پزشکی در مصر تحصيل کرد و متخصص اطفال بود.

آقای رنتيسی در سال 1976 به غزه بازگشت و به شاخه فلسطينی اخوان المسلمين، که در مصر شکل گرفته بود، پيوست.

شيخ احمد ياسين نيز فعاليت سياسی خود را با پيوستن به شاخه اخوان المسلمين در فلسطين آغاز کرده بود.

دکتر رنتيسی در دانشگاه اسلامی غزه به تدريس پرداخت و به رياست بخش اطفال بيمارستان دولتی خان يونس منصوب شد و اين سمت را تا سال 1986 حفظ کرد.

آقای رنتيسی را از جمله همکاران شيخ احمد ياسين در پايه گذاری جنبش حماس دانسته اند.

در سال 1987 پس از خروج از مسجد همراه با شيخ احمد ياسين، وی مردم را تشويق کرد تا با فرياد الله اکبر دست به تظاهرات بزنند.

عبدالعزيز الرنتيسی اين واقعه را سرآغاز انتفاضه فلسطين می خواند.

آغاز انتفاضه فلسطين همزمان با شروع فعاليت گروهی است که به جنبش حماس موسوم شد و به رهبری شيخ احمد ياسين به فعاليت پرداخت.

حماس مخفف نام کامل اين گروه، يعنی "حرکت مقاومت اسلامی فلسطين" است و اين واژه در عربی معنی حميت نيز می دهد.

رد موجوديت اسرائيل

جنبش حماس بر ماهيت اسلامی سرزمين فلسطين تاکيد دارد و موجوديت کشور اسرائيل را به رسميت نمی شناسد.

در سال 1992، دولت لبنان آقای رنتيسی را که در آن کشور حضور داشت همراه با 416 تن از فعالان عضو حماس و جهاد اسلامی از خاک لبنان اخراج کرد و وی به فلسطين بازگشت.

تشکيلات خودگردان فلسطينی نيز بارها عبدالعزيز الرنتيسی را به دليل انتقاد از مصالحه ياسر عرفات با اسرائيل بازداشت ولی کوتاه مدتی پس از آن آزاد کرد.


رنتيسی يکبار ديگر نيز هدف حمله موشکهای اسرائيلی قرار گرفته بود

در سال 1997، شيخ احمد ياسين، که به مدت هشت سال در زندان اسرائيل بود، آزاد شد و به غزه بازگشت و با همکاری چند تن از اسلامگرايان فلسطينی به بازسازی جنبش حماس به عنوان يکی از گروه های تاثيرگذار فلسطينی مبادرت کرد.

هنگامی که احمد رنتيسی در سال 1999 از زندان تشکيلات خودگردان فلسطينی آزاد شد به عنوان نزديکترين مشاور و همکار شيخ احمد ياسين آغاز به کار کرد.

سخنگوی حماس

در سال های بعد، احمد رنتيسی به عنوان سخنگوی حماس و سرپرست شاخه سياسی اين گروه شناخته می شد در حاليکه شيخ احمد ياسين رهبری روحانی آن را برعهده داشت.

حماس دارای يک شاخه نظامی نيز هست هرچند گاه گفته می شود که فعاليت های اين بخش، از جمله مبادرت به بمب گذاری های انتحاری، تحت نظارت شاخه سياسی صورت می گيرد.

به اين دليل، اسرائيل مستقيما عبدالعزيز الرنتيسی را به هدايت عمليات تروريستی متهم کرده و وی نيز در برخی از سخنرانی های خود از اقدام مسلحانه، از جمله بمب گذاری های انتحاری، عليه اسرائيل حمايت کرده است.

مقامات اسرائيلی آقای رنتيسی را از جمله افرادی قلمداد کرده اند که مستقيما در عمليات تروريستی دست داشته است.

در ژوتن سال 2003، عبدالعزيز الرنتيسی در شهر غزه هدف موشک های پرتاب شده از سوی هلی کوپترهای اسرائيلی قرار گرفت و زخمی شد و دولت اسرائيل تاييد کرد که هدف از اين حمله، که طی آن دو نفر کشته شدند، ترور آقای رنتيسی بوده که چند روز پيشتر مخالفت خود را با طرح صلح آمريکا ابراز داشته بود.

آقای رنتيسی در آن زمان گفت که "مقاومت و اسلحه تنها راه برای کسب پيروزی و آزادی سرزمين ماست."
-------------------------------------------

حماس رهبر جديدی انتخاب کرد

رنتيسی دومين رهبر حماس است که توسط اسرائيل به قتل می رسد
در حاليکه هزاران تن از فلسطينيان برای شرکت در مراسم تشييع جنازه عبدالعزيز رنتيسی، رهبر حماس، از گروه های تندرو فلسطينی، در شهر غزه اجتماع کرده اند و اقدام اسرائيل در ترور وی ابراز نگرانی آمريکا و انتقاد چند سازمان بين المللی و کشورهای ديگر را در پی آورده، اين گروه انتخاب رهبر جديدی در باريکه غزه را اعلام کرده است.
سازمان حماس با صدور بيانيه ای گفته است که رهبر جديد تشکيلات اين گروه در باريکه غزه انتخاب شده اما پس از ترور دو رهبر قبلی در خلال کمتر از يک ماه، نام وی افشا نخواهد شد.

عبدالعزيز رنتيسی، که ماه گذشته و در پی کشته شدن شيخ احمد ياسين، رهبر روحانی حماس، رهبری تشکيلات اين گروه را در غزه در دست گرفته بود، روز شنبه، 17 آوريل، به دست نيروهای اسرائيلی در غزه کشته شد.

در آن زمان اعلام شد که تشکيلات حماس در کرانه باختری رود اردن رهبری جداگانه ای خواهد داشت.

روز شنبه، هلی کوپترهای اسرائيلی اتومبيل حامل آقای رنتيسی را هنگام حرکت در غزه زير آتش گرفتند که طی آن، وی به شدت زخمی شد و دو سرنشين ديگر اتومبيل در دم کشته شدند.

رهبر حماس پس از انتقال به بيمارستان درگذشت.

با انتشار خبر قتل عبدالعزيز رنتيسی فلسطينيان خشمگين به خيابان های غزه ريختند و عليه اين اقدام اسرائيل دست به تظاهرات زدند.

حماس گفته است که انتقام قتل آقای رنتيسی و همچنين ترور شيخ احمد ياسين در ماه گذشته را از اسرائيل خواهد گرفت.

واکنش جهانی

با انتشار خبر ترور عبدالعزيز رنتيسی، دفتر جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، با صدور بيانيه ای نسبت به اين اقدام اسرائيل ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی کاخ سفيد گفت که دولت آمريکا از تاثير منفی اين اقدام بر روند صلح خاورميانه نگران است اما اين اقدام رامحکوم نکرد.

بيانيه کاخ سفيد حماس را يک سازمان تروريستی توصيف کرده و گفته است که اسرائيل حق دفاع از خود را دارد.

در مقابل، ساير شخصيت ها و کشورهای جهان از اقدام اسرائيل به شدت انتقاد کرده اند.

کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل متحد، گفته است که حمله اسرائيل به اتومبيل آقای رنتيسی ناقض قوانين بين المللی بوده است و اين اقدام می تواند به تشديد خشونت در خاورميانه منجر گردد.

عمرو موسی، دبيرکل اتحاديه عرب، با محکوم دانستن عمليات اسرائيل گفته است که سياست تجاوزکارانه اسرائيل مستلزم اقدام جدی از سوی جامعه جهانی برای حفاظت از فلسطينيان است.

اتحاديه اروپا نيز اقدام اسرائيل را مغاير موازين حقوق بين الملل دانسته است و جک استرا، وزير خارجه بريتانيا نيز اين اقدام را قابل دفاع ندانسته است.

در مقابل، اسرائيل گفته است که حق حمله به رهبران حماس را دارد.

سخنگوی دولت اسرائيل آقای رنتيسی را مغز متفکر تروريسم توصیف کرده که می بايست از ميان برداشته شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6578

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رنتيسی رهبر جديد حماس کشته شد، بي بي سي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016