جمعه 11 اردیبهشت 1383

الوطن مدعي ارسال نامه ايران براي آمريكا درباره‌ي همكاري درخصوص مساله عراق شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
الوطن با اين ادعا كه مقامات ايراني تماس‌هاي جديدي با آمريكا داشته‌اند، مدعي شد كه آنها به دولت بوش اعلام كرده‌اند كه مقامات ايراني به فتنه‌انگيزي در عراق نمي‌پردازند و مردم اين كشور را به افزايش عمليات‌هاي مقاومت و رويارويي با نيروهاي آمريكايي و بيگانه تشويق نمي‌كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه‌ي چاپ عربستان به نقل از مقامات ايراني مدعي شد: دولت آمريكا به تنهايي قادر به تسلط بر اوضاع امنيتي و سياسي عراق نيست و در اين راستا به همكاري ايران نيازمند است.
الوطن در ادامه گزارشش افزود: در اين راستا مقامات ايراني به آمريكايي‌ها دو پيشنهاد را ارايه دادند كه يكي از آنها همكاري بين واشنگن و تهران در چارچوب گفت‌وگوي دوجانبه و دوم همكاري در چارچوب كنفرانسي منطقه‌يي - بين‌المللي درباره عراق است.
روزنامه ياد شده به نقل از ديپلمات‌هاي آگاه اروپايي كه نامي از آنها نبرد با اشاره به اين نامه‌ي ادعايي ادعا كر كه اين نامه از سوي ميانجيگران اروپايي از جمله مقامات برجسته انگليس، فرانسه و آلمان در اختيار دولت بوش قرار گرفته است و ميانجيگران نيز از مظمون نامه و همچنين تمايل ايران براي ايفاي نقش موثر در عراق مطلع هستند.
الوطن به نقل از مقامات ياد شده ادعا كرد: اين نامه بنا به درخواست محمد خاتمي، رييس جمهور ايران نوشته شده است.
اين روزنامه‌ي در ادامه اين گزارش آورده است: در اين نامه درباره ارتكاب جنايت‌ها از سوي نيروهاي آمريكايي در عراق و اشتباه اين نيروها در استفاده از نيروي نظامي براي حل مشكلات پيچيده‌ سخن به ميان آمده است.
الوطن افزود: در اين نامه مقامات ايراني به آمريكايي‌ها هشدار داده‌اند كه در صورتي كه نتوانند سياستهايشان در عراق را به طور ريشه‌اي تغيير دهند بعد از واگذاري قدرت به دولت انتقالي جديد عراق با مشكلات بزرگتر و پيچيده‌تري مواجه خواهند شد.
اين روزنامه نوشت: مطلب ديگري كه در نامه‌ي مقامات ايراني ذكر شده، اين است كه مقامات ايراني مطمئن هستند كه آمريكا در اين مرحله براي حفظ اوضاع عراق نياز به همكاري ايران دارد وگرنه آمريكاييها با مشكلات بيشتري روبرو خواهند شد و ايران آماده است كه با آمريكا و سازمان ملل، كشورهاي منطقه‌يي و بين‌المللي كه در حل اوضاع عراق مي‌كوشند، همكاري كند.
الوطن ادامه داد: مقامات ايراني تاكيد كرده‌اند كه براي رهايي آمريكايي از چنگال مشكلات عراق دخالت مستقيم نخواهند داشت بلكه سعي مي‌كنند تا براي نجات مردم عراق و منطقه از چنگال تهديدهاي بزرگ و احتمالي نقش مثبتي داشته باشند.
روزنامه‌ي ياد شده در ادامه ادعاهايش آورده است: سومين مطلبي كه در نامه‌ي مقامات ايراني آورده شده است پيشنهاد مقامات ايراني براي ايجاد همكاري درباره اوضاع عراق به يكي از دو شيوه‌هاي “همكاري دو جانبه در چارچوب انجام ديدارها بين ديپلماتهاي ايراني و آمريكايي در ژنو، لندن و يا ديگر پايتخت‌ها براي در پيش گرفتن راه‌حل مناسب براي بحران عراق” يا “همكاري در چارچوب كنفرانس منطقه‌يي - بين‌المللي كه با حضور ايران، كشورهاي همجوار عراق و آمريكا است و تحت نظارت سازمان ملل و با حضور كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل و اخضر ابراهيمي، نماينده‌ وي برگزار مي‌شود“.
الوطن به نقل از مقامات آگاه ادعا كرد كه مقامات ايراني به كشورهاي اروپايي از جمله فرانسه، انگليس و آلمان اعلام كرده‌اند كه ايرانيها در فتنه انگيزي در عراق دست ندارند و عراقيها را به درگيري‌ با نيروهاي بيگانه تشويق نمي‌كنند.
اين روزنامه به نقل از مقامات ديپلماتيك اروپايي ادامه داد: مقامات ايراني مقتدي صدر و گروههاي عراقي را به آرام ساختن اوضاع و جلوگيري از افزايش درگيريها با نيروهاي بيگانه تشويق كرده‌اند.
الوطن در ادامه به نقل از مقامات اروپايي افزود: مقامات فرانسه، انگليس و آلمان اخيرا اظهار داشته‌اند كه مقامات ايراني علنا خواهان خروج نيروهاي بيگانه از عراق هستند اما آنها (ايرانيها) همچنين معتقدند كه حضور نيروها براي مدتي مي‌تواند مانع از بروز جنگ داخلي شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين روزنامه به نقل از مقامات ياد شده ادامه داد: كمال خرازي، وزير امور خارجه‌ي ايران و برخي از نزديكان محمد خاتمي انتقادات شديدي عليه آمريكاييها و اقدامات آنها در عراق داشته‌اند و معتقدند كه رفتار اشتباه آمريكاييها با صدر يكي از عواملي بوده است كه به وي ميدان بيشتري در عراق داده شد. به گزارش ايسنا، الوطن در ادامه ادعاهايش آورده است: مقامات اروپايي سه مورد از مسايل مورد نظر ايرانيها را مورد توجه قرار مي‌دهند؛ از جمله اينكه اوضاع عراق به بن بست رسيده و با وجود تمام اضطراب‌ها جنگ داخلي در اين كشور پيش نمي‌آيد؛ ايرانيها معتقدند دولت بوش چاره‌اي ندارد جز اينكه نقش گسترده‌تري را به سازمان ملل بدهد و اينكه اين سازمان بر انتخابات عراق نظارت داشته باشد و ديگر اين كه ايران آماده است تا هر نوع تصميمي را كه از سوي دولت انتقالي جديد عراق براي حضور نيروهاي بيگانه در عراق اتخاذ مي‌شود، مورد تاييد قرار دهد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7063

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'الوطن مدعي ارسال نامه ايران براي آمريكا درباره‌ي همكاري درخصوص مساله عراق شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016