پنجشنبه 24 اردیبهشت 1383

سازمان نظارت بر حقوق بشر، نظاميان آمريكايي را به بد رفتاري با زندانيان افغاني متهم كرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي
سازمان نظارت بر حقوق بشر، نظاميان آمريكايي در افغانستان را به بد رفتاري برنامه‌ريزي شده عليه زندانيان افغاني متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سازمان نظارت بر حقوق بشر در اين باره اعلام كرد، مدارك زيادي از بدرفتاري و شكنجه‌ي زندانيان افغاني، مشابه آنچه كه در عراق مشاهده شده، جمع‌آوري كرده است.
اين درحالي‌ است كه سازمان نظارت بر حقوق بشر گفته است، قبلا در رابطه با شرايط بد زنداني‌هاي افغاني به مقامات دولت آمريكا هشدار داده بود.
اين سازمان در ماه مارس سال جاري، در گزارشي گفت كه شرايط بازداشتگاه‌هاي آمريكايي در افغانستان با موازين حقوق بين‌المللي مغايرت دارد.
ممانعت از خواب، حبس زندانيان در سلول‌هاي بسيار سرد، تنبيه بدني شديد و تصويربرداري از آنان در حالي‌كه به زور لباس خود را از تن در مي‌آورند، از جمله شواهد اين سازمان از بدرفتاري نظاميان آمريكايي با زندانيان در افغانستان است.
اتهامات سازمان نظارت بر حقوق بشر در حالي مطرح شده است كه اخيرا آمريكا اعلام كرد كه درباره‌ي اتهامات مبني بر بد رفتاري و شكنجه‌ي يك افسر پليس افغان كه در سال 2003 دربازداشت زندان گوانتانامو بوده است، تحقيقاتي را آغاز كرده است.
در همين حال خبرگزاري رويتر به نقل از يك مقام رسمي افغان گزارش داد: نظاميان آمريكايي حاضر در افغانستان پنج مظنون به همكاري به طالبان را كشته و پنج تن ديگر را نيز در جنوب اين كشور دستگير كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يك مقام پليس افغان در اين خصوص اعلام كرد، تاكنون هيچ اثري درباره اينكه سرباز آمريكايي در اين درگيري‌ها قرباني شده باشد، منتشر نشده است.
در ميان دستگيرشدگان، يكي از فرماندهان عالي‌رتبه طالبان به چشم مي‌خورد.
اين در حالي‌است كه يك ژنرال آمريكايي حاضر درافغانستان گفته است كه با نزديك‌شدن زمان برگزاري انتخابات در افغانستان، انتظار وقوع حملات بيشتري را از سوي طالبان و القاعده دارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7590

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سازمان نظارت بر حقوق بشر، نظاميان آمريكايي را به بد رفتاري با زندانيان افغاني متهم كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016