جمعه 22 آبان 1383

محمود عباس به عنوان رييس سازمان آزادي بخش فلسطين، فاروق قدومي به رياست جنبش فتح و روحي فتوح به رياست موقت تشكيلات خودگردان منصوب شدند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي
محمود عباس (ابومازن) هم‌زمان با فوت ياسر عرفات به عنوان رييس سازمان آزادي بخش فلسطين (ساف) انتخاب شد. هم‌چنين فاروق قدومي نيز به رياست جنبش فتح برگزيده شد. روحي فتوح نيز رياست موقت تشكيلات خودگردان را برعهده گرفت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، محمود عباس، نخست‌وزير سابق و مذاكره‌كننده‌ي كهنه‌كار فلسطيني كه در سايه‌ي حمايت عرفات به عنوان مرد شماره‌ي دو سازمان آزادي‌بخش فلسطين شناخته شد، مهم‌ترين قدرت عرفات را كه رياست ساف است، به عهده گرفت.
عرفات به‌ غير از رهبري تشكيلات خودگردان، رهبري جنبش فتح و رياست سازمان آزادي‌بخش فلسطين را به عهده داشت.
ابراهيم ابونجاه، يكي از وزراي كابينه‌ي فلسطين اعلام كرد: كميته‌ي اجرايي سازمان آزادي‌بخش فلسطين به اتفاق آرا بر اين سمت راي دادند.
ابونجاه اظهار داشت: اين بدان معني است كه هيچ فردي با او در اين انتخابات رقابت نمي‌كرد.
روحي فتوح، رييس شوراي قانون‌گذاري فلسطين كه امروز در سمت رياست موقت تشكيلات خودگردان سوگند خورد، هيچ قدرتي از سوي عرفات در اختيار ندارد.
بر اساس قانون فلسطين، فتوحي به عنوان رييس موقت اين تشكيلات تا برگزاري انتخابات ظرف 60 روز آتي به كار مي‌پردازد.
صائب عريقات، در گفت‌و‌گو با خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: ما مي‌توانيم مطمئن باشيم كه اين انتقال قدرت به آرامي صورت مي‌پذيرد و مردم فلسطين در انتخاباتي آزاد و منصفانه شركت مي‌كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوي ديگر، خبرگزاري رويتر اعلام كرد، فاروق قدومي، يكي از فلسطينيان عالي‌رتبه كه هرگونه صلح با اسراييل را رد كرده بود، به عنوان رييس جنبش فتح منصوب شده است.
يك مقام فلسطيني به خبرگزاري رويتر اعلام داشت: قدومي كه مرد شماره‌ي دو فتح بود، از سوي كميته‌ي مركزي سياست‌گذاري اين جنبش در رام‌الله به عنوان رييس جنبش انتخاب شد.
قدومي توافقنامه‌ي صلح موقت به امضاي عرفات با اسراييل را در سال 1994 رد كرده و به همين دليل وي به همراه عرفات به كرانه‌ي باختري و نوار غزه بازنگشت و در تبعيد در تونس و اغلب در دمشق باقي ماند.
هنوز مشخص نيست كه آيا قدومي كه به رياست جنبش فتح دست يافته به سرزمين‌هاي فلسطين بازمي‌گردد يا خير.

Copyright: gooya.com 2016