سه شنبه 20 بهمن 1383

كنفرانس شرم‌الشيخ، توافق تشكيلات خودگردان فلسطين با اسراييل براي توقف عمليات نظامي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - منطقه‌يي

كنفرانس شرم‌الشيخ با اعلام توقف “درگيري‌ها، خشونت‌ها و عمليات نظامي” ميان فلسطيني‌ها و اسراييلي‌ها برگزار شد. اين در حالي است كه لفظ “آتش بس” در اين ميان به كار برده نشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از شبكه‌ي خبري الجزيره، حسني مبارك، رييس جمهور مصر كه ميزبان اين نشست بود، با اظهار اين مطلب كه مواضع دولت اردن و مصر براي برقراري صلح در منطقه، مواضع مشتركي است، بيانيه‌ي مشترك امان و قاهره را در نشست چهارجانبه‌ي شرم‌الشيخ اعلام كرد.

در اين نشست حسني مبارك، رييس جمهور مصر و ملك عبدالله، پادشاه اردن ناظر گفت‌وگوهاي محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان و آريل شارون، نخست وزير اسراييل بودند.

مبارك در آغاز اين نشست چهارجانبه خطاب به محمود عباس (ابومازن) و شارون اظهار داشت: ما امروز بسيار خوشحال و شادمانيم از اينكه بالاخره اين دو مقام اسراييلي و فلسطيني براي اولين بار در راه برقراري صلح، در چنين مكاني گردهم آمدند.

مبارك تصريح كرد: ما امروز دور هم جمع شده‌ايم تا بار ديگر چرخ صلح را به حركت درآوريم و اين روند را در مسير صحيح آن قرار دهيم.

وي افزود: ما مي‌خواهيم كشور مستقل فلسطيني تاسيس شود و ملت شريف فلسطين از حق مسلم خود براي داشتن امنيت صلح و ثبات برخوردار شوند و نسل‌هاي آينده‌ي آنها نيز از چنين امنيت و ثباتي برخوردار گردند.

رييس جمهور مصر افزود: برقراري ثبات صلح و امنيت و تاسيس دو كشور مستقل فلسطيني و اسراييلي تنها زماني محقق خواهد شد كه تمام تلاش‌ها در چهارچوب قوانين و قطعنامه‌هاي بين‌المللي و برقراري روابط دوستانه انجام گيرد.

وي افزود: اين اهداف و در راس آنها دستيابي به صلحي عادلانه و كامل در منطقه با تعهد دوطرف به قطعنامه‌هاي بين‌المللي و عمل به توافقنامه‌هايي كه بر سر آن به توافق رسيده‌ايم، چون توافقنامه‌ي مادريد و نيز توافقنامه‌ي زمين در مقابل صلح و عملي ساختن مفاد نقشه‌ي راه عملي خواهد شد.

وي افزود: در صورتي كه تمام اصول و مبادي فوق عملي شود و اقدامات روشني در چارچوب تعهد به مفاد قطعنامه‌هاي بين‌المللي انجام گيرد، ما شاهد تشكيل دو كشور مستقل فلسطيني و اسراييلي بر اساس قطعنامه‌هاي بين‌المللي و آنچه كه جورج بوش اعلام كرده، خواهيم بود.

وي افزود: دو طرف اسراييلي و فلسطيني بايد از دست زدن به اقدامات يكجانبه دست بردارند و به عملي ساختن التزام‌ها و تعهدات دوجانبه نسبت به يكديگر اقدام كنند، يعني اينكه همكاري و هماهنگي‌هاي خود را گسترده‌تر كنند.

مبارك با تاكيد بر حمايت سياسي و اقتصادي از ملت مظلوم فلسطين گفت: تلاش‌ها در اين زمينه بايد بيش از سابق انجام گيرد تا بلكه بتوانيم سختي‌ها و بحران‌هايي را كه اين ملت شريف كشيده‌اند، كاهش دهيم.

رييس جمهور مصر هم چنين اظهار داشت: ما اميدواريم طرح جداسازي شارون يعني عقب نشيني اسراييل از نوار غزه و برخي از مناطق كرانه‌ي باختري در چارچوب نقشه‌ي راه و با هماهنگي كامل از سوي دو طرف انجام شود.

وي افزود: بايد اين طرح به صورت همكاري دوجانبه از سوي اسراييل و فلسطين انجام گيرد تا بتوان از آن به عنوان يك اقدام تاثيرپذير در روند به حركت درآوردن نقشه‌ي راه ياد كنيم.

وي هم چنين گفت: اسراييل و فلسطين بايد تمام قضاياي معلق و بحران‌هاي خود را به گفت‌وگو گذارند و در نهايت اين گفت‌وگوها منجر به تاسيس دو كشور مستقل فلسطيني و اسراييلي كه در كمال صلح و آرامش ملت‌هاي آنها در كنار خواهند زيست، شود.

وي افزود: نقشه‌ي راه و مفاد آن و تمام قطعنامه‌هاي بين‌المللي در زمينه‌ي بحران اسراييل و فلسطين بايد در افق سياسي مشخصي و نيز در چارچوب تعريف‌هاي سياسي مشخصي انجام گيرد كه ملت‌هاي اين دو دولت بتوانند اعتماد خود را نسبت به برقراري صلح و تعهدات دوجانبه بازستانند.

مبارك هم چنين با تاكيد بر نقش مهم جامعه‌ي بين‌المللي و در راس آن كميته‌ي چهارجانبه گفت: اين جامعه‌ي بين‌المللي و در راس آن كميته‌ي چهارجانبه، حمايت‌هاي گسترده‌يي از اين روند و اين مسيري كه ما آغاز كرده‌ايم، انجام داده‌اند و اين حمايت‌ها، حمايت‌هاي اقتصادي و سياسي بوده‌اند.

رييس جمهور مصر هم چنين تصريح كرد: ما تنها خواهان برقراري امنيت، صلح و ثبات براي اسراييل و فلسطين نيستيم بلكه خواهان برقراري چنين امنيت صلح و ثباتي در كل خاورميانه هستيم؛ زيرا اين امنيت و صلح به عنوان امنيت و صلح تمام جامعه‌ي بين‌المللي تلقي مي‌شود و مصر آماده‌ي انجام هر گونه تلاشي در چارچوب اين روند است.

در اين نشست محمود عباس نيز با خواندن بيانيه‌ي پاياني نشست چهارجانبه‌ي مصر، اسراييل، اردن و تشكيلات خودگردان اعلام كرد: دولت خودگردان در گفت‌وگوهايي كه در اين نشست با آريل شارون داشت، به اين توافق دوجانبه دست يافت كه تمام عمليات نظامي و عمليات‌ خشونت‌آميز عليه دو ملت فلسطين و اسراييل متوقف شود.

ابومازن اظهار داشت: من در اين نشست به نام تشكيلات خودگردان اعلام مي‌كنم ما به تمام تعهدات و قطعنامه‌هاي بين‌المللي متعهد هستيم اما همچنان به بازستاندن تمام حقوق مشروع خود پابرجا هستيم.

ابومازن تصريح كرد: ما اميدواريم كه كميته‌ي چهارجانبه به تمام تعهدات خود در زمينه‌ي حل بحران فلسطين و اسراييل و در راس آن تشكيل كشور مستقل فلسطين باقي بماند و هم زمان با آن بر اين اعتقاديم كه چنين تلاش‌هايي بايد در زمينه‌ي بازگرداندن روند صلح ميان اسراييل، سوريه و لبنان نيز انجام گيرد.

ابومازن گفت: بايد اعلام كنيم زمان بازگرداندن آزادي و حقوق مشروع به ملت فلسطين فرا رسيده است و وقت آن است كه اين ملت ستمديده به حقوق خود يعني داشتن يك زندگي عادي و برخورداري از ثبات صلح و امنيت برخوردار شوند.

وي افزود: ما اميدواريم لغت گفت‌وگو جايگزين لغت گلوله و ديوار حايل شود و دو طرف اسراييلي و فلسطيني از فرصت جديدي كه به وجود آمده است، نهايت استفاده را ببرند.

ابومازن گفت:‌ اين فرصت جديد امروز براي برقراري صلح، ثبات و امنيت متولد شده است، پس بايد از اين فرصت تاريخي استفاده كرد و آرزوهاي ملت‌هاي منطقه را كه چيزي جز برقراري صلح، امنيت و آرامش نيست، محقق سازيم.

ابومازن هم چنين افزود: با توافق دوجانبه‌ي اسراييل و فلسطين بر سر متوقف كردن تمام خشونت‌ها، دو ملت فلسطين و اسراييل شاهد آغاز جديدي خواهند بود، آغازي كه به عنوان اولين اقدام در روند صلح محسوب مي‌شود و بايد از اين اقدام به عنوان يك فرصت جديد براي بازگرداندن مسير صلح به محل اصلي خود ياد كرد.

وي افزود: بسيار ضروري است كه ملت‌هاي فلسطين و اسراييل بتوانند اعتماد خود را به دولت‌هاي خود براي برقراري صلح بدست آورند و تنها راه تحكيم اين اعتماد تقويت روح مشاركت و متوقف كردن تمام اقدامات يكجانبه از سوي دو دولت اسراييل و فلسطين است.

رييس تشكيلات خودگردان گفت: اين تشكيلات در اين نشست چهارجانبه تنها بر سر برخي از موارد به توافقاتي با دولت اسراييل رسيده است و هنوز اختلافات بسياري بر سر برخي از امور و در راس آن موضوع ديوار حايل، زندانيان فلسطيني، بيت‌المقدس شرقي و بازگشتن مهاجران فلسطيني به مناطق خود وجود دارد و بايد بگويم مواضع ما نسبت به اين امور همچنان به قوت خود باقي است.

ابومازن گفت: ما تمام اين قضاياي مهم را در راس برنامه‌هاي كاري خود قرار داده‌ايم و اميدواريم با حل اين قضايا به راه‌حلي پاياني براي حل بحران اسراييل و فلسطين آن هم بر اساس قطعنامه‌هاي بين‌المللي دست يابيم، قطعنامه‌هايي كه بايد حاكم اصلي و حل كننده‌ي اصلي قضايايي چون ديوار حايل، بيت‌المقدس، زندانيان فلسطيني و بازگشتن مهاجران فلسطيني به وطن خود باشند.

هم‌چنين در اين كنفرانس آريل شارون با تاكيد بر اهميت نشست چهارجانبه شرم‌الشيخ اعلام كرد: ما همگي بر اين اميديم كه امروز به عنوان يك روز سرنوشت ساز و تاريخي براي زنده ساختن مجدد روند صلح رقم زده شود.

شارون افزود: اين روز تاريخي بايد براي هميشه در تاريخ زنده بماند و ما اميدواريم روزهاي آرامش و سعادت را به واسطه‌ي تحكيم روابط حسن همجواري شاهد باشيم.

نخست وزير اسراييل هم‌چنين خطاب به ابومازن اظهار داشت: بيش از هر چيز ما پيروزي ابومازن را در انتخابات مجددا تبريك مي‌گوييم و تاكيد مي‌كنيم كه پيروزي ابومازن در اين انتخابات مي‌تواند تغييري تاثيرپذير بر تمام منطقه داشته باشد.

شارون گفت: سال 2005 را بايد به عنوان سال فرصت‌هاي بزرگ براي همه‌ي كشورها و در راس آن اسراييل و فلسطين قلمداد كرد، بنابراين دو دولت اسراييل و فلسطين بايد از اين فرصت بزرگ به دست آمده نهايت استفاده را ببرند.

وي افزود: ما مي‌توانيم با استفاده از اين فرصت آينده‌اي درخشان براي نسل‌هاي بعدي‌مان تامين كنيم.

شارون هم چنين گفت: به رغم آنكه ما بر استفاده از اين فرصت تاريخي تاكيد مي‌كنيم، اما همواره معتقديم كه بايد قدم‌هاي هوشيارانه برداريم؛ زيرا گروه‌هاي مسلح و اصولگرايان تندرو در كمين نشسته‌اند كه مي‌خواهند بر سر راه اين فرصت بزرگ تاريخي سنگ اندازي كنند و ما نبايد اين فرصت را به اين گروه‌هاي اصولگرا بدهيم.

نخست وزير اسراييل افزود: اگر ما امروز قدم‌هاي لازم را برنداريم گروه‌هاي اصولگراي تندرو با استفاده از اين فرصت به تباني لازم دست خواهند يافت و در شكست اين فرصت بزرگ تاريخي موفق خواهند شد.

شارون گفت: ما امروز بايد اعلام كنيم خشونت هرگز نخواهد توانست به پيروزي برسد و اگر به اين خشونت‌ اجازه دهيم، مي‌تواند اميد و صلح را بكشد.

وي با اشاره به گروه‌هاي مسلح و تاكيد بر جمع آوري سلاح‌هاي آنها گفت: اين سلاح‌ها براي برقراري صلح بايد جمع آوري شوند و ما نبايد از اين نشست دست خالي به سوي ملت‌هاي خود بازگرديم.

شارون هم چنين افزود: ما در روزهاي اخير به توافقات مشتركي با تشكيلات خودگردان رسيده‌ايم كه اين توافقات مي‌تواند آرامش و صلح را در آينده برقرار كند.

وي با اشاره به ديدار خود با ابومازن در شرم‌الشيخ گفت: ما در اين ديدار به اين توافق رسيده‌ايم كه تمام خشونت‌ها و درگيري‌هاي نظامي از سوي اسراييل در تمام مناطق فلسطيني متوقف شود و در مقابل فلسطيني‌ها نيز بايد تمام عمليات‌ نظامي و اقدامات خشونت‌آميز عليه مردم اسراييل را متوقف كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: هم چنين در اين نشست به اين توافق رسيده‌ايم كه برخي از مسووليت‌هاي امنيتي را به تشكيلات خودگردان بدهيم و نيز به زودي به عنوان يك اقدام براي اثبات حسن نيت اسراييل در روند برقراري صلح هزاران زنداني فلسطيني را آزاد كنيم.

شارون تاكيد كرد: تل‌آويو هم چنان بر عملي ساختن طرح جداسازي خود در نوار غزه اصرار و تاكيد دارد. اما اگر تشكيلات خودگردان نيز همچنان بر انجام اصلاحات و تلاش‌هايي براي برقراري صلح ادامه دهد، مي‌توان درباره‌ي همكاري‌ها و سازمان‌دهي‌هاي دوجانبه در اين زمينه تجديد نظر كرد.

شارون گفت: ما به تمام تعهدات خود پايبنديم و اين موضوع در صورتي است كه طرف مقابل ما يعني فلسطيني‌ها به تمام تعهدات خود پايبند باشند و مي‌توان گفت اين نشست و اين گفت‌وگوها تنها مقدمه‌اي براي فراهم كردن بستر لازم جهت عملي ساختن اين تعهدات دوجانبه است.

وي خطاب به مردم فلسطين گفت: ما به حق مسلم شما براي داشتن صلح و امنيت معترفيم و هيچ قصدي براي تسلط بر آينده و سرنوشت شما نداريم، اما شما در مقابل نيز بايد به ما ثابت كنيد كه قدرت و توانايي عمل كردن به تمامي تعهدات خود را داريد.

وي افزود: آينده به روي ما باز است و به رغم آنكه به هر حال دو طرف اسراييلي و فلسطيني مطالباتي دارند بايد بگوييم اين مطالبات منجر به ايجاد اختلافاتي ميان دو طرف شده است اما نبايد اين اختلافها، اين فرصت تاريخي بزرگ را از دست ما بگيرد.

وي هم چنين خطاب به كشورهاي عربي و رهبران عرب گفت:‌ بياييد دست‌هاي خود را به سوي يكديگر دراز كنيم و با تلاش و همكاري و سازماندهي بتوانيم صلح ثبات و امنيت را در منطقه برقرار كنيم و در برابر گروه‌هاي اصولگراي تندرو بايستيم و با يكديگر بتوانيم تمام خواسته‌ها و مطالبات و آرزوهاي ملت‌هاي خاورميانه را محقق سازيم.

شبكه‌ي خبري الجزيره در پايان اين كنفرانس اعلام كرد با توجه به اينكه بيانيه‌ي مشتركي از سوي اعضاي شركت كننده در اين كنفرانس صادر نشده است و اسراييل و فلسطين بيانيه‌هاي جداگانه‌اي صارد كرده‌اند، بايد نسبت به موفقيت اين نشست شك كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18042

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كنفرانس شرم‌الشيخ، توافق تشكيلات خودگردان فلسطين با اسراييل براي توقف عمليات نظامي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016