شنبه 18 تیر 1384

افزايش تدابير امنيتي شديد در سراسر جهان، بمب‌هاي منفجر شده در لندن احتمالا ساده و دست ساز بوده‌اند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل


پليس لندن اعلام كرد، بمب‌هايي كه سه قطار مترو و يك اتوبوس را در لندن تخريب كرد؛ هر كدام كمتر از 10 پوند وزن داشته و قابل حمل در كيف بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، يك كارشناس مواد منفجره در اين باره گفت: بمبهاي كار گذاشته شده در لندن شبيه بمب‌هاي دست ساز خانگي با يك تايمر ساده بوده‌اند.

كارشناسان مي‌گويند حملات پنجشنبه‌ي گذشته در لندن شبيه به حملات قبلي القاعده بوده است و مقامات همچنان در حال جمع آوري شواهد و بررسي صحت پذيرش مسووليت اين حملات از سوي القاعده هستند.

كميسيونر پليس شهري لندن نيز در اين باره اظهار داشت: هنوز هيچ دستگيري در ارتباط با اين انفجارها صورت نگرفته است، اما مقامات به سرنخ‌هاي بسياري دست يافته‌اند.

وزير كشور انگليس احتمال انجام اين حمله از سوي القاعده را بسيار قوي دانست.

مقامات ضدتروريسم آمريكا در واشنگتن نيز خاطرنشان كردند كه ادعاي اينترنتي گروه سازمان مخفي القاعده در اروپا مبني بر انجام حملات لندن را بسيار جدي گرفته‌اند.

يك مقام اجراي قانون آمريكا بيان داشت: مقامات آمريكايي اطلاعاتي را از ابوفرج اليبي، فرد شماره‌ي سه القاعده دريافت كرده بودند كه اين سازمان قصد انجام يك حمله‌ي ديگر مانند بمبگذاري‌هاي مادريد در سال 2004 را داشته است.

اليبي كه در پاكستان دستگير شده اطلاعاتي را درباره‌ي محل خاص انجام اين حملات ارايه نداده بود.

يك كارشناس مواد منفجره در لندن گفت: مواد استفاده شده در اين بمب‌ها بسيار آسان و سهل الوصول بوده است؛ اين مواد در بازار سياه جمهوري چك و ديگر كشورهاي اروپاي شرقي و مركزي قابل دسترس است.

از سوي ديگر در پي وقوع انفجارهاي لندن كشورهاي مختلف در سراسر جهان تدابير امنيتي را تشديد كردند. بسياري از كشورها در اروپا، آسيا و آمريكا گشت زني‌ها را در متروها، فرودگاه‌ها و ايستگاه‌هاي راه آهن افزايش دادند.

پليس ايتاليا اعلام كرد سطح آماده باش در ايتاليا همانند ساير كشورهاي اروپايي افزايش يافته است.

فرانسه نيز اعلام كرد كنترل مرزي خود را به ويژه در مرز آبي‌اش با انگليس سخت‌تر مي‌كند و سطح هشدار ترور را قرمز اعلام كرد.

وزير دفاع فرانسه نيروهاي نظامي را در سراسر اين كشور از جمله در ايستگاه‌هاي راه آهن و فرودگاه‌ها تقويت كرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير كشور اسپانيا نيز دستور داد سطح حفاظت ضدتروريستي در اين كشور به بالاترين حد خود برسد. نيروهاي امنيتي در اين كشور در حال گشت زني در مراكز ارتباطي استاديوم‌ها و مراكز خريد و... هستند.

در يونان نيز مراقبان متروي اين شهر بر روي خطوط تلفن همراه پارازيت انداخته‌اند و اقدامات امنيتي پيشگيرانه را به اجرا گذاشته‌اند.

مقامات حمل و نقل در برلين سطح هشدار امنيتي را به حد متوسط رسانده و از شهروندان خواسته‌اند نهايت هوشياري را به كار گيرند.

مقر فرماندهي آمريكا در اروپا كه در جنوب آلمان قرار دارد نيز از فرماندهان خود خواسته‌اند هوشياري‌شان را حفظ كنند.

مقامات اسراييلي بلافاصله پس از اين حمله تدابير امنيتي را در سفارت خانه‌هايشان افزايش داده و مقامات روسيه نيز تدابير امنيتي را در متروي مسكو تشديد كردند.

گشت زني‌ها در بنادر هلند و ساير كشورهاي اروپايي از جمله جمهوري چك، روماني و صربستان افزايش داده است.

جان هوارد، نخست وزير استراليا با احضار مقامات ارشد ضدتروريستي اين كشور گفت: طرحي براي افزايش سطح آماده باش در اين كشور وجود ندارد؛ اما گشت زني‌ها در سيدني و ملبورن افزايش يافته است.

كره‌ي جنوبي ديگر متحد آمريكا نيز تدابير امنيتي را در فرودگاه‌هاي اين كشور افزايش داده و به 3500 نيروي خود در عراق دستور داده هوشياري خود را حفظ كنند. تايلند نيز حضور پليس را در ايستگاه‌هاي مترو، ايستگاه‌هاي اتوبوس و .. افزايش داده و سنگاپور نيز تدابير امنيتي را در شبكه‌ي حمل و نقل اين كشور افزايش داده است.

هند به تمام ايالت‌هاي خود دستور داده تا سطح آماده باش را در اطراف نهادهاي امنيتي، ساختمان‌ها و شبكه‌ي حمل و نقل عمومي بالا نگاه دارند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25626

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'افزايش تدابير امنيتي شديد در سراسر جهان، بمب‌هاي منفجر شده در لندن احتمالا ساده و دست ساز بوده‌اند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016