پنجشنبه 13 مرداد 1384

اعلام سیاستهای کلی عربستان در دوران ملک عبدالله، مهر

سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد بر خلاف برخی مسئولان آمریکایی که ریاض را به عدم مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی متهم می کنند عربستان در مبارزه با تروریسم موفق عمل کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الریاض عربستان ، سعود الفیصل از اینکه برخی سیساستمداران آمریکایی این نکته را که عربستان حداکثرتلاشهای خود را برای مقابله با بنیادگرایی اسلامی بکار می گیرد، قبول ندارند، انتقاد کرد و گفت : پادشاهی عربستان در مبارزه با تروریسم موفق تر عمل کرده است تا متقاعد کردن این سیاستمداران آمریکایی به اینکه تمام تلاش های خودرا در این زمینه انجام می دهد.

وزیر امور خارجه عربستان افزود : روابط ریاض و واشنگتن بر وفق مراد است اما عربستان به طور جدی برای تحکیم پیوندهای ارتباط با افکار عمومی آمریکا تلاش می کند.

فیصل تصریح کرد: انتقال سالم قدرت به ملک عبدالله بن عبدالعزیز در پی مرگ ملک فهد به مثابه ضربه به کسانی بود که در بوق و کرنا می کردند که این انتقال منجر به بی ثباتی می شود و نگاه بدبینانه ای به این روند داشتند.

وزیر امور خارجه عربستان این نکته را که اسامه بن لادن سرکرده القاعده به مثابه بزرگترین چالش پیش روی کشور باشد، تکذیب کرد.

فیصل به این نکته اشاره کرد که هیچ تغییرات اساسی در سیاست های کلی کشور در دوران حکومت ملک عبدالله بن عبدالعزیز ایجاد نخواهد شد زیرا وی با همان چالش های دوران ملک فهد که همان همراهی با توسعه و پیشرفت با حفظ آداب و سنن و حفظ ثبات در تمام منطقه است، روبرو است.

وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرد که سیاست های داخلی و خارجی این کشور در زمان ملک عبدالله بن عبدالعزیز بر اساس همان اصول و مبانی که ملک فهد وضع کرده بود، ادامه خواهد یافت.

فیصل گفت : عربستان همچنان به عنوان عضو فعال در جامعه بین الملل با حفظ آداب و رسوم داخلی باقی خواهد ماند.

فیصل با اشاره به تلاش های ملک فهد در دفاع از مسائل جهان عرب و دنیای اسلام بویژه مساله فلسطین و نیز تلاش های وی در زمینه حمایت از اقتصاد و پیشرفت داخلی در عربستان تصریح کرد ملک عبدالله نیز که همیشه حامی ملک فهد بود به این تلاش ها ادامه خواهد داد.

وی درباره چالش هایی که ملک عبدالله پادشاه جدید عربستان با آن روبرو خواهد شد، گفت : این چالش ها همان چالش هایی است که ملک فهد با آن روبرو بود اما آنچه مسلم است در زمان حکومت ملک عبدالله همچنان در راستای تداوم طرح های توسعه و پیشرفت کشور در اسرع وقت و داخل چارچوب فرهنگی آن، فراهم کردن امنیت و ثبات درکشور، مشارکت در ثبات منطقه حرکت خواهد کرد.

فیصل تاکید کرد: سیاست خارجی کشور هیچ تغییری نخواهد کرد و ملک عبدالله و ولیعهد وی در این سیاست اتفاق نظر دارند .

وزیر امور خارجه عربستان درباره آینده روابط کشورش با آمریکا در دوران حکومت ملک عبدالله گفت : روابط دوجانبه میان دو دولت روابط بسیار عالی و منحصر به فردی است اما روابط عربستان با مردم آمریکا باید جهت اعتمادسازی تقویت شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از فیصل درباره مسائل مبارزه با تروریسم، اسامه بن لادن و پرونده عراق و انفجارهای لندن و دیگر مسائل سوال شد که وی تاکید کرد کشورش برای حفظ امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی و همکاری در این زمینه همکاری خواهد کرد.

شایان ذکر است استیوارت لوی از مسئولان وزارت دارایی آمریکا درامر مبارزه با حمایت مالی از تروریسم تصریح کرده بود که برخی جریان های سعودی چه بسا همچنان از گروه های شورشی در عراق و تندروها حمایت مالی می کنند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25946

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعلام سیاستهای کلی عربستان در دوران ملک عبدالله، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016