دوشنبه 28 شهریور 1384

كرزاي: حضور مردم در انتخابات نشان داد كه آن ها از تروريسم بيزار هستند، شمارش آراء از فردا آغاز مي‌شود، ايسنا


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


مردم افغانستان براي اولين بار پس از چند دهه در انتخابات پارلماني كشورشان شركت كرده و تهديدات حملات طالبان را براي راي دادن در مدارس، چادرها و مساجد شجاعانه ناديده گرفتند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشتيدپرس، ناآرامي‌ در ساعات پيش از اين راي گيري آغاز و در روز راي‌گيري ‌١٥ تن از جمله يك كماندوي فرانسوي در نيروهاي ائتلافي كشته شدند؛ اما هيچ‌گونه حمله‌ي چشمگيري از سوي شبه نظاميان طالبان صورت نگرفت.

انتخابات يكشنبه در افغانستان آخرين گام رسمي در جهت دموكراسي در مسيري است كه پس از حمله‌ي آمريكا به افغانستان و خلع طالبان انجام شد.

واشنگتن اميدوار است، اين پيشرفت‌هاي سياسي ناآرامي‌ها و شورش‌ها را تضعيف كند و به حداقل ‌٢٠ هزار نيروي آمريكايي كه مسووليت برقراري امنيت در افغانستان را بر عهده دارند، اجازه‌ي عقب‌نشيني بدهد؛ اما بعضي از مردم نگرانند كه اين عقب نشيني سريع به تقويت شبه نظاميان منجر شود.

جورج بوش، رييس جمهور آمريكا اين انتخابات را موفقيت‌آميز توصيف كرد و روندي را كه مردم افغانستان در سال‌هاي اخير پيموده‌اند، تحسين كرد.

شبه نظاميان در جريان مبارزات انتخاباتي كانديداها ظرف شش ماه گذشته ‌١٢٠٠ تن از جمله هفت كانديدا و چهار كارمند انتخاباتي را كشتند.

به نظر مي‌رسد، تدابير امنيتي ويژه در روز انتخابات كارآمد بود؛ چرا كه در اين روز تنها سه تن زخمي شدند و هيچ فردي در نزديكي مراكز اخذ راي كشته نشد.

اگر چه مقامات رسمي اعلام كردند، آنها توطئه‌ها براي قاچاق مواد منفجره به داخل مراكز اخذ راي را از طريق خودكار و ساعت خنثي كردند.

حامد كرزاي، رييس جمهور افغانستان در حالي كه راي‌اش را به صندوق انداخت، گفت: ما در حال ساخت تاريخ هستيم. اين روز استقلال براي مردم افغانستان است. پس از سي سال جنگ، مداخله، اشغالگري و فلاكت، امروز افغانستان در حال حركت رو به جلو براي ساخت نهادهاي اقتصادي و سياسي است.

کرزاي هم‌چنين تاکيد کرد که افغان‌ها با شركت در انتخابات، نشان دادند که از تروريسم بيزار هستند.

وي افزود: هجدهم سپتامبر روزي بود که يکبار ديگر نشان داد، مردم افغانستان هيچ ارتباطي با تروريسم ندارند؛ بلکه اين پديده (تروريسم) عوامل بيروني دارد.

حدود هشت ميليون تن از مردم افغانستان در انتخابات رياست جمهوري ماه اكتبر در اين كشور راي دادند و اميدهاي زيادي براي افزايش اين تعداد در انتخابات پارلماني اين كشور وجود داشت.

سازمان‌دهند‌گان انتخابات اعلام كردند، نمي‌توانند هيچ آماري از تعداد شركت‌كنندگان را تا امروز اعلام نمايند؛ اما برخي از مقامات رسمي اعلام كردند، به نظر مي‌رسد تعداد راي دهندگان كمتر از انتخابات رياست جمهوري باشد.

سامان زيا ظريفي ، معاون مدير ديده‌بان حقوق بشر مستقر در نيويورك كه ‌١٤ ناظر انتخاباتي در اين انتخابات داشت، گفت: ارائه‌ي آمار دقيق در اين خصوص سخت است؛ اما آراء اخذ شده كمتر از آراء پيشين است.

پيتر اربن، رييس انتخاباتي افغانستان اعلام كرد: راي گيري به آهستگي آغاز شد؛ اما بعد از گذشت ساعاتي به طور جدي در سراسر افغانستان پيگيري شد.

اربن اظهار داشت: مراكز اخذ راي در ساعت چهار بعد از ظهر بسته شدند؛ اما آنهايي كه در اين ساعت در انتظار راي دادن بودند، در انتخابات شركت داده شدند.

در درگيري‌هاي شرق افغانستان در روز انتخابات سه شبه نظامي و دو پليس افغان كشته و هم‌چنين دو سرباز آمريكايي زخمي شدند.

اربن گزارش داد: ‌١٩ حمله با سلاح سبك به مراكز راي گيري در طول ‌٢٤ ساعت گذشته صورت گرفت، اگرچه چند مركز به دليل وجود تيراندازي به طور موقتي بسته شد و سه تن نيز مجروح شدند.

وي افزود: ‌١٦ مركز اخذ راي به دليل مشكلات امنيتي به طور كامل باز نشد.

حدود ‌٤/١٢ ميليون افغان جهت راي دادن در انتخابات براي تعيين ‌٢٤٩ كرسي پارلمان افغانستان و ‌٤٢٠ كرسي ‌٣٤ مجمع ايالتي ثبت نام كرده بودند. در اين انتخابات ‌٥٨٠٠ كانديدا از جمله ‌٥٨٢ زن حضور داشتند.

يك چهارم از كرسي‌ها از آن زنان بود؛ چرا كه بيش از ‌٤٢ درصد از ثبت نام كنندگان را زنان تشكيل مي‌دادند.

‌١٠٠ هزار پليس و نيروي افغان و ‌٣٠ هزار نيروي خارجي از نيروهاي ائتلافي و نيروهاي حافظ صلح ناتو از بيش از ‌٦٠٠٠ مركز اخذ راي حفاظت كردند.

شمارش آراء اين انتخابات از فردا (سه‌شنبه) آغاز مي‌شود و به محض پايان شمارش ‌٢٠ درصد از آراء نتايج اوليه اعلام مي‌شود.

بسياري از مردم اميد دارند، اين انتخابات‌ به پايان موج ناآرامي‌ها در اين كشور كه از سال ‌١٩٧٩ و همزمان با اشغال افغانستان از سوي سربازان شوروي آغاز و سپس با بروز جنگ داخلي و حاكميت طالبان ادامه يافت، منجر شود.

اربن ادامه داد: در منطقه‌ي كونار از هر پنج مركز اخذ راي سه مركز به دليل تيراندازي در حومه‌ي آن به طور موقتي بسته شد و پس از برقراري آرامش، مجددا بر روي راي دهندگان گشوده شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نيروهاي امنيتي اعلام كردند، آنها دست كم چهار بمب‌گذاري از جمله تلاش براي انفجار يك سد را خنثي كردند.

از سوي ديگرياپ دو هوپ شفر، دبير كل ناتو اعلام كرد: اين انتخابات نقطه‌ي عطف ديگري در مسير افغانستان به سمت صلح و رفاه است.

انتظار نمي‌رود، نتايج اوليه‌ي اين انتخابات تا اوايل اكتبر اعلام شود.

رونالد نيومن، سفير آمريكا در افغانستان نيز اين انتخابات را موفقيتي بزرگ خواند و اظهار داشت: به نظر مي‌رسد، تعداد شركت كنندگان از انتخابات رياست جمهوري كمتر بودند.

نيومن اظهار داشت: در آمريكا تنها نيمي از مردم راي دادند، اگر مردم در اين انتخابات بيشتر مشاركت مي‌كردند، شايد افغانستان در مسير تبديل به يك كشور طبيعي قرار مي‌گرفت.

كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل نيز طي بيانيه‌اي اعلام كرد: اين انتخابات قاطعيت روشن مردم افغانستان براي پيگيري توسعه‌ي دموكراتيك و صلح در كشورشان را نشان داد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26243

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كرزاي: حضور مردم در انتخابات نشان داد كه آن ها از تروريسم بيزار هستند، شمارش آراء از فردا آغاز مي‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016