جمعه 22 مهر 1384

يكي از قدرتمندترين سياستمداران آلمان، وزير امور خارجه اين كشور مي‌شود، ايرنا

فرانك والتر اشتاين ماير
فرانك والتر اشتاين ماير

برلين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۲۲‬
خارجي. آلمان. سياسي.

بر پايه تصميم حزب سوسيال دمكرات، "فرانك والتر اشتاين ماير" كه يكي از پرقدرتمندترين سياستمداران آلمان است، قرار است در دولت ائتلافي آينده اين كشور، به سمت وزير امور خارجه منصوب شود.

هر چند كه افكارعمومي آلمان نام "اشتاين ماير" رييس دفتر "گرهارد - شرودر" صدراعظم فعلي را به ندرت شنيده‌اند، اما وي در ‪ ۱۵‬سال گذشته يكي از قدرتمندترين سياستمداران عرصه سياسي آلمان به شمار مي‌رفت.

در اين حال پس از اينكه "مونته‌فرينگ" رييس حزب سوسيال دمكرات ، نام اشتاين ماير را به عنوان وزير امور خارجه آتي آلمان رسما معرفي كرد اولين واكنش اكثر آلماني‌ها اين بود كه اشتاين ماير كيست؟
از اشتاين ماير ‪ ۴۹‬ساله عموما بعنوان فردي كه "محرم اسرار" آلمان است ياد مي‌شود .

وي تاكنون به ندرت در مناسبات رسمي و عمومي حضور داشته و بدين خاطر فرد ايده‌آلي براي رياست دفتر صدراعظمي نيز بود و به اعتقاد صاحبنظران امور شرودر، دولت وي و جلسات كابينه را نيز در كمال آرامش و بدون جنجال هماهنگي كرده است.

اين درحالي است كه اشتاين ماير پس از شش سال و نيم حضور بعنوان رييس دفتر صدراعظم آلمان ، تنها در يك جلسه كنفرانس خبري و آنهم در آوريل سال جاري در جمع خبرنگاران حضور يافت .

اين در حالي است كه استدلال وي براي حضور در اين جلسه خبري دولت آلمان نيز جالب توجه بود زيرا اشتاين ماير گفت فقط به اين دليل به جلسه مذكور آمده كه درباره موضوعي كه مي‌خواهد توضيح دهد بايد دستكم ‪ ۴‬تا ‪۶‬ وزير همزمان در اين جمع خبري حاضر مي‌شدند.

اين اظهارات اشتاين‌ماير در آن زمان بعنوان نمونه‌اي از قدرت و نفوذ زياد وي در دولت آلمان تلقي شد.

اشتاين ماير فردي است كه در نزد مخالفين سياسي خود نيز محبوبيت دارد و اغلب به عنوان مرد "پشت شرودر" قلمداد مي‌شود.

از سوي ديگر در محافل سياسي و رسانه‌اي آلمان كم نيستند كارشناساني كه معتقدند هيچكس به جز همسر شرودر و اشتاين ماير از افكار و سياست صدراعظم آلمان اطلاع نداشته است.

اشتاين ماير كه تحصيلات خود را در رشته حقوق به پايان رسانده، در سال ‪ ۱۹۹۱‬ميلادي كار خود را در دانشگاه گيسن ترك كرد و سمت رييس‌دفتري شرودر را كه در آن زمان نخست وزير ايالت نيدرازكسن بود، برعهده گرفت.

اشتاين ماير در برخي از جلسات اخير رايزني سران احزاب مسيحي و سوسيال دمكرات براي ائتلاف بزرگ نيز حضور داشته است.

برخي گزارشهاي منتشره حاكيست، اشتاين ماير هرگز علاقه‌اي براي كسب پست وزارت امور خارجه از خود نشان نداده است اما به ندرت فرد ديگري در آلمان وجود دارد كه از توانايي و تخصص وي در عرصه سياست خارجي برخوردار باشد.

بعنوان مثال اشتاين ماير به عنوان رييس دفتر صدراعظم، از كليه بخش‌ها و وزارتخانه‌ها اطلاع داشته و در كليه جلسات تعيين‌كننده از جمله اتخاذ تدابير امنيتي در برابر حملات تروريستي بويژه پس از حملات ‪ ۱۱‬سپتامبر ‪۲۰۰۱‬ در آمريكا، اصلاحات بازار كار و بيكاري و همچنين اصلاحات سيستم فدرال حضور داشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گفته مي‌شود كه اشتاين ماير معمار بازسازي و ترميم مناسبات متشنج آلمان و آمريكا پس از مخالفت برلين با جنگ آمريكا عليه عراق نيز بوده است.

به اين ترتيب پيش‌بيني مي‌شود در صورت انتخاب اشتاين ماير به سمت وزير امور خارجه آلمان، يك ناشناس بزرگ آلمان در رديف اول سياستمداران اين كشور قرار خواهد گرفت كه از مهارت ديپلماسي و تجربيات طولاني در سياست بين‌المللي برخوردار است.

در حاليكه مونته فرينگ بعدازظهر پنجشنبه اسامي هشت وزير آينده حزب سوسيال دمكرات در دولت ائتلافي با احزاب مسيحي را اعلام كرد، "آنگلا مركل" صدراعظم احتمالي آلمان نيز قرار است دوشنبه آينده اسامي ‪ ۶‬وزير اين احزاب را اعلام نمايد.

حزب سوسيال دمكرات و احزاب مسيحي پس از رايزني‌هاي مكرر و توافق در باره ائتلاف بزرگ، از روز دوشنبه آينده مذاكرات درباره انعقاد پيمان ائتلاف را آغاز مي‌كنند و اين مذاكرات احتمالا سه هفته طول خواهد كشيد.

پس از پايان اين مذاكرات و تصويب نهايي كنگره احزاب براي ائتلاف بزرگ، مجلس جديد نيز بايد به مركل به عنوان نامزد صدراعظمي اين ائتلاف راي دهد تا وي بعنوان رييس دولت آينده آلمان انتخاب شود.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26672

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'يكي از قدرتمندترين سياستمداران آلمان، وزير امور خارجه اين كشور مي‌شود، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016