سه شنبه 1 آذر 1384

"آنگلا مركل" صدراعظم آلمان در مجلس اين كشور سوگند ياد كرد، نگاهي به پيشينه اعضاي دولت جديد آلمان، ايرنا

برلين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۹/۰۱‬

"آنگلا مركل" هشتمين صدراعظم آلمان پس از جنگ جهاني دوم عصر سه‌شنبه در پارلمان اين كشور (بوندستاگ) سوگند ياد كرد.

مركل كه نخستين صدراعظم زن در تاريخ اين كشور نيز محسوب مي‌شود امروز پس از كسب ‪ ۳۹۷‬راي از مجموع ‪ ۶۱۲‬راي نمايندگان مجلس آلمان، در ديدار با "هورست كوهلر" رييس جمهوري اين كشور، حكم رسمي صدراعظمي خود را دريافت كرده بود.

‪ ۲۰۲‬نماينده مجلس آلمان به مركل راي منفي و ‪ ۱۲‬نماينده نيز راي ممتنع دادند.

دو تن از نمايندگان مجلس آلمان امروز در راي‌گيري حضور نداشتند و يك راي نيز باطله اعلام شد.

از سوي ديگر ‪ ۵۱‬نماينده از مجموع ‪ ۴۴۸‬نفر نمايندگان احزاب ائتلاف بزرگ اعم از مسيحي و سوسيال دمكرات در اين جلسه از اعطاي راي مثبت به مركل خودداري كردند.

در جلسه امروز مجلس آلمان، بسياري از شخصيت‌هاي سياسي اين كشور از جمله "گرهارد شرودر" صدراعظم سابق نيز حضور داشتند.

وي همچنين عصر امروز با اعضاي كابينه خود در مجلس اين كشور مجددا حضور يافته و مراسم سوگند تصدي مقام صدراعظمي را ادا خواهد كرد.

نخستين جلسه كابينه مركل سه‌شنبه شب به رياست وي و با حضور اعضاي كابينه مركب از ‪ ۶‬وزير از ائتلاف احزاب مسيحي و ‪ ۸‬وزير از حزب سوسيال دمكرات اين كشور رسما تشكيل خواهد شد.
----------------------------

نگاهي به پيشينه اعضاي دولت جديد آلمان


برلين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۹/۰۱‬

با انتخاب "آنگلا مركل" به‌عنوان هشتمين صدراعظم آلمان كه روز سه‌شنبه در مجلس اين كشور (بوندستاگ) انجام شد، اعضاي كابينه جديد آلمان عصر امروز مقابل نمايندگان با اداي سوگند به اجراي قانون اساسي، رسما فعاليت خود را آغاز خواهند كرد.

با توجه به تركيب ائتلافي دولت مركل، ‪ ۸‬نفر از وزرا از ائتلاف احزاب مسيحي و ‪ ۸‬وزير ديگر از حزب سوسيال دمكرات آلمان هستند.

از نظر جنسيت نيز با احتساب مركل، ‪ ۶‬عضو دولت آينده آلمان را زنان و ‪ ۹‬نفر ديگر از بين مردان انتخاب شده‌اند در حاليكه در كابينه "گرهارد شرودر" صدراعظم سابق آلمان، فقط ‪ ۵‬وزير زن بودند.

احزاب ائتلاف مسيحي متشكل از حزب دمكرات مسيحي (‪ (CDU‬و سوسيال مسيحي (‪ (CSU‬وزارتخانه‌هاي "كشور"، "دفاع"، "علوم و تحقيقات"، "كشاورزي و حمايت از مصرف‌كنندگان "، "خانواده" و "اقتصاد و فناوري" را در دولت جديد آلمان برعهده خواهند داشت.

وزيران انتخابي حزب سوسيال دمكرات (‪ (SPD‬آلمان نيز وزارتخانه‌هاي "امور خارجه"، "كار"، "محيط زيست"، "بهداشت و سلامت"، "دادگستري"، "راه و ترابري"، "همكاري‌هاي اقتصادي و توسعه‌اي" و "وزارت دارايي" را برعهده خواهند داشت.

سخنگوي دولت و رييس اداره صدراعظمي نيز از ميان نامزدهاي اين احزاب انتخاب شده‌اند.

صدراعظم آلمان: "آنگلا مركل" از ‪CDU‬
.................................

خانم مركل نخستين صدراعظم تاريخ آلمان كه امروز كار خود را آغاز مي‌كند يك مسيحي پروتستان است ‪ ۱۷‬ژوييه ‪ ۱۹۵۴‬در هامبورگ بدنيا آمد و از سال ‪۱۹۷۳‬ تا ‪ ۱۹۷۸‬به تحصيل در شهر لايپزيگ در رشته فيزيك پرداخت.

وي از سال ‪ ۱۹۷۸‬تا ‪ ۱۹۹۰‬همزمان با فروپاشي ديواربرلين و وحدت مجدد دو بخش شرقي و غربي آلمان، عضو هيات علمي رشته شيمي آكادمي علوم اين كشور بود و در سال ‪ ۱۹۸۶‬نيز با اخذ درجه دكترا به تحصيل در رشته فيزيك پايان داد.

مركل در سال ‪ ۱۹۹۰‬پس از فروپاشي ديواربرلين، ابتدا معاون سخنگوي دولت "دومزير" در آلمان شرقي شد و سپس به عضويت اداره مطبوعات و اطلاعات دولت آلمان غربي درآمد.

وي كه در سال ‪ ۱۹۸۹‬عضو سازمان سياسي تحول دمكراتيك آلمان شرقي بود، از سال ‪ ۱۹۹۰‬به‌صورت رسمي به عضويت حزب دمكرات مسيحي آلمان (ث.د.او) درآمد و چندي بعد نيز به‌عنوان نماينده اين حزب به مجلس آلمان راه يافت.

مركل از دسامبر سال ‪ ۱۹۹۱‬تا نوامبر ‪ ۱۹۹۸‬در سمت معاون رييس حزب دمكرات مسيحي آلمان فعاليت داشت و از سال ‪ ۱۹۹۳‬نيز به‌عنوان رييس حزب دمكرات مسيحي در ايالت شرقي "مكلن فورپومان" كه سال‌ها در آن زندگي مي‌كرد، برگزيده شد.

از ژانويه ‪ ۱۹۹۱‬تا نوامبر ‪" ۱۹۹۴‬وزير زنان و جوانان" و از نوامبر ‪۱۹۹۴‬ تا اكتبر ‪" ۱۹۹۸‬وزير محيط زيست در دولت "هلموت كهل" صدراعظم سابق آلمان بود.

از نوامبر ‪ ۱۹۹۸‬تا آوريل ‪ ۲۰۰۰‬به‌سمت دبيركلي حزب دمكرات مسيحي و سپس به‌عنوان رييس اين حزب انتخاب شد. از سپتامبر ‪ ۲۰۰۲‬نيز رياست فراكسيون احزاب دمكرات مسيحي و سوسيال مسيحي در مجلس آلمان را برعهده گرفت.

وزارت كشور: "ولفگانگ شويبله" از ‪CDU‬
....................................

در كابينه دولت جديد آلمان، "ولفگانگ شويبله" حقوقدان سمت وزارت كشور را برعهده خواهد داشت. وي كه ‪ ۶۳‬ساله است در شهر فرايبورگ آلمان به دنيا آمده و ‪ ۴‬فرزند دارد.

وي از سال ‪ ۱۹۶۱‬به عضويت شاخه جوانان حزب دمكرات مسيحي آلمان درآمد و از سال ‪ ۱۹۶۵‬وارد حزب دمكرات مسيحي اين كشور شد.

شويبله از سال ‪ ۱۹۷۲‬عضو پارلمان آلمان است و از سال ‪ ۱۹۸۱‬تا ‪ ۱۹۸۴‬نيز رييس پارلماني فراكسيون ائتلاف احزاب مسيحي در بوندستاگ بود.

وي از سال ‪ ۱۹۸۴‬تا ‪ ۱۹۸۹‬سمت وزارت امور ويژه و رياست دفتر صدراعظمي در زمان "هلموت كهل" را هم برعهده داشت و از سال ‪ ۱۹۸۹‬نيز به سمت وزارت كشور آلمان در دولت چهارم هلموت كهل منصوب شد.

شويبله از سال ‪ ۱۹۹۱‬تا ‪ ۲۰۰۰‬مجددا رياست فراكسيون احزاب مسيحي در بوندستاگ را برعهده گرفت. از اكتبر سال ‪ ۲۰۰۲‬نيز سمت معاون رييس فراكسيون ائتلاف احزاب مسيحي (حزب دمكرات مسيحي و حزب سوسيال دمكرات) در حوزه سياست خارجي، امنيتي و اروپا را برعهده دارد.

شويبله در ‪ ۱۲‬اكتبر سال ‪ ۱۹۹۰‬در نزديكي "اوفن بورگ" در جنوب غربي آلمان حين مبارزات انتخاباتي مجلس اين كشور، توسط مردي به نام " ديتر كافمن" ‪ ۳۷‬ساله به ضرب سه گلوله از ناحيه صورت و سينه مورد اصابت قرار گرفت و پس از آن به علت قطع نخاع، از ويلچر استفاده مي‌كند.

در سال ‪ ۲۰۰۲‬هم فرد ديگري قصد داشت شويبله را دوباره در يك جلسه انتخاباتي با كارد مورد حمله قرار دهد كه با وجود رسيدن ضارب به پاي تريبون سخنراني، مامورين امنيتي وي را دستگير كردند.

شويبله در زمان مسووليت كهل از نفوذ بسياري زيادي در حزب دمكرات مسيحي آلمان برخوردار بود اما در سال‌هاي اخير و در پي افشاي دريافت كمك‌هاي مالي براي حزب دمكرات مسيحي از برخي شركت‌هاي آلماني كه در زمان صدراعظمي كهل صورت گرفته بود، موقعيت وي در حزب دچار تزلزل شد.

اين درحالي است كه شويبله بسيار مايل بود از طرف حزب متبوعش پس از "يوهانس رائو" رييس جمهوري سابق آلمان به سمت رياست جمهوري اين كشور منصوب شود اما نتوانست به اين خواسته برسد زيرا مركل رييس حزب دمكرات مسيحي آلمان كه نقش تعيين‌كننده اي در انتخاب رييس جمهوري اين كشور داشت، از "هورست كوهلر"، رييس جمهوري كنوني آلمان حمايت كرد.

وزير دفاع : "فرانس يوزف يونگ" از ‪CDU‬
.............................................

در دولت جديد آلمان همچنين "فرانس يوزف يونگ" سمت وزارت دفاع اين كشور را بر عهده گرفته است.

وي دانش آموخته حقوق از دانشگاه ماينس در جنوب غربي آلمان نزديك فرانكفورت است و از سال ‪ ۱۹۷۳‬تا ‪ ۱۹۸۳‬عضو هيات رييسه شاخه جوانان حزب دمكرات مسيحي آلمان بود.

يوزف يونگ از سال ‪ ۱۹۸۷‬تا ‪ ۱۹۹۱‬به سمت دبيركلي حزب دمكرات مسيحي در ايالت هسن انتخاب شد و از سال ‪ ۱۹۹۸‬نيز معاونت رييس اين حزب در ايالت مذكور را برعهده داشت.

از سپتامبر ‪ ۱۹۸۳‬نيز به‌عنوان نماينده حزب دمكرات مسيحي وارد پارلمان آلمان شد و از سال ‪ ۱۹۸۷‬تا ‪ ۱۹۹۹‬معاونت دبيركل پارلماني حزب متبوع خود را در بوندستاگ برعهده داشت و از آوريل ‪ ۲۰۰۳‬نيز رييس فراكسيون حزب دمكرات مسيحي در مجلس بود.

وزير علوم و تحقيقات: "آنته شاوان" از ‪CDU‬
.........................................

خانم شاوان ‪ ۵۰‬ساله و در سال ‪ ۱۹۵۵‬در شهر يوخن در ايالت نوردراين وستفالن آلمان به‌دنيا آمده و كاتوليك مذهب است.

شاوان در رشته دين‌شناسي با گرايش كاتوليك، فلسفه و تربيت معلم تحصيلات خود را به اتمام رسانده و از سال ‪ ۱۹۹۵‬تا ‪ ۲۰۰۵‬سمت وزارت فرهنگ و ورزش ايالت بادن ورتمبرگ را برعهده داشت.

وي همزمان نيز عضو پارلمان ايالتي بادن ورتمبرگ از سال ‪ ۲۰۰۱‬بود و اكنون معاون رييس حزب دمكرات مسيحي آلمان است.

سمت‌هاي ديگر شاوان، رياست كنفرانس وزراي آموزش و پرورش ايالت‌هاي ‪۱۶‬ گانه آلمان و نيز معاون رييس كميته مركزي كاتوليك‌هاي اين كشور بوده است.

وي همچنين از فعالان امور زنان در حزب دمكرات مسيحي آلمان است و از مشاورين نزديك و مورد اطمينان خانم مركل به شمار مي‌رود.

وزير خانواده: "اورسلا فوندرلاين" از ‪CDU‬
.............................................

خانم اورسلا در سال ‪ ۱۹۵۸‬در بروكسل بلژيك به دنيا آمده و داراي هفت فرزند است.

فوندرلاين از دانشكده مدرسه اقتصادي لندن در رشته اقتصاد و نيز از دانشكده هانوفر آلمان در رشته پزشكي فارغ التحصيل شده است.

فوندرلاين از سال ‪ ۱۹۹۰‬به عضويت حزب دمكرات مسيحي آلمان درآمده و در ايالت نيدرزاكسن جزو كميته پزشكان اين حزب بود.

وي از مارس سال ‪ ۲۰۰۳‬به‌عنوان نماينده وارد پارلمان ايالتي نيدرزاكسن شد و از همان سال نيز به سمت وزير امور اجتماعي، زنان، خانواده و بهداشت اين ايالت منصوب شد.

از دسامبر سال ‪ ۲۰۰۴‬نيز به سمت عضويت هيات رييسه حزب دمكرات مسيحي آلمان انتخاب شده است.

وزير اقتصاد و فناوري: "ميشائيل گلوز" از ‪CDU‬
..........................................

"ميشائيل گلوز" ‪ ۶۱‬ساله، آسيابان‌زاده اهل منطقه‌ي ابرفرانكه آلمان است.

كه از ‪ ۱۲‬سال پيش تاكنون رياست گروه نمايندگان حزب سوسيال مسيحي در مجلس نمايندگان را برعهده داشته است.

گلوز در ابتداي دوران نمايندگي خود، مسوول اقتصادي و مالي بود. از سال ‪ ۱۹۸۷‬تا ‪ ۱۹۹۰‬سخنگوي مالي و مالياتي اتحاد احزاب دمكرات مسيحي و سوسيال مسيحي آلمان و بعد تا سال ‪ ۱۹۹۲‬معاون فراكسيون اين احزاب در امور اقتصادي، كشاورزي، راه و ترابري و توريسم بود.

از ژانويه ‪ ۱۹۹۳‬به سمت معاون فراكسيون اتحاد احزاب دمكرات مسيحي و سوسيال مسيحي در بوندستاگ انتخاب شد.

وي از جمله دوستان نزديك "ادموند اشتويبر" نخست وزير ايالت بايرن و رييس حزب سوسيال مسيحي آلمان محسوب مي‌شود.

پيش از اين قرار بود اشتويبر سمت وزارت اقتصاد آلمان را در كابينه ائتلافي مركل برعهده بگيرد و از گلوز به عنوان نامزد تصدي وزارت دفاع آلمان ياد مي‌شد اما با انصراف اشتويبر از پذيرش اين سمت و بازگشت به ايالت بايرن كه با انتقادهاي زيادي نيز در بين مسوولان ائتلاف احزاب مسيحي آلمان همراه بود، گلوز عهده‌دار تصدي اين سمت شد.

با توجه به وضع اقتصادي آلمان بويژه در سال‌هاي اخير و موقعيت اين كشور در اروپا چنين مي‌نمايد گلوز در چهارسال آينده در سمت خود در كابينه مركل با مشكلات زيادي دست به گريبان خواهد بود.

وزير كشاورزي و حمايت از مصرف‌كننده: "هورست زهوفر" از (‪(CDU‬
...........................................................

وي در سال ‪ ۱۹۴۹‬در شهر "اينگول اشتات" ايالت بايرن در جنوب آلمان چشم به جهان گشود و از سپتامبر ‪ ۱۹۹۴‬به سمت معاونت رييس حزب سوسيال مسيحي در ايالت بايرن انتخاب شد.

زهوفر از سال ‪ ۱۹۸۰‬عضو پارلمان آلمان است و از سال ‪ ۱۹۸۹‬تا ‪۱۹۹۲‬ معاونت پارلماني وزارت كار آلمان را نيز برعهده داشت.

از سال ‪ ۱۹۹۲‬تا ‪ ۱۹۹۸‬به سمت وزير بهداشت آلمان در دولت هلموت كهل منصوب شد و از سال ‪ ۱۹۹۸‬تا ‪ ۲۰۰۴‬نيز معاون رييس فراكسيون ائتلاف احزاب مسيحي در بوندستاگ بود.

وي پيش از اين، از بزرگترين منتقدان مركل در رابطه با اصلاحات نظام بهداشتي در آلمان به شمار مي‌رفت اما پس از امضاي پيمان ائتلاف بين احزاب ائتلاف مسيحي و سوسيال دمكرات آلمان كه در آن از روند ضرباهنگ حركت اصلاحات در بخش نظام بهداشتي اين كشور كاسته شده، به‌نظر مي‌رسد وي اندكي از انتقادات خود نسبت به طرح اصلاحات نظام بهداشتي حزب دمكرات مسيحي آلمان كاسته باشد.

رييس اداره صدراعظمي: "توماس دومازير" از ‪CDU‬
.............................................

وي سال ‪ ۱۹۵۴‬در شهر بن آلمان متولد شده و از سال ‪ ۱۹۸۳‬به‌عنوان مشاور شهردار وقت برلين "ريچارد فون وايتسكر" كه بعدها به مقام رياست جمهوري آلمان رسيد، فعاليت خود را آغاز كرد.

دومازير همچنين مدتي نيز در سمت مشاور "ايبرهارت ديبگن" شهردار وقت برلين نيز خدمت كرد و پس از آن سمت سخنگويي حزب دمكرات مسيحي ايالت برلين و همچنين سخنگويي فراكسيون دمكرات مسيحي در پارلمان اين ايالت را نيز برعهده گرفت.

وي تلاش‌هايي را نيز براي تشكيل آخرين دولت آلمان شرقي انجام داد و پس از آن نيز به‌عنوان عضو در هيات مذاكره‌كننده براي وحدت دو بخش غربي و شرقي آلمان هم حضور داشت.

دومازير از سال ‪ ۱۹۹۰‬تا ‪ ۱۹۹۴‬نيز معاون وزير آموزش و پرورش ايالت "مكلن بورگ فور پومن" بود و از سال ‪ ۱۹۹۴‬تا ‪ ۱۹۹۸‬هم سمت رييس دفتري نخست وزير اين ايالت را برعهده داشت.

وي از ‪ ۲۰۰۱‬تا ‪ ۲۰۰۲‬وزير دارايي ايالت زاكسن در شرق آلمان و تا ‪۲۰۰۴‬ نيز وزير دادگستري و سپس وزير امور داخلي اين ايالت مشغول كار بود.

دومازير از سال ‪ ۱۹۷۱‬به عضويت حزب دمكرات مسيحي آلمان در آمد و از سپتامبر ‪ ۲۰۰۴‬نيز به‌عنوان نماينده در پارلمان ايالت زاكسن حضور داشته است.

وي يكي از نزديكان مركل به شمار مي‌رود و پدرش نيز جزو مقامات بلندپايه دوران آلمان شرقي محسوب مي‌شد.

وزير كار و معاون صدراعظم: "فرانتس مونته‌فرينگ" از حزب ‪SPD‬
.......................................................

مونته فرينگ كه متولد سال ‪ ۱۹۴۰‬در شهر نيهايم بوستن در غرب آلمان است از سال ‪ ۱۹۶۶‬به حزب سوسيال دمكرت آلمان ملحق شد و از سال ‪ ۱۹۹۱‬نيز عضو هيات رييسه سوسيال دمكرات شد.

وي از سال ‪ ۱۹۹۲‬تا ‪ ۱۹۹۵‬به‌عنوان وزير كار، بهداشت و امور اجتماعي در ايالت نورد وستفالن مشغول فعاليت بود و از ‪ ۱۹۹۵‬تا ‪ ۱۹۹۸‬نيز به‌عنوان مديركل حزب متبوع خود انتخاب شد.

مونته فرينگ از سال ‪ ۱۹۹۸‬تا ‪ ۲۰۰۱‬سمت رياست حزب سوسيال دمكرات در ايالت نورد وستفالن را برعهده گرفت و از سال ‪ ۱۹۹۸‬تا ‪ ۱۹۹۹‬نيز در دوران چهارسال نخست زمامداري "گرهارد شرودر"، سمت وزارت راه و ترابري، شهرسازي و ساخت وساز را برعهده داشت.

وي از سال ‪ ۱۹۹۹‬تا ‪ ۲۰۰۲‬نيز به سمت دبيركلي حزب سوسيال دمكرات انتخاب شد و از اكتبر سال ‪ ۲۰۰۲‬نيز رييس حزب فراكسيون حزب سوسيال دمكرات در بوندستاگ بود.

مونته فرينگ از مارس ‪ ۲۰۰۴‬پس از استعفاي شرودر از رياست حزب سوسيال دمكرات، به‌عنوان رييس اين حزب جانشين وي شد.

مونته فرينگ از جمله سياستمداران كهنه‌كار آلماني است كه نقش مهمي در شكل‌گيري ائتلاف اين حزب با احزاب مسيحي براي تشكيل دولت آلمان به رهبري مركل را برعهده داشت.

پيش از اين در صورت پيروزي قاطع حزب سوسيال دمكرات در شانزدهمين دوره انتخابات پارلماني آلمان، از مونته فرينگ به‌عنوان جانشين شرودر در كسب مقام صدراعظمي آلمان ياد مي‌شد.

اين درحالي است كه وي در دولت جديد آلمان افزون بر تصدي سمت وزارت كار، پست معاونت صدراعظم كه در حقيقت جانشين وي نيز محسوب مي‌شود را برعهده دارد.

وزارت كار آلمان از جمله سمت‌هايي است كه به‌نظر مي‌رسد در چهار سال آينده با مشكلات و دشواري‌هاي عديده‌اي روبرو خواهد بود زيرا حدود پنج ميليون نفر در اين كشور بيكارند و نرخ بالاي بيكاري از جمله معضلات مهم اقتصاد آلمان به شمار مي‌رود.

وزير خارجه: "فرانك والتر اشتاين‌ماير" از ‪SPD‬
..............................................

اشتاين ماير را بايد مرد پنهان عرصه سياست آلمان و از قدرتمندترين سياستمداران اين كشور دانست.

هرچند افكارعمومي آلمان نام اشتاين ماير رييس دفتر شرودر صدراعظم سابق را به ندرت شنيده‌اند اما وي در ‪ ۱۵‬سال گذشته يكي از پرنفوذترين سياستمداران اين كشور كه بسيار مورد اعتماد شرودر نيز بود، محسوب مي‌شد.

پس از اينكه مونته فرينگ نام اشتاين ماير را به‌عنوان وزير امور خارجه آلمان در كابينه ائتلافي اين كشور از سوي حزب سوسيال دمكرات رسما معرفي كرد نخستين واكنش اكثر آلماني‌ها اين بود كه اشتاين ماير كيست؟
اشتاين ماير را بايد در رديف نخست سياستمداران برخوردار از مهارت ديپلماسي و تجربيات طولاني در سياست بين‌المللي قرار داد.

وي كه ‪ ۴۹‬سال دارد به رازداري مشهور است و تاكنون بندرت در مناسبت‌هاي رسمي و عمومي حضور داشته و بدين خاطر بسياري از ناظران عرصه ديپلماسي، وي را فرد آرماني براي تصدي اين مقام مي‌دانند.

از زماني كه اشتاين ماير در آوريل سال جاري پس از ‪ ۵‬سال حضور در دفتر صدراعظم آلمان براي نخستين بار در يك كنفرانس مطبوعاتي دولت شركت كرد، چنين استدلال شد كه اگر وي در آن جلسه حاضر نمي‌شد بايد پنج تا شش وزير براي پاسخگويي به پرسش‌هاي خبرنگاران در آن جمع شركت مي‌كردند.

در آن زمان نزد محافل رسانه‌اي آلمان اين موضع و سخن نشان از قدرتمندي اشتاين ماير در عرصه تصميم‌سازي دولتي قلمداد شد.

برخي ناظران همچنين معتقدند اشتاين ماير نزد مخالفين سياسي خود نيز محبوبيت دارد و اغلب به‌عنوان مهمترين حامي شرودر محسوب مي‌شد و حتي مشهور است كه هيچكس جز همسر شرودر به اندازه اشتاين ماير از افكار و سياست‌هاي وي اطلاع نداشته است.

شايد اين موضوع خيلي بي‌پايه نباشد زيرا اشتاين ماير كه همانند شرودر در رشته حقوق تحصيل كرده، از سال ‪ ۱۹۹۱‬كار خود را در دانشگاه گيسن ترك كرد و از همان زمان به‌عنوان رييس دفتر شرودر كه آن زمان نخست‌وزير ايالت نيدرازكسن بود، مشغول كار شد.

اشتاين ماير در برخي جلسات اخير رايزني سران احزاب مسيحي و سوسيال دمكرات براي تشكيل دولت ائتلافي نيز حضور داشته است.

از سوي ديگر وي به‌عنوان رييس دفتر صدراعظم، از تمامي بخش‌ها و وزارتخانه‌هاي آلمان اطلاعات كافي در اختيار دارد از جمله اينكه در جلسات تعيين‌كننده درباره اقدامات ضد تروريستي بويژه پس از حملات ‪ ۱۱‬سپتامبر ‪ ۲۰۰۱‬در آمريكا، اصلاحات بازار كار، بيكاري و همچنين در سيستم فدرال حضور داشته است.

در عرصه سياست خارجي نيز گفته مي‌شود اشتاين ماير معمار بازسازي و ترميم مناسبات متشنج آلمان و آمريكا پس از مخالفت برلين با جنگ آمريكا عليه عراق بوده و همچنين نقش برجسته‌اي در تبادل اسرا ميان اسراييل و گروه‌هاي فلسطيني برعهده داشته است.

وزير دارايي: "پر اشتاين‌بروك" از ‪SPD‬
....................................

وي در سال ‪ ۱۹۴۷‬در هامبورگ متولد شده و سال ‪ ۱۹۶۵‬عضو حزب سوسيال دمكرات آلمان شد و از ‪ ۱۹۷۸‬تا ‪ ۱۹۸۱‬به‌عنوان نماينده وزارت تحقيقات و فناوري در دفتر صدراعظمي به كار اشتغال داشت.

از سال ‪ ۱۹۸۱‬در نمايندگي دايمي آلمان در برلين شرقي كار مي‌كرد و از سال ‪ ۱۹۸۱‬تا ‪ ۱۹۸۲‬مشاور "فون بولو" وزير تحقيقات و فناوري وقت آلمان بود.

از سال ‪ ۱۹۸۶‬تا ‪ ۱۹۹۰‬نيز به‌عنوان رييس دفتر نخست وزير ايالت نوردراين وستفالن "يوهانس رائو"، كه بعدها رييس جمهوري آلمان شد، خدمت كرده است.

در سال ‪ ۱۹۹۳‬تا ‪ ۱۹۹۸‬پست وزارت اقتصاد، فناوري و راه و ترابري ايالت "اشليزويگ هولشتاين" را نيز برعهده گرفت و از سال ‪ ۱۹۹۸‬تا دو هزار همين سمت را در ايالت نورد راين وستفالن در اختيار داشت.

وي همچنين از سال دو هزار تا ‪ ۲۰۰۲‬وزير دارايي ايالت نورد راين وستفالن بود و از سال ‪ ۲۰۰۲‬تا ‪ ۲۰۰۵‬هم به‌عنوان نخست وزير اين ايالت مشغول به‌كار بود.

اشتاين بروك از نفوذ زيادي در حزب سوسيال دمكرات برخوردار است و بسياري از هواداران اين حزب بعد از "ماتياس پلاتسك" رييس كنوني حزب سوسيال دمكرات اميدوارند بروك در سال‌هاي آينده به‌عنوان صدراعظم آلمان انتخاب شود.

وزير بهداشت و سلامت: "اولا اشميت" از ‪SPD‬
........................................

خانم اشميت متولد ‪ ۱۹۴۹‬در شهر آخن در غرب آلمان است و از سال ‪۱۹۸۳‬ عضو حزب سوسيال دمكرات‌ها شد. از سال ‪ ۱۹۹۰‬نماينده اين حزب در پارلمان بوده و از سال ‪ ۲۰۰۲‬هم وزير بهداشت و تامين امور اجتماعي آلمان انتخاب شد.

وي كه در كارنامه شغلي خود سابقه معلمي دارد در دولت قبلي آلمان به رهبري شرودر هم حضور داشت و پايه‌گذار اصلاحات در نظام بهداشتي درماني در زمان صدراعظمي شرودر بود و پيشنهادات وي تاثير زيادي در انجام موفقيت‌آميز اصلاحات در نظام پزشكي آلمان داشت .

اشميت همراه "سيپريس" و "هايده‌ماري ويچورك‌تسويل" از جمله وزيراني هستند كه در دولت قبلي به صدراعظمي شرودر هم در همين سمت حضور داشته‌اند.

وزير دادگستري: "بريگيته سيپريس" از ‪SPD‬
........................................

خانم سيپريس كه متولد سال ‪ ۱۹۵۳‬در شهر كاسل در مركز آلمان است از سال ‪ ۱۹۸۸‬تا ‪ ۱۹۹۰‬به‌عنوان كارشناس علمي كار خود را در دادگاه قانوني اساسي آلمان آغاز كرد.

پس از آن از سال ‪ ۱۹۹۷‬تا ‪ ۱۹۹۸‬به‌عنوان معاون وزير در امور وزارت امور زنان، كار و امور اجتماعي در ايالت نيدرزاكسن منصوب شد و از سال ‪ ۱۹۹۸‬تا ‪ ۲۰۰۲‬هم سمت معاون وزير كشور آلمان را در اختيار داشت.

وي از سال ‪ ۲۰۰۲‬به‌عنوان وزير دادگستري آلمان منصوب شده است. سيپريس همراه اولا اشميت و هايده ماري ويچورك‌تسويل از جمله وزرايي هستند كه در دولت قبلي به صدراعظمي شرودر هم در همين سمت حضور داشته‌اند.

وزير راه و ترابري: "ولفگانگ تيفنزه" از ‪SPD‬
.............................................

تيفنزه كه در سال ‪ ۱۹۵۵‬در شهر "گرا" در شرق آلمان به دنيا آمده، مهندس الكترونيك صنعتي است و از سال ‪ ۱۹۸۹‬فعاليت سياسي خود را در شهر لايپزيگ آغاز كرده است.

وي ابتدا در شوراي شهر لايپزيگ به صورت عضو مستقل و بعدها به‌عنوان عضو فراكسيون پيمان ‪ ۹۰‬فعال بود اما از سال ‪ ۱۹۹۵‬وارد حزب سوسيال دمكرات شد.

در سال ‪ ۱۹۹۸‬به‌عنوان شهردار شهر لايپزيگ انتخاب شد و از سال دو هزار نيز سمت معاون رييس انجمن شهرداران آلمان را در اختيار دارد.

وي نقش بسزايي در دگرگوني زيربناي شهر لايپزيگ بويژه در حوزه نمايشگاهي و ورزشي داشته است.

اقدامات تينفزه در معرفي اين شهر به‌عنوان يكي از نامزدهاي برگزاري مسابقات المپيك سال ‪ ۲۰۱۲‬هرچند با اقبال جهاني مواجه نشد اما باعث ايجاد تغييرات ساختاري مهمي در اين شهر آلمان شرقي سابق شد.

در نتيجه همين اقدامات، لايپزيگ تنها شهر شرقي آلمان است كه قرار شده برخي مسابقات فوتبال جام جهاني ‪ ۲۰۰۶‬اين كشور، در آن نيز برگزار شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير محيط زيست: "زيگمار گابريل" از ‪SPD‬
.........................................

وي در سال ‪ ۱۹۵۹‬در شهر "گاسلار" در شمال شرقي آلمان به دنيا آمد و از سال ‪ ۱۹۷۷‬وارد حزب سوسيال دمكرات شد.

گابريل از سال ‪ ۱۹۹۰‬نيز به عضويت پارلمان نيدرزاكسن درآمد و از سال ‪ ۱۹۹۸‬تا ‪ ۱۹۹۹‬سمت رييس حزب فراكسيون سوسيال دمكرات‌ها در پارلمان نيدرزاكسن را در اختيار گرفت.

وي همچنين از سال ‪ ۱۹۹۹‬عضو هيات رييسه حزب سوسيال دمكرات‌ها شد و همزمان از سال ‪ ۱۹۹۹‬تا ‪ ۲۰۰۳‬نيز به‌عنوان نخست وزير ايالت نيدرزاكسن مشغول به كار بود.

گابريل از دوستان نزديك گرهارد شرودر به‌شمار مي‌رود و حتي بسياري شانس وي را براي جانشيني شرودر بسيار زياد مي‌دانستند ولي با شكست سنگيني كه در انتخابات پارلماني نيدرزاكسن داشت، اقبال وي براي تصدي اين سمت رنگ باخت.

وزير كمك‌هاي اقتصادي و توسعه‌اي: "هايده‌ماري ويچورك‌تسويل" از ‪SPD‬ ................................................................

خانم ويچورك تسويل در سال ‪ ۱۹۴۲‬در شهر فرانكفورت آلمان بدنيا آمده و تحصيلات خود را در رشته زبان انگليسي و نيز تاريخ از دانشگاه فرانكفورت به اتمام رساند.

از ‪ ۱۹۶۵‬وارد حزب سوسيال دمكرات آلمان شد و از ‪ ۱۹۷۴‬براي سه سال رييس شاخه حزب سوسيال دمكرات در آلمان شد.

از سال ‪ ۱۹۸۴‬عضويت هيات رييسه حزب متبوع خود شد و از سال ‪ ۱۹۹۳‬نيز سمت معاونت رييس حزب سوسيال دمكرات‌هاي آلمان را برعهده گرفت.

ويچورك تسويل به‌عنوان سخنگوي سياست اروپايي حزب سوسيال دمكرات هم فعاليت داشت و نهايتا از سال ‪ ۱۹۷۹‬تا ‪ ۱۹۸۷‬به نمايندگي پارلمان اروپا در كميسيون زنان و اقتصاد خارجي انتخاب شد.

وي از سال ‪ ۱۹۹۸‬نيز سمت وزرات همكاري اقتصادي و توسعه آلمان را برعهده داشته است.

سخنگوي دولت: "اولريش ويلهلم" از ‪SCU‬
....................................

همچنين در دولت ائتلافي جديد آلمان به رهبري مركل، "اولريش ويلهم" به‌عنوان سخنگوي جديد دولت منصوب شده است.

سخنگوي جديد دولت ائتلافي آلمان كه ‪ ۴۴‬سال سن دارد، از سال ‪ ۱۹۹۸‬تا اواخر سال ‪ ۲۰۰۳‬به عنوان سخنگوي حزب سوسيال مسيحي آلمان به رياست "ادموند اشتويبر" فعاليت داشت.

وي پيش از اين قايم‌مقام "توماس گوپل" وزير علوم ايالت "بايرن" آلمان بود.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27498

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"آنگلا مركل" صدراعظم آلمان در مجلس اين كشور سوگند ياد كرد، نگاهي به پيشينه اعضاي دولت جديد آلمان، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016