شنبه 30 مهر 1384

انعکاس گزارش كميته‌ تحقيق ترور حريري در لبنان و سوريه، ايسنا و ايرنا

معاون وزير امور خارجه‌ي سوريه:
گزارش كميته‌ي تحقيق ترور حريري اشتباه و بر اساس فرضيات است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


معاون وزير امور خارجه‌ي سوريه در بيان موضع‌گيري وزارت امور خارجه‌ي اين كشور در خصوص گزارش دتلف مهليس اظهار داشت: اين گزارش اشتباه است و بر اساس فرضيات بنا شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از شبكه‌ي تلويزيوني الجزيره، رياض الداوودي معاون وزير امور خارجه‌ي سوريه، در كنفرانس مطبوعاتي در دمشق گفت: گزارش دتلف مهليس، رييس كميته‌ي بين‌المللي تحقيق درباره‌ي ترور حريري، بر اساس شهادت شخصيت‌هاي معروفي كه دشمن سوريه به شمار مي‌روند است.

وي ادامه داد: ما تا به حال همكاري‌هاي زيادي با كميته داشته‌ايم و از اين پس هم به اين منوال ادامه خواهيم داد.

الداوودي ادامه داد: در نامه‌اي كه فاروق الشرع وزير امور خارجه‌ي سوريه به كميته‌ داده بود، هيچ گونه اطلاعات اشتباهي در اختيار كميته قرار نگرفت. همچنين بين كميته‌ و مقامات سوريه توافق و تفاهمي در خصوص ارايه‌ي گزارش وجود نداشته است.

وي گفت: كميته‌ي بين‌المللي تحقيق خواهان بازجويي از افراد مورد نظرش در خارج از سوريه شده بود كه با اين امر موافقت نشد. بعد از آن تصميم گرفته شد تا در مرزهاي سوريه اين كار انجام شود كه البته محل شنيدن گفته‌هاي شاهدان، تحت سيطره‌ي امنيتي كامل سازمان امنيت بوده است.

معاون وزير امور خارجه‌ي سوريه در خصوص اسامي حذف شده در گزارش مهليس بيان داشت: بر اساس گفته‌هاي شخص مهليس، اين اقدام در راستاي فرضيه‌ي بي‌گناهي افراد بوده است. اين گزارش سوريه را در دايره‌ي اتهام قرار داده و بر اساس فرضيه‌هاي مشخص انجام شده است. متاسفانه كميته‌، نتايج خود را بر اساس اين فرضيه‌ها اعلام كرده است. در يكي از بندهاي گزارش ارايه شده آمده است كه احتمال دارد بر اساس شهادت مسوولان، سوريه در اين حادثه دست داشته باشد؛ بنابراين چنين گزارشي كه بر اساس احتمال باشد، بي‌پايه و اساس است و تا زماني كه اين احتمالات وجود داشته باشد، نمي‌شود به آن اعتماد كرد.
----------------------------------

سعد حريري:
گزارش تحقيق سازمان ملل نقطه‌ي عطفي براي لبنان محسوب مي‌شود
مردم سوريه همواره نسبت به شخص من و پدرم مهربان بوده‌اند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


سعد حريري طي سخناني به مردم لبنان از نتايج كميته‌ي تحقيق بين‌المللي در خصوص ترور پدرش تقدير كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از شبكه‌ي خبري الجزيره، سعد حريري پسر رفيق حريري نخست وزير فقيد لبنان، در ارتباط مستقيم با شبكه‌ي المستقبل از رياض، طي سخناني خطاب به مردم لبنان به مناسبت اعلام گزارش كميته‌ي بين‌المللي پرونده‌ي ترور پدرش اعلام كرد: اين گزارش نقطه‌ي عطفي براي لبنان محسوب مي‌شود.

وي ضمن گراميداشت ياد و خاطره‌ي رفيق حريري و ديگر شهداي 14 فوريه، اظهار داشت: موفقيت‌ها و تلاش‌هاي شهيد حريري در لبنان كه با هدف حفظ وحدت ملي در كشور صورت مي‌گرفت، موجب شد تا آن دسته از كساني كه در ترور سياسي وي با شكست رو به رو شده بودند، به كشتن وي اقدام كنند.

سعد حريري از تمامي نيروهاي سياسي، ملي و محلي لبنان خواست تا طي مراحل آينده نيز همچون گذشته در كنار وي بايستند و براي تحقق اهداف شهيد حريري وي را ياري دهند.

وي با اشاره به نتايج كميته‌ي تحقيق، خواهان ارجاع اين پرونده به يك دادگاه بين‌المللي شد تا به اين وسيله مجرمان حقيقي اين جنايت تروريستي مجازات شوند.

رييس حزب المستقبل لبنان تاكيد كرد: در شرايط كنوني لبنان، كشورهاي عربي و جهان در مقابل اين موضوع مسوول هستند و ما از تمامي مجامع جهاني انتظار داريم تا براي كشف حقيقت و مجازت عاملان اين حادثه، مردم لبنان را ياري دهند.

وي خاطر نشان كرد: مردم شجاع لبنان هرگز اجازه نمي‌دهند كه اين موضوع به يك موضوع سياسي تبديل شود و يا اينكه خون شهداي اين حادثه پايمال شود.

وي مهم‌ترين نتيجه‌ي گزارش كميته‌ي تحقيق را ضعف نظام امنيتي لبنان دانست و با اشاره به اينكه لبنان تاوان زيادي را براي اين مشكل پرداخته، گفت: ما ناگزيريم به منظور حمايت از وفاق ملي، بر اساس احترام به قانون اساسي ضعف تشكيلات امنيتي را به شكلي مطلوب مورد بررسي قرار دهيم و براي حل اين مشكل تلاش كنيم.

سعد حريري با بيان اينكه عده‌اي افراد شرور در حادثه‌ي ترور پدرش دست داشتند، تصريح كرد: مردم سوريه همواره نسبت به شخص من و پدرم، مهربان بودند و در تمامي مراحل روابط بين دو ملت در راستاي خدمت به قضاياي ملي و احترام متقابل صورت گرفته است.

وي خطاب به مردم لبنان تاكيد كرد: مطمئن باشيد ما نيز كشف حقيقت و عدالت را مي‌خواهيم و در همين راستا تلاش مي‌كنيم تا تشكيلات امنيتي لبنان نيز متناسب با يك جامعه‌ي دموكرات ملي تجهيز شود.

وي افزود: نتيجه‌ي‌ اين تحقيق، لبنان را در جريان يك حادثه‌ي تاريخي و استثنايي در تاريخ قرار داده و اين چيزي است كه در تاريخ سازمان ملل متحد نيز منحصر به فرد است؛‌ زيرا موجب شده لبنان در جريان حوادث جهان قرار گيرد.

سعد حريري خاطر نشان كرد: مجامع بين‌المللي در تلاش هستند تا ضمن كشف حقيقت، مجرمان اصلي اين پرونده شناسايي و مجازات شوند و به همين دليل من ضروري مي‌بينم كه از طرف خودم، خانواده‌ام و مردم لبنان از مقامات امنيتي لبنان به دليل همكاري با كميته‌ي تحقيق، از دتلف مهليس رييس كميته، كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد، كشورهاي عضو شوراي امنيت، كشورهاي عربي به ويژه عربستان و ملك عبدالله‌ بن عبدالعزيز پادشاه اين كشور، حسني مبارك رييس جمهور مصر، ژاك شيراك رييس جمهور فرانسه و تمامي كساني كه براي پيروزي حق و عدالت در كنار لبنان و مردم آن ايستاده‌اند، تشكر و قدرداني كنم.

وي در پايان خطاب به پدرش سوگند ياد كرد تا راه و هدف وي را ادامه دهد.
-----------------------------------

هيات وزيران لبنان گزارش مهليس را "اقدامي مترقي" در راه كشف حقيقت خواند

بيروت، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۳۰‬
خارجي. اجتماعي. لبنان. رفيق حريري.

هيات وزيران لبنان با استقبال از گزارش "دلتو مهليس" رييس كميته‌ي بين‌المللي تحقيق درباره ي ترور"رفيق حريري" نخست وزير پيشين اين كشور آن را "اقدامي مترقي" در مسير كشف حقيقت اين ترور خواند.

كابينه‌ي لبنان شامگاه شنبه در نشستي فوق‌العاده در بيروت به رياست "فواد سنيوره" نخست وزير اين كشور با بررسي محتواي گزارش مهليس تاكيد كرد كه روشن شدن جزييات ترور حريري كليد وحدت داخلي است.

در بيانيه‌ي پاياني اين نشست كه "غازي عريضي" وزير اطلاع رساني لبنان آن را خواند، آمده است: وحدت ملي لبنان قوي تر و مهم تر از آن است كه از طريق شايعات درباره ي تحقيق مربوط به ترور حريري متزلزل شود و مردم لبنان با پايبندي به وحدت نشان دادند كه هيچ عاملي نمي‌تواند بر آنها تاثير بگذارد.

در اين بيانيه با دعوت از مردم لبنان به هشياري و آگاهي بيشتر براي پيگيري مرحله‌ي آينده‌ي تحقيق تا روشن شدن جزييات ترور حريري آمده است: كشف كامل حقيقت براي پايان دادن به موج ترور و بمب‌گذاري و شكل‌گيري دولتي قانونمند، مدني، پيشرفته و مخالف تروريسم ضروري است.

كابينه‌ي لبنان بر لزوم ادامه يافتن تحقيقات مهليس و سپس تشكيل دادگاه براي محاكمه‌ي علني، آزاد و عادلانه‌ي برنامه‌ريزان، مجريان و متهمان اين ترور و مجازات آنان تاكيد كرد.

هيات وزيران لبنان با قدرداني از تلاش رييس و اعضاي كميته‌ي تحقيق ابراز اميدواري كرد كه اين كميته به تلاش خود تا روز ‪ ۱۵‬دسامبر آينده ادامه دهد و با همان روحيه‌ي خستگي‌ناپذير با سازمان‌هاي امنيتي و قضايي لبنان همكاري كند.

هيات دولت لبنان همچنين از "كوفي عنان" دبير كل سازمان ملل براي حمايت از فعاليت كميته‌ي تحقيق و كمك به لبنان و موافقت وي با تمديد ماموريت مهليس تا اواخر سال جاري ميلادي تشكر كرد.

مهليس گزارش خود را بامداد ديروز جمعه به كوفي عنان تقديم و در آن شماري از مقام‌هاي امنيتي و سياسي سوريه و لبنان از جمله "اميل لحود" رييس جمهوري اين كشور را به دخالت در ترور حريري يا اطلاع از اين ترور، متهم كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين گزارش آمده است: پيش از انفجار بيروت در ‪ ۱۴‬فوريه‌ي گذشته (‪۲۶‬ بهمن ‪ ۱۳۸۳‬خورشيدي) كه به مرگ حريري منجر شد، احمد عبدالعال از اعضاي يك گروه تندرو و متهم به دخالت در اين انفجار، در تماس تلفني با لحود وي را از وقوع آن آگاه كرده بود.

دفتر رياست جمهوري لبنان ديروز اين موضوع را رد كرد.

غازي عريضي پس از خواندن بيانيه‌ي هيات وزيران لبنان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روابط با لحود از طريق گروه‌هاي سياسي و نه در چارچوب هيات وزيران برقرار و تنظيم مي‌شود.

شماري از گروه‌ها و شخصيت‌هاي مسلمان و مسيحي لبنان خواستار "استعفاي فوري" رييس جمهوري اين كشور شده‌اند.

عريضي خاطرنشان كرد: محتواي گزارش مهليس مورد استقبال و اعتماد بيشتر مردم و گروه‌هاي مختلف لبنان قرار گرفته است.

وي بر ادامه يافتن روابط ميان ملت‌هاي لبنان و سوريه تاكيد و ابراز عقيده كرد: كميته‌ي بين‌المللي تحقيق بر اساس قطعنامه‌ي ‪ ۱۵۹۵‬شوراي امنيت سازمان ملل از سوريه خواسته است با اين كميته همكاري كامل كند.

گفته مي‌شود مهليس خواستار بازجويي برخي مقام‌هاي سوري متهم در ترور حريري در خارج از اين كشور شده است.

وزير اطلاع رساني لبنان با اشاره به يكي از بندهاي گزارش كميته‌ي تحقيق كه از همكاري و كارآيي سازمان‌هاي امنيتي و قضايي اين كشور قدرداني شده، اظهار داشت كه اين سازمان‌ها توان خود را در برقراري امنيت و همكاري با مهليس به اثبات رساندند.

عريضي از سازمان‌هاي امنيتي و قضايي لبنان خواست كه با هماهنگي و فعاليت بيشتر به كار خود ادامه دهند و از مردم لبنان خواست كه از اين سازمان‌ها حمايت كنند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26882

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انعکاس گزارش كميته‌ تحقيق ترور حريري در لبنان و سوريه، ايسنا و ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016