جمعه 13 آبان 1384

انتقادات بي‌سابقه‌ي كارتر از بوش، ايسنا

"دولت بوش به طور ريشه‌يي از اصول بنيادين دولت آمريكا فاصله گرفته"

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

جيمي كارتر كه مشغول تبليغ جديدترين كتاب خود تحت عنوان "ارزشهاي به مخاطره افتاده‌ي ما" است در جمع خبرنگاران دولت بوش را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ي واشنگتن تايمز، جيمي كارتر، رييس جمهور اسبق آمريكا اظهار داشت: هيچ گاه به انتقاد علني از يك دولت تمايلي نداشته‌ام اما فكر مي‌كنم اين دولت (دولت بوش) از ساير دولت‌هاي پيشين آمريكا به شدت فاصله گرفته است.

كارتر گفت، در بيستمين اثرش براي نخستين بار از يك رييس جمهور انتقاد مي‌كند.

وي افزود: اين كتاب سند محكوميت رياست جمهوري بوش در مورد جنگ عراق، شكنجه، ماليات و كسري بودجه و ساير مشكلات به شمار مي‌آيد.

نماينده‌ي دموكرات ايالت جورجيا، ظهور بنيادگرايي در ساختار سياسي آمريكا و ادغام كاملا آشكار مذهب و سياست را در راس شكايات خود عليه دولت بوش قرار داد.

با اين وجود كارتر اشاره كرد، او و بوش هر دو از مسيحيان معتقد هستند و نسبت به ايمان بوش ذره‌اي ترديد ندارد. اما اظهار داشت: من با شاهزاده‌ي صلح (عيسي مسيح) پيمان بسته‌ام نه با شاهزاده‌ي جنگ.

در همين حال كاخ سفيد از اظهار نظر در خصوص انتقادات كارتر كه در تاريخ آمريكا چندان رايج نبوده، خودداري كرد.

بيل كلينتون، رييس جمهور سابق آمريكا در انتقادات از دولت بوش همواره جانب احتياط را رعايت كرده و در عين حال از روابط دوستانه‌اي با نمايندگان و متصديان سابق جمهوري خواه برخوردار بوده است.

چارلز او جونز، كارشناس امور رياست جمهوري آمريكا درخصوص تلاش‌هاي كارتر به منظور برانگيختن مناظرات عمومي راجع به عملكرد بوش مي‌گويد اين مساله كاملا غير معمول است.

جونز افزود: نسبت به تاثير مثبت اظهارات كارتر شك و ترديد دارد. بخشي به خاطر اينكه رياست جمهوري خود كارتر نيز نظرات و تعابير مختلفي از جانب مردم يا صاحبنظران به همراه داشت، بخش ديگر به اين خاطر كه فردي كه ديگر قدرت را در اختيار ندارد حال چه فرماندار سابق، رييس جمهور و يا هر فرد ديگري به سختي قادر به جلب نظر و اعمال نفوذ بر روند سياسي كشور است.

كارتر در خلال تبليغ كتابش از حزب خود يعني دموكرات‌ها نيز به خاطر مبحث سقط جنين انتقاد كرد.

زماني كه از كارتر در خصوص روابطش با روساي جمهور سابق آمريكا سوال شد، وي به روابط تشنج خود با كلينتون اشاره كرد. وي افزود نزديكترين رابطه خود را با بوش پدر داشته‌ اما با روي كار آمدن كلينتون روابطش با كاخ سفيد به بطالت گذشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سي و نهمين رييس جمهور آمريكا ديروز در مراسمي كه توسط روزنامه‌ي كريستين ساينس مانيتور سازماندهي شده بود، بيشتر به بحث و بررسي عملكرد بوش پرداخت.

كارتر 81 ساله گفت: دولت بوش به طور ريشه‌يي از اصول بنيادين دولت آمريكا فاصله گرفته و عملكرد بوش با رياست جمهوري بوش پدر، رونالد ريگان، جرالد فورد، دوايت آيزنهاور و ساير روساي جمهور كاملا مغاير است.

وي براي اثبات گفته‌هايش به مساله ماليات و كسري بودجه آمريكا كه قشر پر درآمد را در جايگاه بالاتري در مقايسه با طبقه فقير قرار مي‌دهد، پرداخت و هم چنين از دكترين بوش در مورد جنگ پيشگيرانه انتقاد كرد.

كارتر اظهار داشت: حمله‌ور شدن به كشوري بي‌دفاع با اين هدف كه خشونت در جهان كاملا رخت بربندد، تصور كاملا غلطي است.

كارتر ادامه داد: من نيز در دوره‌ي رياست جمهوري‌ام دچار اشتباهاتي شدم، فكر مي‌كنم اين مساله در مورد همه صادق است اما در دوره‌ي تصدي‌ام هيچگونه رسوايي وجود نداشت و هيچ اتهامي مبني بر اينكه فردي در دولت من مرتكب عمل ناشايست و يا مغاير با موازين قانوني شده باشد، وارد نشد. ما هيچ گاه بر ضد كسي جنگ به راه نينداختيم.

كارتر هم چنين اذعان داشت: اكنون در مقام رياست جمهوري سابق، نسبت به دوره‌اي كه رييس جمهور بودم عملكرد بهتري دارم.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27093

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتقادات بي‌سابقه‌ي كارتر از بوش، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016