یکشنبه 15 آبان 1384

تظاهرات عليه سفر "بوش" به آمريكاي جنوبي به خشونت گراييد، مردم كشورهاي آمريكاي لاتين عليه آمريكا تظاهرات كردند، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۱۳۸۴/۸/۱۵‬

صدها تظاهركننده روز شنبه در مركز "سائو پولو" عليه ديدار "جرج‌بوش" رئيس جمهوري آمريكا، از برزيل راهپيمايي كردند.

خبرگزاري فرانسه از سائو پولو به نقل از رسانه‌هاي محلي گزارش داد كه تخمينا هزار نفر در آستانه ديدار بوش از "برازيليا"، پايتخت برزيل، در طول خيابان اصلي سائو پولو تظاهرات اعتراض آميز كردند.

همين گزارش حاكي است كه در سرتاسر برزيل فراخواني براي برگزاري تظاهرات صورت گرفته بود.

بوش قبل از سفر به برازيليا، براي شركت در اجلاس سران ‪ ۳۴‬كشور آمريكايي در "ماردل پلاتا"ي آرژانتين به سر مي‌برد.

تظاهرات بسياري در طول اين اجلاس برپا شد و در روز جمعه اين تظاهرات به خشونت گراييد.
--------------------------------

مردم كشورهاي آمريكاي لاتين عليه آمريكا تظاهرات كردند
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۱۳۸۴/۸/۱۵‬

شهرهاي كشورهاي مختلف آمريكاي لاتين در روزهاي اخير صحنه تظاهرات ضد آمريكايي شد.

اين تظاهرات زماني شدت گرفت كه بوش رييس جمهوري آمريكا سفر خود را به اين منطقه اغاز كرد.

گزارش‌هاي مختلف خبري هرچند كه تحت سانسور خبري رسانه‌هاي آمريكايي قرار داشت ، از برپايي اينگونه تظاهرات در شهرهاي مختلف آرژانتين ،برزيل كوبا ، ونزوئلا ، اروگوئه و پاناما خبر مي‌داد.

گزارش‌هاي دريافتي حاكي است شهرهاي مهم برزيل از جمله برازيليا پايتخت و شهرهاي سائوپائولو و ريودو ژانيرو صحنه تظاهرات گسترده عليه سياستهاي جنگ‌طلبانه آمريكا شده است.

مردم برزيل تنها يك روز قبل از سفر بوش به اين كشور با تجمع در برابر سفارت آمريكا و كنسولگري اين كشور در شهرهاي برزيل ، پرچم‌هاي رژيم صهيونيستي و آمريكا را به اتش كشيدند.

جمعيت تظاهركننده طي اين اجتماع به سوي كنسولگري آمريكا سنگ پرتاب كردند و به ديوارها و پنجره‌هاي ان رنگ قرمز پاشيدند.

نيروهاي حفاظت بوش كه به دنبال مخالفتهاي گسترده مردم برزيل با سفر رييس جمهوري آمريكا به اين كشور به شدت به وحشت افتاده بودند در اقدامي بي سابقه، بسته شدن فضاي شهر برازيليا پايتخت برزيل به مدت بيست و چهار و نيز بازرسي اقامتگاه رييس جمهوري برزيل و اطاق‌هاي شخصي وي و همسرش را خواستار شدند كه با مخالفت لولا داسيلوا روبرو شدند.

در اين حال خوزه النكار وزير دفاع برزيل در پاسخ به وحشت مقامات آمريكا از بروز احتمالي حملات تروريستي به انان اطمينان داد و گفت ما در برزيل چنين مشكلاتي را نداريم.

همچنين گزارش شده است تظاهرات ضدآمريكايي در مونته ويدئو پايتخت اروگوئه نيز در مقابل سفارت آمريكا با به اتش كشيدن پرچم آمريكا برگزار شد و سپس به خشونت انجاميد.

شركت‌كنندگان در تظاهرات گسترده در شهر مونته ويدئو با شعارهايي از جمله"آمريكا فاشيست است" و " بوش جنايتكار است " به سياستهاي آمريكا اعتراض كردند.

اين تظاهرات سپس در بخش باستاني شهر مونته ويدئو موسوم به سيوداد وخيا ادامه يافت كه نيروهاي پليس اروگوئه دراين منطقه به سركوب تظاهركنندگان پرداختند.

در خشونتهاي ناشي از اين تظاهرات به شعب چند بانك خارجي و ساختمان بازار بورس اروگوئه اسيبهائي وارد شد.

برگزاري تظاهرات ضد آمريكايي مشابهي نيز در كاراكاس پايتخت ونزوئلا گزارش شده است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در هاوانا پايتخت كوبا نيز اجتماع ابراز انزجار از سياست‌هاي آمريكا به منظور اعلام همبستگي با تظاهرات ضد آمريكايي در كشورهاي آمريكاي لاتين برگزار شد.

مردم پاناما نيز به مناسبت ورود بوش به اين كشور عليه سياستهاي جنگ طلبانه آمريكا تظاهرات كردند.

در اين تظاهرات كه در روز ملي پاناما انجام شد دانشجويان اين كشور پرچم آمريكا را مقابل جايگاه مراسم رسمي روز ملي پاره كرده و عليه كاخ سفيد شعار دادند.

دانشجويان پانامايي كه بيشترين شمار تظاهركنندگان ضد آمريكايي را تشكيل مي‌دادند سياستهاي تجاوزگرانه و حمله نظامي آمريكا را به كشورهاي جهان محكوم كردند.

تظاهركنندگان همچنين ياد قربانيان بيگناه تجاوز نظامي آمريكا به پاناما و ساقط كردن دولت قانوني نوريگا را گرامي داشتند.

ارتش آمريكا در سال ‪ ۱۹۸۹‬به كشور كوچك پاناما در آمريكاي مركزي كه شش ميليون جمعيت دارد حمله كرد.

پاناما تا سال دو هزار ميلادي بطور رسمي در اشغال نظامي آمريكا بود و هنوز نيز ابراه راهبردي پاناما در اشغال نيروهاي نظامي آمريكا است.

در عين انكه تظاهرات مختلف شهرهاي آمريكاي لاتين را فرا گرفت تلاش آمريكا براي گنجاندن طرح اين كشور موسوم به الكا در سند نهايي اجلاس سران قاره آمريكا نيز با شكست مواجه شد .

هر چند آمريكا توانست سران بيش از ده كشور كوچك آمريكاي لاتين از جمله پاناما والسالوادور را در اين زمينه با خود همراه كند اما سرانجام در برابر جبهه واحد كشورهاي ونزوئلا، برزيل ، اروگوئه ، ارژانتين و پاراگوئه شكست خورد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27192

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تظاهرات عليه سفر "بوش" به آمريكاي جنوبي به خشونت گراييد، مردم كشورهاي آمريكاي لاتين عليه آمريكا تظاهرات كردند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016