سه شنبه 17 آبان 1384

گزارشگران اروپا انتخابات پارلماني جمهوري ‌آذربايجان را گامي به‌ عقب دانستند، ايرنا

باكو، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۷‬

گزارشگران مجمع پارلماني شوراي اروپا درامور جمهوري آذربايجان انتخابات پارلماني ‪ ۱۵‬آبان دراين كشور را گامي به عقب دانستند.

"آندرياس هركل " و "آندرياس گروس " روز سه شنبه در مصاحبه مشترك با خبرنگاران، نظر خود را درباره چگونگي و نتايج انتخابات پارلماني در جمهوري آذربايجان تشريح كردند.

آندرياس هركل با انتقاد از شرايط قبل از انتخابات دراين كشور كه چند تن از نامزدها وادار به خودداري از شركت در انتخابات شده و يا با حكم دادگاه نامزدي آنها لغو شد، شمارش آرا دربيش از ‪ ۴۳‬درصد حوزه‌هاي انتخاباتي را غير قابل قبول دانست.

وي نتايج انتخابات در برخي حوزه‌ها را باطل خواند و برلزوم برگزاري انتخابات مجدد در حوزه‌هاي انتخابيه مورد ترديد، تاكيد كرد.

هركل درعين حال ، برگزاري دوباره انتخابات پارلماني در حوزه‌هاي ياد شده را ظرف ‪ ۲‬هفته آتي بدون تغيير شرايط در اين كشور واجد جنبه مثبت ندانست و خواهان برطرف شدن سريع مشكلات موجود شد.

وي با اشاره به وجود مفاد لازم در قانون انتخابات جمهوري‌آذربايجان براي برگزاري انتخابات مجدد، بررسي‌هاي لازم از سوي ستاد مركزي انتخابات و هيات ناظران سازمان امنيت و همكاري اروپا درباره تخلف و تقلب انتخاباتي صورت گرفته را ضروري دانست.

به گفته آندرياس هركل، رييس مجمع پارلماني شوراي اروپا نيز در صدد حضور در بررسي نتايج انتخابات پارلماني بوده و قصد دارد تا پايان سال جاري ميلادي، براي كسب آشنايي بيشتر، به جمهوري آذربايجان سفر كند.

وي با تاكيد بر آزادي تجمع، در عين حال درگيري بين مخالفان و نيروهاي انتظامي در تجمعات مردمي را امري محتمل دانست و نسبت به ايجاد مساله زندانيان سياسي جديد هشدار داد و آن را پديده‌اي منفي تلقي كرد .

هركل از سوي ديگر، موضوع حضور نمايندگان حزب حاكم و نيز مسوولان ارگان‌هاي اجرايي در نظرسنجي "‪ " exit poll‬همراه با مردم را خبري نادرست خواند.

گزارشگر شوراي اروپا برگزاري سيستم انتخابات براساس نامزدهاي احزاب سياسي را براي كشوري نظير جمهوري آذربايجان مقرون به صرفه دانست و كسب كرسي كم از سوي مخالفان را در انتخابات پارلماني روز يكشنبه قابل تامل اعلام كرد.

آندرياس هركل به نقل از رييس مجمع پارلماني سازمان امنيت و همكاري اروپا گفت كه انتخابات پارلماني پاسخگوي استانداردهاي اروپايي نبوده است.

هركل افزود: حكومت جمهوري آذربايجان كه بر ضرورت برقراري ثبات در كشور تاكيد مي‌كند، بايد شرايط حضور نيروهاي مخالف را نه در خيابانها، بلكه در پارلمان فراهم كند چرا كه اين امر عامل مهمي در ثبات كشور است.

وي در عين حال با اشاره به برخي پيشرفتها در فرآيند انتخابات پارلماني جمهوري آذربايجان، آن را با انتخابات رياست جمهوري ‪ ۲‬سال پيش قابل قياس نخواند و ابراز عقيده كرد كه انتخابات سال ‪ ۲۰۰۳‬يك فاجعه بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارشگر يادشده اجراي نكردن برخي توصيه‌هاي شوراي اروپا از سوي دولت باكو و پيامدهاي آن را نگران‌كننده خواند.

آندرياس هركل در بخشي از سخنان خود با تاكيد بر نظر ديگر گزارشگر اروپايي، نسبت به بروز خطر بنيادگرايي اسلامي در جمهوري آذربايجان هشدار داد.

وي همچنين بازداشت وزيران سابق (فرهاد علي‌اف و علي انسان‌اف وزيران توسعه اقتصادي و بهداشت) و آكادميسين "الدار سالايوف" و تبليغات نمايندگان حزب حاكم عليه آنها در مجلس ملي را تقبيح كرد و گفت: اين روش يادآور دوره استالين در شوروي سابق است .

آندرياس گروس ديگر گزارشگر شوراي اروپا نيز تاكيد كرد: نيروهاي مخالف از حق اعتراض به نتايج انتخابات برخوردار بوده و مسوولان ذي ربط موظف هستند، از حق آنها حمايت كنند.

گروس همچنين با اعلام وجود شرايط و پتانسيل توسعه دموكراسي در جمهوري آذربايجان ،افزود: ولي اوليگارشي موجود در نظام حكومتي اين كشور مانع از استفاده و تحقق اين امكان بالقوه مي‌شود.

وي مجازات حكومت باكو از سوي شوراي اروپا و خروج آن از عضويت دراين نهاد را بخاطر تخلف انتخاباتي محتمل خواند و در عين حال گفت كه در اين صورت ممكن است با گسترش بنيادگرايي اسلامي دراين كشور، جمهوري آذربايجان منزوي شود.

گزارشگران شوراي اروپا همچنين از طرح مجدد نتايج انتخابات پارلماني جمهوري آذربايجان در نشست ماه جاري ميلادي كميسيون دايمي مجمع پارلماني شوراي اروپا خبر دادند و افزودند، تصميم نهايي درباره گزارش نتايج اين انتخابات ، دراجلاس زمستاني اين شورا، گرفته خواهد شد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27254

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشگران اروپا انتخابات پارلماني جمهوري ‌آذربايجان را گامي به‌ عقب دانستند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016