پنجشنبه 19 آبان 1384

سخنرانی بشار اسد: هرگونه ضرر و زيان به سوريه، منطقه را خواهد لرزاند، ايرنا

دمشق ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۹‬

"بشار اسد" رييس جمهوري سوريه روز پنجشنبه هشدار داد: "هر گونه ضرر و زيان به سوريه، منطقه را خواهد لرزاند".

رييس جمهوري سوريه كه در جمع مقامات ارشد سوري در دانشگاه دمشق سخن مي گفت، افزود: از آغاز يورش (آمريكا) به عراق، جنگ عليه سوريه آغاز شده، است.

وي تاكيد كرد: همان گونه كه ما، تاوان مخالفت با "جنگ آمريكايي در عراق" را داده‌ايم، امروز نيز تبعات شكست سياست‌هاي آمريكا در منطقه بويژه در عراق، گريبان ما را گرفته است .

اسد، در اين سخنراني كه با هدف تبيين مواضع سياسي دمشق در برابر تحولات منطقه براي ملت سوريه انجام شد، تاكيد كرد: "با اين بازي (قطعنامه‌ي ‪(۱۶۳۶‬ كه آنان (آمريكا) آغاز كردند، همراه خواهيم شد، اما تا جايي كه به كشور و ملت ما ضرر و زيان نرسد".

وي در عين حال تاكيد كرد: سوريه همچنان آماده است، با كميته‌ي بين‌المللي تحقيق در چارچوب آشكارشدن حقايق ترور "رفيق الحريري" نخست وزير پيشين لبنان همكاري كند، "اما حاضر به خودكشي نيستيم".

اسد، با اين توضيح كه "دمشق با وجود همكاري با محافل بين‌المللي، همچنان در معرض تهديد و فشارها خواهد بود"، افزود: "حكيمانه نيست، اجازه دهيم، دشمن به خانه‌ي ما رخنه و به برادرانمان تجاوز كند".

بشار اسد متذكر شد: همكاري با كميته‌ي بين‌المللي تحقيق ناشي از اعتماد به نفس و همسو با تامين منافع ما است. به همين علت، روند همكاري با شوراي امنيت را در تمامي تصميمات خود دخالت خواهيم داد.

رييس جمهوري سوريه گفت: اينك آشكار شده، تحقيق در مورد ترور الحريري، به موضوعي سياسي و باجگيري از مخالفان سياست آمريكا تبديل شده است .

بشار اسد افزود: دمشق پيشنهاد كرد، بازخواست از مقامات سوري به جاي بيروت در قاهره صورت بگيرد، اما آنان نپذيرفتند. اين پيشنهاد با دبيركل اتحاديه‌ي عرب و رييس جمهوري مصر نيز در ميان گذاشته شد.

مليس خواستار بازجويي از شش افسر ارشد امنيتي سوريه از جمله سرلشكر "آصف شوكت" رييس اداره اطلاعات ارتش و داماد بشار اسد در بيروت شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس جمهوري سوريه ادامه داد: فشارهاي وارد بر دمشق در مورد لبنان با هدف شناسايي عاملان ترور الحريري نبوده است، بلكه آنان (آمريكا) درصدد اجراي برنامه‌هاي خود در منطقه هستند، كه در راس آن خلع سلاح مقاومت است.

امري كه سوريه نپذيرفته است.

رييس جمهوري سوريه اظهار داشت: "ما، در ديدار با فرستادگان آنها، اعلام كرديم كه اين مشكل شما است و خودتان دست بكار شويد".

بشار اسد، از اظهارات و عملكرد ضد سوري برخي شخصيتهاي لبناني انتقاد و اضافه كرد: "سخنان آنان در مورد قيموميت سوريه بر كشورشان در چند دهه‌ي گذشته غير اخلاقي بوده است".

اسد گفت: شخصيتهاي وابسته به جناح "المستقبل" به رياست "سعد الحريري" سوداگران سياست هستند كه با خون "رفيق الحريري" در عرصه‌ي سياست وارد داد و ستد شدند.

وي، از اين كه "توطئه‌يي در كار است تا لبنان رهگذر ناامني در سوريه شود"، ابراز نگراني كرد و گفت: "ما حاضر نيستيم با مقاماتي در دولت لبنان تعامل كنيم كه به دشمني با سوريه شهرت دارند".

اسد همچنين انتخابات پارلماني اخير لبنان را توطئه‌يي خواند كه از طريق آن برخي از لبناني‌هاي مزدور اسراييل كه به پيشينه‌ي بدنام خود معروف هستند، در راس كار بيايند، تا زمينه براي گرايش لبنان به سوي اسراييل فراهم شود.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27304

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنرانی بشار اسد: هرگونه ضرر و زيان به سوريه، منطقه را خواهد لرزاند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016