سه شنبه 10 آبان 1384

مجموعه خبرهای مربوط به تصويب قطعنامه سازمان ملل عليه سوريه، ايرنا

قطعنامه سازمان ملل راه واشنگتن براي فشار به سوريه را هموار كرد

سازمان ملل، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۰۹‬
خارجي. سياسي. سوريه. شوراي امنيت. قطعنامه.

شوراي امنيت سازمان ملل همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد قطعنامه ضد سوري را به تصويب رساند و راه واشنگتن را براي فشار بيشتر بر دمشق بيش از پيش هموار كرد.

ظاهرا سه كشور آمريكا، فرانسه و انگليس در جلسه غيرعلني اعضاي دائمي و غيردائمي در سازمان ملل موفق شده بودند تا اعضا را براي تصويب اجماعي قطعنامه عليه سوريه متقاعد كنند.

اين قطعنامه بلافاصله پس از تشكيل نشست علني شوراي امنيت تصويب شد و به عبارتي موافقان و مخالفان احتمالي اين قطعنامه هيچ بحثي در جلسه علني نكردند.

در بخشي از اين قطعنامه، سوريه مكلف شده است كه بطور كامل با كميسيون تحقيق مستقل بين‌المللي درباره قتل رفيق حريري نخست‌وزير اسبق لبنان همكاري كند.

حريري بهمن ماه گذشته در بيروت به قتل رسيد و دتلف مليس رييس كميته تحقيق مستقل بين‌المللي در گزارشي كه بتازگي منتشر كرد مدعي شد كه اين قتل با آگاهي دو تن از مقامهاي سوري انجام گرفته است.
---------------------

انتقاد وزير امور خارجه‌ي سوريه، از قطعنامه‌ي ‪ ۱۶۳۶‬شوراي امنيت

دمشق ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۰‬
خارجي. سياسي. سوريه. شوراي امنيت. مهليس.

"فاروق الشرع"، وزير امور خارجه‌ي سوريه، مفاد گزارش "ميليس" و قطعنامه‌ي ‪ ۱۶۳۶‬شوراي امنيت را كه بر بنيان آن و در ضديت با سوريه تصويب شده است، به باد انتقاد گرفت.

قطعنامه‌ي پيشنهادي آمريكا و فرانسه كه طيف وسيعي از تهديدات را متوجه سوريه مي‌كند، ساعاتي پيش در نشست علني وزيران امور خارجه كشورهاي عضو شوراي امنيت و با اجماع آرا، تصويب شد.

اين قطعنامه بصراحت ، سوريه را به همكاري كامل با كميته‌ي بين‌المللي تحقيق درباره‌ي ترور "رفيق الحريري" نخست وزير پيشين لبنان فراخوانده است .

به گزارش خبرگزاري دولتي سوريه، الشرع كه براي شركت در اين جلسه به نيويورك سفر كرده است، پس از تصويب قطعنامه‌ي ‪ ۱۶۳۶‬گفت: محكوم شدن سوريه در گزارش ميليس و در اين قطعنامه، بر بنيان فرضيه‌ي دست داشتن سوريه در اين جنايت بنا نهاده شده، حال آن كه اين اتهام فاقد هر گونه دليل و مدرك موثق است.

وي افزود: ميليس، حضور نظامي و اطلاعاتي سوريه در لبنان را مبناي دخالت آن در ترور الحريري قرار داد. با اين منطق، آيا دولت آمريكا در رويدادهاي مرگبار ‪ ۱۱‬سپتامبر ‪ ۲۰۰۱‬ميلادي و دولت انگليس در انفجارات متروي لندن در تابستان گذشته دست داشته‌اند؟
وزير خارجه سوريه، در عين حال گفت كه كشورش با كميته‌ي بين‌المللي تحقيق تا آشكارشدن حقايق و شناسايي عاملان ترور رفيق الحريري همكاري خواهد كرد.

"رفيق الحريري"، نخست وزير پيشين لبنان بهمن ماه گذشته در انفجاري در بيروت جان باخت.

الشرع خاطرنشان ساخت: رييس جمهوري دستور تشكيل يك كميته‌ي ويژه‌ي قضايي را صادر كرده كه ماموريت دارد از مقامات نظامي و غير نظامي سوري كه از سوي ميليس به دخالت در ترور الحريري متهم هستند، تحقيقاتي به عمل آورد.

وزير امور خارجه‌ي سوريه افزود: "اين كميته محلي با كميته‌ي بين‌المللي تحقيق و مقامات قضايي لبنان همكاري خواهد كرد، تا بدور از اهداف سياسي برخي‌ها، زمينه‌ي آشكار شدن واقعيتها فراهم شود".

رييس ديپلماسي سوريه متذكر شد: در پي ترور الحريري، فضاي لبنان به طور بي‌سابقه‌يي ملتهب شد و منفعلانه سوريه را در مظان اتهام قرار داد. اين وضعيت سبب شد تا همكاري سوريه براي تحقيق در مورد اين جنايت در آن مرحله ناممكن شود.

شوراي امنيت سازمان ملل متحد در پاسخ به درخواست شخصيت‌هاي لبناني مخالف سوريه، كميته‌ي بين‌المللي تحقيق به رياست ديتلف ميليس را مامور شناسايي زواياي تاريك اين جنايت كرد.

ميليس در گزارش ناتمامي كه پس از چهارماه حضور در منطقه به شوراي امنيت سازمان ملل ارايه داد، با تكيه بر اظهارات مخالفان سوريه، مدعي شد : ترور الحريري با آگاهي مقامات سوري وهماهنگي تشكيلات امنيتي سوريه و لبنان صورت گرفت.

بنابراين گزارش، وزير امور خارجه‌ي سوريه در سخنان خود، از برخورد دو گانه‌ي شوراي امنيت در قبال تحولات جهاني انتقاد كرد و گفت: چرا، شوراي امنيت در واكنش به كشتار مردم به دست اسراييل در سال ‪ ۱۹۹۶‬در شهر "قانا"ي لبنان به شيوه‌ي امروز عمل نكرد.

وي افزود: شوراي امنيت در مورد انفجارهاي بغداد كه به قتل "سرگيو دوميلا" نماينده‌ي دبيركل سازمان ملل انجاميد، چنين عكس العملي نشان نداد.

از كنار گزارش كميته‌ي اين سازمان درباره‌ي قتل عام فلسطينيان از سوي اسراييلي ها، در اردوگاه "جنين" نيز بي‌اعتنا گذشت. و گزارش را مسكوت گذاشت.

در پي اظهارات الشرع بويژه در مورد انفجارات ‪ ۱۱‬سپتامبر و انفجارات متروي لندن، مجادله‌ي لفظي ميان او و "جك استراو" وزير امور خارجه‌ي انگليس رخ داد.

استراو مقايسه‌ي ترور رفيق الحريري با انفجارات نيويورك و لندن را نادرست خواند، ولي الشرع پاسخ داد: چرا آمريكا و انگليس در مورد اقدامات تروريستي در دهه‌ي هشتاد قرن گذشته ميلادي در سوريه، واكنشي بروز ندادند.
---------------------

سوريه خواستار تشكيل نشست اضطراري اتحاديه عرب شد

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۰‬
خارجي. سي‌ان‌ان. سوريه. اتحاديه عرب.

در پي صدور قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل در مورد سوريه، اين كشور خواستار تشكيل نشست اضطراري سران كشورهاي عضو اتحاديه عرب براي مقابله با اين قطعنامه شد.

شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان روز سه‌شنبه ضمن اعلام اين خبر افزود: درپي گزارش جنجال برانگيز "دتلف ميليس" رئيس كميته تحقيقات بين‌المللي در زمينه ترور "رفيق حريري"، نخست وزير سابق لبنان كه در آن به دخالت سوريه در اين ترور اشاره شده است، شوراي امنيت با صدور قطعنامه‌اي خواستار "همكاري كامل" سوريه با تحقيقات در اين زمينه شد.

به گفته‌اين شبكه خبري، تحولات‌اخير سوريه را با بحران سياسي جدي رو به‌رو كرده و دمشق ضمن مخالفت با گزارش مليس ، تلاش مي‌كند با يافتن راه حل‌هاي ديپلماتيك از جمله دعوت از اتحاديه عرب براي تشكيل نشست اضطراري، از اين بحران رهايي يابد.
---------------------

اتحاديه‌ي عرب: سوريه خواستار برگزاري نشست سران عرب نشده است

دمشق ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۰‬
خارجي. سياسي. اتحاديه عرب. سوريه. نشست سران.

"هشام يوسف" سخنگوي دبير كل اتحاديه‌ي عرب روز سه شنبه گفت: سوريه درخواستي براي برگزاري نشست فوق‌العاده ي سران عرب به اين اتحاديه ارايه نكرده است.

شبكه‌ي تلويزيوني سي.ان.ان آمريكا ساعاتي پيش اعلام كرد: سوريه درپي صدور قطعنامه‌ي ‪ ۱۳۶۳‬شوراي امنيت در مورد اين كشور، خواهان برگزاري نشست فوق- العاده‌ي سران عرب شده است.

هشام يوسف در گفت وگو با خبرنگاران در قاهره، تاكيد كرد: نه سوريه و نه هيچ كشور عرب ديگري تاكنون به طور رسمي چنين درخواستي نداده‌اند.

وي در عين حال، رايزني كشورهاي عربي در سطوح مختلف درباره‌ي اين قطعنامه را ضروري خواند.

شوراي امنيت در نشست روز دوشنبه كه در سطح وزيران امور خارجه، وبا حضور وزير امور خارجه‌ي سوريه برگزار شد، پيش نويس قطعنامه‌ي ارايه شده از سوي آمريكا و فرانسه را پس از انجام اصلاحاتي در آن، با اجماع آرا تصويب كرد.

پيش نويس اوليه‌ي قطعنامه، سوريه را تهديد مي‌كرد، در صورت عدم همكاري با كميته‌ي بين‌المللي تحقيق در مورد ترور الحريري، مجازات خواهد شد.

در پي تهديد برخي اعضاي دايمي شوراي امنيت به استفاده از حق وتو، اين عبارت از پيش نويس قطعنامه حذف شد.
---------------------

سوريه، از قطعنامه‌ي ‪ ۱۶۳۶‬شوراي امنيت ابراز رضايت كرد

دمشق ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۰‬
خارجي. سياسي. سوريه. قطعنامه. مطبوعات. سرمقاله.

روزنامه‌ي دولتي "تشرين"، بازتابنده‌ي مواضع دولت سوريه، در شماره‌ي روز سه‌شنبه خود، قطعنامه‌ي ‪ ۱۶۳۶‬شوراي امنيت در مورد اين كشور را رضايتبخش خواند.

تشرين در سرمقاله‌ي خود از نقش برخي كشورهاي عضوي شوراي امنيت، بويژه روسيه، ستايش و اين نقش را در تعديل پيش نويس قطعنامه‌ي ‪ ،۱۶۳۶‬كارساز توصيف كرد.

به نوشته‌ي اين روزنامه، تلاشهاي دوستان سوريه و در راس آنها روسيه ارايه كنندگان پيش نويس قطعنامه را واداشت تا عبارتهاي تهديد به اعمال مجازات بر ضد سوريه را از متن آن حذف كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"تشرين" در اشاره‌ي غير مستقيم به آمريكا، فرانسه و انگليس، كه پيوسته سوريه را به عدم همكاري با كميته‌ي تحقيق بين‌المللي متهم مي‌سازند، اين كشورها را منافق خواند.

اين روزنامه همچنين از جامعه‌ي جهاني و در راس آن سازمان ملل متحد خواست با حفظ شفافيت تحقيقات كميته‌ي بين‌المللي، سوريه را در مسير ادامه‌ي همكاري با اين كميته و در نهايت كشف عاملان جنايت ترور "الحريري" ياري رسانند.

تشرين، بار ديگر از "مواضع سازنده‌ي كشورهاي دوست در شوراي امنيت"، قدرداني و بر ادامه‌ي همكاري شفاف سوريه با سازمان ملل و احترام به قطعنامه‌هاي اين سازمان تاكيد كرد.

شوراي امنيت سازمان ملل در نشست روز دوشنبه كه در سطح وزيران امور خارجه و با حضور وزير امور خارجه‌ي سوريه برگزار شد، پيش نويس قطعنامه‌ي ارايه شده از سوي آمريكا، فرانسه و انگليس را پس از انجام اصلاحاتي در آن، با اجماع آرا تصويب كرد.

پيش نويس اوليه‌ي قطعنامه، سوريه را تهديد مي‌كرد كه در صورت عدم همكاري با كميته‌ي بين‌المللي تحقيق در مورد ترور الحريري، مجازات خواهد شد، در پي تهديد برخي كشورهاي عضو دايمي شوراي امنيت به استفاده از حق وتو، اين عبارت از پيش نويس قطعنامه حذف شد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27005

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجموعه خبرهای مربوط به تصويب قطعنامه سازمان ملل عليه سوريه، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016