جمعه 4 آذر 1384

دور دوم مرحله‌ي دوم انتخابات پارلماني مصر فردا برگزار مي‌شود، ايسنا

14 عضو اخوان‌المسلمين امروز دستگير شدند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


يك مقام وزارت كشور مصر گفت: در دور دوم مرحله‌ي دوم انتخابات پارلماني مصر كه فردا (شنبه) برگزار مي‌شود،‌ حدود 10 ميليون و 532 هزار راي دهنده‌، 122 نماينده‌ي پارلماني را انتخاب مي‌كنند. در دور اول مرحله‌ي دوم اين انتخابات تنها 22 نامزد كه اكثر آن‌ها از حزب ملي و احزاب مستقل بودند، به پيروزي دست يافتند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ي الاهرام - چاپ مصر- يك مقام مسوول در وزارت كشور مصر نسبت به هر گونه اقدامي كه روند انتخابات را به آشوب بكشد، هشدار داد.

اين مقام تاكيد كرد: سيستم‌هاي امنيتي تدابير ويژه‌اي را در خصوص جلوگيري از تظاهرات، درگيري بين طرفداران نامزدها و حمايت از مقامات قضايي كه نظارت بر روند انتخابات را برعهده خواهند داشت، اتخاذ كرده‌اند.

اين مسوول افزود: انتخابات تحت نظارت كامل هيات قضايي و نمايندگان سازمان‌هاي جامعه‌ي مدني و گروه‌ها حقوق بشر مصر و با همكاري شوراي ملي حقوق بشر برگزار خواهد شد.

وي ادامه داد: هيات قضايي امروز اسامي راي دهندگاني كه حق راي دارند، فرم‌هاي انتخاباتي و صندوق‌هاي اخذ راي را تحويل مي‌دهند.

اين منبع خاطرنشان كرد: فردا حدود 10 ميليون و 532 هزار راي دهنده به منظور انتخاب 122 نامزد از بين 244 كانديدا كه در 9 استان براي دست‌يابي به كرسي‌هايي در 68 حوزه‌ي انتخاباتي به رقابت پرداخته‌اند، به پاي صندوق‌هاي راي خواهند رفت.

محمد ابوالليل وزير دادگستري مصر و رييس كميته‌هاي نظارت بر انتخابات پارلماني، گفت: حدود 446 شكايت مختلف مربوط به دور نخست مرحله‌ي دوم دريافت شده است.

ابوالليل تصريح كرد: كميته تمام اين شكايت‌ها را تقديم وزارت كشور كرده است و بعد از پايان انتخابات فردا نشستي را در اين خصوص برگزار خواهد كرد.

سازمان‌هاي جامعه‌ي مدني و حقوق بشر از هيات قضايي ناظر بر روند انتخابات خواسته‌اند تا نظارت كامل بر جريان راي‌گيري و شمارش آرا داشته باشد.

دور دوم مرحله‌ي دوم اين انتخابات در استان‌هاي الاسكندريه، البحيره، الاسماعيليه، بورسعيد، السويس، القليوبيه، الغربيه و الفيوم برگزار مي‌شود.

خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد: علي عبدالفتاح يكي از رهبران اخوان المسلمين در مصر، اعلام كرد كه پليس 14 تن از اعضاي اين گروه را در حملات صبح امروز به خانه‌هاي آنها در اسكندريه دستگير كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت كه اين افراد از فعالان اخوان المسلمين در رقابت‌هاي انتخاباتي بودند؛ اما پليس از دستگيري آنها ابراز بي‌اطلاعي كرد.

همچنين در رقابت‌هاي دور دوم، 37 تن از نامزدهاي احزاب مستقل، 9 تن از معارضان از جمله پنج تن از نامزدهاي حزب تجمع و چهار تن از نامزدهاي حزب الوفد، حضور دارند.

براساس اين نتايج،‌ اخوان المسلمين 25 درصد از كرسي‌هاي مشخص شده‌ي پارلمان را پس از دور اول مرحله‌ي دوم انتخابات از آن خود كرد؛ نتيجه‌اي كه نارضايتي را بر پيكره‌ي رژيم مبارك طنين‌انداز كرد و نمادي از افزايش محافظه‌كاري در مصر است.

اين در حالي است كه اين نتيجه‌ي نهايي هيچ اقدامي در جهت تضعيف قدرت حزب دموكرات ملي حاكم به دنبال ندارد.

اخوان‌المسلمين تاكنون 47 كرسي را در پارلمان از آن خود كرده است.

در سومين مرحله‌ي اين انتخابات كه اول دسامبر برگزار مي‌شود، 136 كرسي باقي مانده ميان كانديداها به رقابت گذاشته مي‌شود.

اين درحالي است كه حزب دموكرات ملي 124 كرسي يا به عبارتي 66 درصد از كرسي‌هاي مشخص شده را از آن خود كرده است. 10 درصد باقي مانده به كانديداهاي احزاب مستقل از دولت اختصاص يافته است.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27578

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دور دوم مرحله‌ي دوم انتخابات پارلماني مصر فردا برگزار مي‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016