جمعه 11 آذر 1384

دور دوم مرحله‌ي سوم انتخابات پارلماني مصر چهارشنبه برگزار مي‌شود، ۳۴ تن از نامزدهاي اخوان‌المسلمين به دور دوم راه يافتند، ايسنا

ابراز نگراني آمريكا از درگيري‌ها


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


نتايج اوليه‌ي انتخابات مرحله‌ي سوم مصر نشان مي‌دهد كه 34 تن از نامزدهاي جماعت اخوان المسلمين به دور دوم راه يافته‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط، در حالي كه 14 تن از نامزدهاي اخوان المسلمين نتوانستند در انتخابات پيروز شوند، دور دوم مرحله‌ي سوم انتخابات مصر چهارشنبه‌ي آينده برگزار مي‌شود.

بر اساس اين نتايج، ضياء الدين داوود، رييس حزب دموكرات عربي الناصري به دور دوم راه يافت.

خبرگزاري فرانسه نيز اعلام كرد: آمريكا از خشونت‌هاي گزارش شده در مرحله‌ي نهايي انتخاباتي پارلماني مصر ابراز نگراني كرد.

شان مك كورمك سخنگوي وزرات امور خارجه‌ي آمريكا، به خبرنگاران گفت: ما از خشونت‌هاي موجود در آخرين مرحله از انتخابات پارلماني مصر نگرانيم؛ اما اين انتخابات‌ها گام مهمي در مسير اجراي اصلاحات دموكراتيك در مصر است.

يك مقام عالي‌رتبه از وزارت امور خارجه‌ي آمريكا كه خواست نامش فاش نشود نيز با اشاره به نگراني قاهره و واشنگتن از بي‌ثباتي و نفوذ مبارزان افراطي در مصر گفت: جنبه‌هاي متفاوتي از اين رابطه وجود دارد. ما دموكراسي مصر را در بالاترين حد دستور كارمان قرار داده‌ايم؛‌ بنابراين من تلاش نمي‌كنم تا اهميت تلاش‌هاي دموكراتيك در روابط مصر و آمريكا را كاهش دهم.

حدود 10 ميليون واجد شرايط راي دادن در اين مرحله شركت داشتند. در اين دوره 1774 كانديدا براي كسب 136 كرسي پارلمان در 9 استان رقابت كردند تا سرنوشت 136 كرسي از مجموع 454 كرسي پارلمان اين كشور مشخص شود.

در اين مرحله حدود 49 نماينده از حزب اخوان‌المسلمين شركت كرده بودند.

در جريان اين انتخابات، نيروهاي امنيتي مصر از ورود راي‌دهندگان به ويژه طرفداران حزب اخوان‌المسلمين به بسياري از مراكز اخذ راي ممانعت كردند.

ده‌ها تن از طرفداران حزب اخوان‌المسلمين نيز دستگير شدند.

اين حزب جدي‌ترين چالش براي حزب ملي، حزب حاكم مصر محسوب مي‌شود كه تاكنون توانسته است كرسي‌هايش را در مجلس 400 درصد افزايش دهد.

يكي از اعضاي اخوان ‌المسلمين اظهار داشت كه طي سه روز گذشته حدود 730 تن از اعضاي اين جنبش دستگير شده‌اند.

منابع مصري همچنين از كشته شدن يكي از طرفداران حزب الكرامه خبر دادند. فعالان حقوق بشر اظهار داشتند كه اين فرد به دست پليس كشته شده است اما مقامات اين امر را رد كردند.

اين سومين فردي است كه در جريان انتخابات مصر كشته شده است.

كميته‌ي قضات مصر نيز از اعضاي ناظر خود بر انتخابات خواست در صورت ادامه‌ي درگيري‌ها و جلوگيري از رسيدن راي‌دهندگان به صندوق‌هاي راي، از مراكز انتخاباتي عقب‌نشيني كنند.

حزب اخوان‌المسلمين طي دو مرحله‌ي گذشته‌ي انتخابات، 76 كرسي را به خود اختصاص داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسني مبارك، رييس جمهور مصر تحت فشارهاي دولت جورج بوش براي بازكردن سيستم سياسي در اين كشور به اخوان المسلمين اجازه داد تا در انتخابات حضور يابد.

دور اول انتخابات مصر با خشونت كمي همراه بود؛ اما نمايش خيره كننده‌ي اخوان المسلمين كه در 34 حوزه‌ي راي گيري به پيروزي رسيد، دولت مصر را تحريك كرد تا طرفداران اين حزب را در دور دوم سركوب كند.

ناظران مستقل انتخاباتي و گروه‌هاي حقوق بشر مصر از آن چه كه آن را خشونت‌هاي تحت حمايت دولت مي‌نامند، به شدت انتقاد كرده‌اند.

Copyright: gooya.com 2016