پنجشنبه 24 آذر 1384

انتخابات پارلماني عراق با حضور گسترده‌ي مردم اين كشور آغاز شده است، ايسنا

طالباني:
تمام مردم عراق در اين "عيد دموكراسي" شركت كنند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


انتخابات پارلماني عراق صبح امروز (پنجشنبه) در حالي آغاز شد كه جلال طالباني در اولين لحظات شروع راي گير ي در پاي صندوق راي حاضر شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي ايلاف، مردم عراق صبح امروز به مراكز اخذ راي رفتند تا ضمن ريختن آراء خود به صندوق و انتخابات نمايندگان پارلمان اين كشور، سرنوشت دولت آينده‌ي خود را مشخص كنند.

جلال طالباني، رييس جمهور عراق جزو اولين مقامات عراقي بود كه راي خود را به صندوق ريخت.

وي بعد از انداختن راي خود در جمع خبرنگاران، اين انتخابات را تاريخي و يك جشن ملي توصيف كرد و از تمامي مردم عراق خواست تا در اين "عيد دموكراسي" در عراق شركت كنند.

وي هم‌چنين ابراز اميدواري كرد كه دولت آينده عراق قادر به تسلط و سيطره بر تروريسم باشد.

فريد ايار، سخنگوي كميسيون انتخاباتي عراق نيز اولين عضو كميته‌ي عالي انتخابات عراق بود كه راي خود را به صندوق ريخت.

عادل عبدالمهدي، معاون رييس جمهور عراق نيز به هنگام حضور در پاي صندوق راي اظهار داشت: اين انتخابات بر عزم و اراده‌ي مردم عراق در تعيين سرنوشت‌شان از طريق انتخاب افرادي لايق و شايسته براي اداره‌ي عراق تاكيد دارد.

وي افزود: انتخابات ضربه‌اي كاري بر تروريست‌هايي است كه به دليل ناتواني در اجراي طرح‌هايشان به شايعه پراكني و مسموم كردن فضا و جو انتخابات پرداخته‌اند.

حسين الشهرستاني، معاون رييس مجمع ملي نيز ضمن مشاركت در انتخابات تاكيد كرد: اين انتخابات اولين بار در تاريخ عراق و تحت نظارت يك قانون اساسي دايمي و به دور از قوانين موقت سابق برگزار مي شود.

وي هم‌چنين خاطر نشان كرد: دولت جديد در فرصت چهار ساله‌ي خود مي‌تواند به مشكلات مردم عراق رسيدگي كند.

مقامات عراقي ديگر از جمله ابراهيم الجعفري، نخست وزير اين كشور نيز در مركز انتخاباتي منطقه‌ي الخضرا بغداد به پاي صندوق راي رفتند و آراء خود را به صندوق انداختند.

اين در حالي است كه شبكه‌ي الجزيره و ديگر شبكه‌هاي ماهواره‌يي تصاويري از حضور گسترده‌ي مردم بغداد و ديگر شهرههاي عراق را نشان دادندكه با آرامش در صفوف اخذ راي ايستادند تا‌آراي خود را به صندوقها بريزند.

تدابير امنيتي شديدي نيز اتخاذ شد و سه حصار امنيتي متشكل از پليس، گارد ملي و ارتش عراق در اطراف مراكز انتخاباتي مهم وظيفه‌ي و حفظ نظم و جان مردم را بر عهده داشتند.

به رغم اتخاذ اين تدابير چندين خمپاره به نزديكي الخضرا بغداد اصابت كرد كه منابع امنيتي چيزي از خسارت‌هاي احتمالي اين انفجارها گزارش ندادند. ولي در شهر موصل بر اثر انفجار يك بمب يك نگهبان بيمارستان كشته شد. يك خمپاره نيز به محل اخذ راي در موصل اصابت كرد كه تلفاتي به دنبال نداشت.

منطقه‌ي الخضرا يكي از مناطق مهم بغداد است كه سفارت آمريكا، انگليس و ساختمان‌هاي دولتي عراق در آن واقع شده است.

از سوي ديگر كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد طي بيانيه‌اي به مردم عراق به مناسبت انتخابات تاكيد كرد‌، انتخابات پارلماني گامي مهم براي ترسيم آينده سياسي عراق و انتخاب رهبران اين كشور است.

وي از مردم عراق خواست تا براي استفاده از حقوق دموكراتيك خود در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند و اولين گام را براي ساختن عراق با ثبات، متحد و شكوفا بردارند.

عنان همچنين خاطر نشان كرد: اين انتخابات فرصت مناسبي را براي دستيابي به مهمترين نياز عراق كه همان نياز به صلح و امنيت ملي است، فراهم كرده و اين تنها مردم عراق هستند كه مي‌توانند اين روند رو به پيشرفت را ادامه دهند.

وي در پايان تاكيد كرد كه به رغم نتايج انتخابات، سازمان ملل متحد به ارايه‌ي كمك‌هاي خود به مردم عراق براي ساخت عراق جديد ادامه خواهد داد.

خبرنگار شبكه‌ي الجزيره از اربيل نيز گزارش داد تدابير امنيتي شديدي در اين شهر اتخاذ شده و تاكنون هيچ مشكلي امنيتي خاصي پيش نيامده است و وضعيت در اين شهر كاملا با ثبات است و شهروندان بدون هيچ ترس و نگراني در پاي صندوق راي حاضر مي‌شوند.

بر اساس گزارش كميته‌ي برگزاري انتخابات مراكز اخذ راي از ساعت 7 صبح امروز به وقت محلي باز شده و تا ساعت 5 بعد از ظهر كار راي گيري ادامه خواهد داشت.

حدود 6300 مركز انتخاباتي در سراسر عراق وجود دارد كه هر مركز حدود چهار و يا شش پايگاه اخذ راي دارد.

800 ناظر بين المللي نيز در مراكز انتخاباتي حضور دارند.

تاكنون حدود 135 شكواييه نيز به كميته‌ي انتخاباتي مبني بر پاره كردن تصاوير نامزدها و حمله به مراكز مبارزاتي انتخابات ارايه شده است.

همچنين اخبار واصله از عراق حاكي از آن است كه مردم فلوجه نيز مشاركت گسترده‌اي را در انتخابات داشته‌اند و از اولين ساعت روز به پاي صندوق هاي راي رفته‌اند.

راي‌دهندگان عراقي در 30 ژانويه 2005، 275 عضو پارلمان موقت عراق را با اكثريت شيعيان برگزيدند. اين در حالي بود كه بسياري از گروه‌هاي با نفوذ سني اين انتخابات را تحريم كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قانون اساسي عراق به تاييد مردم رسيده است و بر طبق اين قانون حكومت عراق دموكراسي پارلماني است كه در راس آن رييس جمهور قرار دارد.

با تشكيل پارلمان دائم و برگزاري اولين جلسه، رييس جمهور يا يك شوراي رياست جمهوري سه نفره انتخاب مي‌شود.

پس از تعيين رييس جمهور (يا شوراي رياست جمهوري) نخست وزير از سوي وي تعيين شده كه اين فرد بايد حمايت اكثريت پارلمان را در اختيار داشته باشد.

پس از تعيين نخست وزير، وي اعضاي كابينه‌اش را به پارلمان معرفي مي‌كند كه آنها بايد راي اكثريت مطلق اعضاي پارلمان را براي تاييد از آن خود كنند.

بر اساس قانون اساسي عراق، استان‌ها و مناطق عراق داراي خودمختاري هستند كه اين امر اختيارات دولت را محدود مي‌كند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27942

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتخابات پارلماني عراق با حضور گسترده‌ي مردم اين كشور آغاز شده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016