شنبه 26 آذر 1384

پايان انتخابات پارلماني عراق، يك پارلمان متعادل در عراق بر پا خواهد شد، ايسنا

گفت‌وگوها با ماجدغماص، ناظم دباغ و صباح زنگنه


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

انتخابات پارلماني عراق روز پنجشنبه در خاك عراق و ساير كشورهاي ميزبان اتباع عراقي با موفقيت برگزار شد. هرچند كه مرحله‌ي مهم ديگر، يعني شمارش آراي اين انتخابات و مشخص شدن نتيجه‌ي آن نيز هم‌چون نفس جريان برگزاري اين انتخابات حايز اهميت است، ولي برگزاري آرام اين انتخابات از سويي و حضور پرشور عراقيان مقيم كشورهاي خارجي و در راس آن‌ها جمهوري اسلامي ايران از ديگر سو، حاوي پيام‌هايي براي ناظران بين‌المللي است.

رييس دفتر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در تهران با بيان اين‌كه انتخابات پارلماني عراق با موفقيت در اين كشور و ساير كشورهاي ميزبان آراي عراقيان مقيم‌شان برگزار شد، از صدرنشيني "ائتلاف يك‌پارچه‌ي عراق" طي مشخص شدن نتايج اوليه‌ي اين انتخابات خبر داد.

ماجد غماص، رييس دفتر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به برگزاري موفق انتخابات عراق در كشورمان، اظهار داشت: انتخابات پارلماني عراق به طور عمومي در عراق و ساير كشورهايي كه عراقيان در آن حضور داشته‌اند، به خوبي برگزار شد.

وي با اشاره به اين‌كه طي اين انتخابات عمليات‌هاي تروريستي عليه ملت عراق به حداقل رسيد، افزود: طبق گزارشاتي كه به دست ما رسيده ميزان مشاركت ملت عراق در اين انتخابات بسيار خوب بوده و در مجموع آراي شمارش شده، "ائتلاف عراق واحد" بيش از 80 تا 85 درصد آرا را كسب كرده‌است.

رييس دفتر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در تهران با بيان اين‌كه هنوز آمار رسمي و نتايج دقيق انتخابات پارلماني كشورش مشخص نشده، ادامه داد: بر اساس آمار غيررسمي كه به دست ما رسيده هم‌چنين "ائتلاف يك‌پارچه‌ي عراق" كه از بزرگ‌ترين گروه‌هاي شركت‌كننده در اين انتخابات بوده، در شهرهاي بزرگ چون بغداد تقريبا با كسب 70 درصد از كل آرا در صدر قرار دارد.

غماص هم‌چنين گفت: البته هنوز از شهرها و استان‌هاي شمالي، سني‌نشين و نقاط كردنشين گزارشي از نتايج انتخابات به ما نرسيده است.

وي با بيان اين‌كه انتخابات پارلماني عراق در ايران به بهترين وجه انجام گرفت، اظهار داشت: انتخابات در ايران خيلي خوب برگزار شد و بيشترين آراي عراقيان مقيم كشورهاي خارجي در جهان از آن ايران است؛ يعني عراقي‌هاي مقيم ايران بيشترين ميزان مشاركت خارجي در انتخابات پارلماني كشورشان را داشته‌اند.

رييس دفتر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در تهران افزود: به هر حال جمهوري اسلامي ايران از ميان 15 كشوري كه ميزبان برگزاري انتخابات پارلماني عراق بوده‌اند، از نظر ميزان مشاركت رتبه‌ي نخست را دارد و بيش از 57 هزار تن از عراقيان مقيم ايران در اين انتخابات شركت كرده‌اند.

غماص با اشاره به همكاري تنگاتنگ كشورمان براي برگزاري اين انتخابات با عراقيان، ادامه داد: همكاري برادران ايراني با ما بسيار خوب بوده و مخصوصا از لحاظ پوشش امنيتي همكاري بسيار خوبي را از سوي ايرانيان شاهد بوده‌ايم، ضمن اين‌كه برادران ايراني از ماه‌ها قبل از برگزاري اين انتخابات براي هر نوع همكاري با ما اعلام آمادگي كرده بودند.

وي در پايان از مقامات كشورمان براي همكاري‌هاي بي‌دريغ و ياري رساندن به دست‌اندركاران انتخابات پارلماني عراق، در هرچه بهتر برگزار شدن اين انتخابات، تشكر و قدرداني نمود.

نماينده‌ي اتحاديه‌ي ميهني كردستان عراق در تهران نيز با بيان اين‌كه برگزاري انتخابات پارلماني عراق با توفيق همراه بوده است، پيش بيني كرد كه بيش از 70 درصد ملت عراق در انتخابات پارلماني كشورشان شركت كرده‌اند.

ناظم دباغ، نماينده‌ي اتحاديه‌ي ميهني كردستان عراق در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اين‌كه انتخابات پارلماني عراق در اين كشور و ساير كشورهاي ميزبان آزاي عراقيان مقيم به خوبي و با موفقيت برگزار شده، اظهار داشت: به نظرم اين انتخابات را مي‌توان از بهترين موارد انتخاباتي پس از سقوط رژيم پيشين عراق دانست.

وي با اشاره به استقبال پرشور ملت عراق از اين انتخابات، افزود: مردم عراق چه در خاك كشور و چه خارج از آن مشاركت خوب و قابل توجهي را در اين انتخابات داشتند و پيش‌بيني مي‌شود كه نتايج نهايي و آخرين آمار اين انتخابات حاكي از مشاركت بيش از 70 درصد ملت عراق در انتخابات پارلماني كشورشان باشد.

نماينده‌ي اتحاديه‌ي ميهني كردستان عراق در تهران با بيان اين‌كه از معدود دفعاتي است كه تمامي گرايشات مختلف عراق در انتخابات اين كشور شركت مي‌كنند، ادامه داد: در مجموع برگزاري انتخابات پارلماني عراق با موفقيت و توفيق همراه بود.

دباغ با اشاره به همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران با عراقي‌ها براي اخذ راي از عراقيان مقيم كشورمان، گفت: همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران در جهت هرچه بهتر برگزار شدن اين انتخابات واقعا در خور تشكر است و ما از اين همكاري‌ها جدا تشكر مي‌كنيم.

وي با بيان اين‌كه ادعاهايي كه در خصوص دخالت ايران در امور عراق مي‌شود، بي مورد و بدون سند است، اظهار داشت: همان‌گونه كه ذكر شد، همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران با ما بسيار عالي بوده و اگر هم ادعايي در خصوص دخالت ايران در امور عراق مطرح شده، ادعاهايي بي‌ اساس و بدون مدرك بوده، چرا كه ما به عنوان كساني كه در ايران هستيم و از نزديك جريان هم‌ياري‌هاي اين كشور با كشورمان را مشاهده مي‌كنيم، چيزي جر همكاري نمي‌بينيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صباح زنگنه گفت: پيش بيني مي‌شود كه ائتلاف يكپارچه عراق بيشترين آرا را به خود اختصاص دهد و ليست كرد‌هاي متحد و چلبي و علاوي در رده‌هاي بعدي قرار بگيرند.

دكتر صباح زنگنه، مشاور اسبق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به انتخابات پارلماني عراق گفت: عليرغم فشارهاي تبليغاتي بعضي كشورها كه واسطه بعثي‌ها و كشورهاي عرب بودند جريان انتخابات جريان عادي و مثبتي بود.

وي ادامه داد: پيش بيني فهرست‌هاي انتخاباتي مطرح شده حاكي از برتري ائتلاف يكپارجه عراق (ليست 555 ) مي‌باشد و ليست‌ كردهاي متحد و آقاي چلبي و علاوي در رده‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند.

اين استاد دانشگاه در ادامه افزود: به نظر مي‌آيد با اين ترتيب پارلمان متعادلي در عراق برپا شود، اما امكان تشكيل دولت كامل بدون اتحاد هر يك از ائتلاف‌ها با يكديگر امكان‌پذير نخواهد بود.

وي افزود: در صورت ائتلاف ميان ليست‌هاي مختلف اين پارلمان داراي سياست‌هاي متعادل و متوازني نسبت به موضوعات مختلف از قبيل نيروهاي اشغالگر نيروهاي خارجي و تاكيد بر زمانبندي خروج اين نيروها و همچنين تقويت نيروهاي نظامي در عراق خواهد بود.

وي ادامه داد: درباره همسايگان مثل ايران و تركيه به طور اخص و كويت سياست‌هاي معقولي خواهد داشت؛ ولي پيش بيني مي‌شود در مورد ديگر كشورهاي عربي كه موضع‌گيري‌هاي منفي عليه روند سياسي عراق اتخاذ كرده بودند چالش‌هايي داشته باشد.

اين كارشناس مسايل بين‌الملل در ادامه با اشاره به نقش پررنگ ايران در روند برگزاري انتخابات پارلماني عراق گفت: ايران از ابتدا با راه افتادن روند سياسي براي شكل‌گيري چارچوب‌هاي سياسي عراق موافق بود، لذا از هر گونه انتخاباتي كه بر مبناي يك شهر - يك راي باشد حمايت مي‌كند.

وي افزود: ايران با اين همكاري وجهه خوبي از خود هم در عراق و هم در منطقه و جهان به عنوان حامي مردم عراق، انتخابات و حامي روند سياسي دموكراتيك به جا خواهد گذاشت.

وي در ادامه با اشاره به اظهارات بعضي مسووليت عراقي مبني بر دخالت ايران در انتخابات عراق گفت: اين اظهارات از جانب بعضي گروه‌ها كه ممكن راي كمي بياورند يا آمريكايي‌ها مطرح مي‌شود و دليل آنها نيز چيزي جز دشمني و يا رسيدن به مقاصد تبليغاتي خود نمي‌باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27980

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پايان انتخابات پارلماني عراق، يك پارلمان متعادل در عراق بر پا خواهد شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016