یکشنبه 11 دی 1384

مشروح سخنان عبدالحليم خدام در گفتگو با العربيه، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۰/۱۱‬

شبكه خبري العربيه شنبه شب مصاحبه خود را با عبد الحليم خدام معاون سابق رئيس جمهوري سوريه به طور كامل پخش كرد.

خدام در اين مصاحبه كه بخش‌هايي از آن جمعه شب پخش شده بود، راجع به مسايل داخلي و خارجي سوريه ، مسايل مربوط به لبنان و ترور رفيق حريري ، عوامل تيرگي روابط سوريه با لبنان اظهار نظر كرد.

وي در ابتداي اين مصاحبه هرگونه فشار سوريه عليه خود را براي خروج از اين كشور رد كرد و گفت: به‌خواست خود و در حالي از دمشق خارج شدم كه روابط خوب و دوستانه‌اي با بشار اسد رئيس جمهوري داشتم، هرچند كه اختلاف نظرهايي نيز بين ما وجود دارد.

خدام افزود: مطالبي كه درباره تهديد و اعمال فشار عليه من گفته شده و مي شود دست كم تا اين لحظه نادرست است، هرچند كه پيش بيني مي‌كنم برخي از كساني كه بشار اسد را گمراه كرده‌اند وي را عليه من تشويق كنند.

خدام در پاسخ به سوالي خاطرنشان كرد كه باكي از محاكمه يا پرونده‌سازي ندارد زيرا مردم سوريه مرا به خوبي مي‌شناسند و از فداكاري‌هايي كه بخاطر اعتلاي نام سوريه از خود نشان داده ام كاملا آگاهي دارند.

معاون سابق رئيس جمهوري سوريه همچنين گفت: مردم سوريه اطلاع دارند كه من تا كنون پنج بار هدف ترور قرار گرفتم و لي با اين حال مدافع جدي سياست سوريه هستم و مردم اين موضوع را به خوبي مي‌دانند.

وي در عين حال خاطرنشان كرد كه گفتني‌هاي زيادي دارد ولي به‌خاطر مصلحت سوريه از گفتن آنها خودداري مي‌كند، مصلحت سوريه ايجاب مي‌كند كه در اين باره حرفي نزنم.

وي گفت: قبل از روي كار آمدن بشار اسد در ملاقات‌هاي متعدد با وي داشتم و راجع به مسايل مختلف از جمله اوضاع داخلي، عربي و بين‌المللي گفت وگوهايي با وي انجام دادم و نظرات مشتركي درباره لزوم تحقق اصلاحات جدي در سوريه از جمله اصلاحات سياسي و اقتصادي داشتيم.

وي افزود هنگامي كه بشار به رياست جمهوري رسيد تصميم گرفتم با وي همكاري كنم و تجربيات چندين ساله خود را در اختيارش بگذارم.

"پس از اداي مراسم سوگند مطالعات خود را درباره ايجاد تحول در نظام سياسي سوريه در اختيارش گذاشتم و در اين مطالعات به چندين موضوع از جمله مساله آزادي و دمكراسي، اوضاع اقتصادي و كيفيت خروج سوريه از بحران اقتصادي، مساله رابطه بين اسلام و عربيت و مساله مدرنيزم پرداختم و به رغم اينكه وي قول داده بود اين موضوع در نشست رهبري حزب بعث مورد بررسي قرار گيرد اما اينطور نشد.

خدام گفت: بشار در اين نشست نظر ديگري داشت و معتقد بود كه اصلاحات اقتصادي بايد قبل از اصلاحات سياسي آغاز شود كه به دنبال اين موضوع باز هم من يك سري مطالعات اقتصادي را به‌وي ارايه كردم ولي هيچيك ازاين پيشنهادها به اجرا در نيامد.

خدام همچنين ادعا كرد كه قبلا به بشار اسد رئيس جمهوري سوريه پيشنهاد گفت و گو با آمريكا داده بود.

وي گفت كه پيشنهادهايي را به بشار اسد در رابطه با نوع تعامل سوريه با آمريكا پيشنهاد كرده بودم كه بارزترين‌آن اين بود كه سوريه به‌جاي رويارويي با آمريكا سياست گفت و گو را در پيش گيرد.

خدام مدعي شد: به رئيس جمهوري سوريه پيشنهاد كردم سياست گفت و گو با آمريكا را همزمان با پايبندي كامل به اصول ثابت ملي و قومي به پيش ببرد، زيرا مي‌دانستم كه كوتاه آمدن در رابطه با برخي اصول ثابت به يك سري امتياز دهي‌ها منجر خواهد شد.

خدام افزود: همچنين طي يادداشتي پيشنهادهايي را به بشار اسد درباره نحوه تعامل سوريه با اروپا به ويژه با فرانسه و همچنين نحوه تعامل با تركيه و ايران و روابط عربي ارايه كردم به‌گونه‌اي كه اين ياداشت مي‌توانست به عنوان راهبرد سياست خارجي سوريه به شمار رود و معتقدم كه اگر بشار اسد اين راهبرد را در پيش گرفته بود سوريه وارد ميدان‌هاي مين نمي‌شد و ما نيز با اين مشكلات خارجي و داخلي روبه رو نمي‌شديم.

وي خاطرنشان كرد كه از زمان روي كار آمدن بشار اسد پيشنهادهاي زيادي در زمينه‌ها مختلف اعم از سياسي ، اقتصادي و اداري به وي ارايه دادم و از آنجا كه هيچيك از آنها به اجرا در نيامد تصميم به استعفا گرفتم.

وي در پاسخ به سوال ديگري با اشاره به گسترش فساد در اين كشور گفت:
نيمي از مردم سوريه زير خط فقر بسر مي‌برند و نيمي ديگر نيز به موازات خط فقر زندگي مي‌كنند.

به گفته خدام تا زماني كه مردم سوريه آزادي ندارند و فعاليت سياسي براي آنان ممنوع و دستگاه‌هاي امنيتي بر آنان مسلط است، نمي‌توانند در برابر فشارهاي خارجي بايستند.

وي گفت: انجام اصلاحات اقتصادي ، اداري و سياسي نيازمند حمايت كامل مردم است زيرا هرگونه اصلاحاتي تصميمات جسورانه مي‌خواهد.

معاون سابق زئيس جمهور سوريه با اشاره به شيوع فساد در نظام كنوني اين كشور گفت: در حالي كه فقر در اين كشور رو به‌افزايش است افرادي از نزديكان و دوستان رئيس جمهوري به ثروت‌هاي كلان و ميلياردي دست مي‌يابند.

به گفته وي درآمد دو شركت متعلق به نزديكان و دوستان سران بالغ بر ‪۷۰۰‬ ميليون دلار يعني نزديك به يك ششم بودجه كشور بوده‌است و اين امر از زمان استقلال سوريه تا كنون سابقه نداشته‌است و اين در حالي است كه ميليون ها سوري نمي‌توانند چيزي براي خوردن پيدا كنند و برخي از آنان در ميان زباله ها به دنبال غذا مي‌گردند و به بيان ديگر ثروت به طور غير قانوني در دست شمار اندكي از افراد قرار دارد.

وي همچنين گفت ده‌ها هزار تحصيلكرده اين كشور از يافتن فرصت‌هاي شغلي محروم مي‌مانند و بسياري از آنان به كارهايي مشغول مي‌شوند كه تناسبي با مدارك آنان ندارد و اين در حالي است كه مي‌بينيم يك فرد نزديك به رئيس جمهوري كه تازه نيز فارغ التحصيل شده صاحب ميلياردها دلار ثروت است.

عبدالحليم خدام همچنين با اشاره به اشتباهات رستم غزاله در زمان حضورش در لبنان به عنوان فرمانده نيروهاي امنيتي سوريه گفت: وي در اين مدت به صورت يك حاكم مطلق رفتار مي‌كرد و به شخصيت‌هاي لبناني مانند رفيق حريري، وليد جنبلاط و نبيه بري ناسزا مي‌گفت.

وي با بيان اينكه رفتارهاي غزاله در لبنان به وجهه سوريه دراين كشور لطمه وارد كرد، افزود: من بارها خطاهاي وي را به بشار اسد گوشزد كردم و رئيس جمهوري پاسخ داد كه غزاله را در جريان دهمين كنگره حزب بعث سوريه بازخواست مي‌كند ولي نه تنها اين كار را نكرد بلكه عضويت در كنگره را به وي پاداش داد.

خدام همچنين از بشار اسد به عنوان فردي خوش برخورد و مودب ولي در عين حال تكرو در تصميم‌گيري ها ياد كرد و گفت: چرا نبايد افسراني كه در لبنان مصيبت ببار آوردند محاكمه شوند.

وي با انتقاد از فساد مالي رستم غزاله در دوره حضورش در لبنان گفت: با توجه به فشارهايي كه پس از ترور حريري بر قاضي كنعان وارد شد، احتمال خودكشي وي وجود داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عبدالحليم خدام عملكرد فاروق الشرع وزير امور خارجه سوريه در سياست خارجي اين كشور را نيز مورد انتقاد قرار داد و گفت: اشتباهات الشرع سبب تصويب قطعنامه مربوط به خروج نيروهاي سوري از خاك لبنان شد.

وي همچنين گفت: بشار اسد همه‌اركان قدرت را در دست دارد و بقيه سازمان‌ها و نهادهاي سوريه كارشان اجراي دستورات رئيس جمهور است.

به گفته خدام منحصر بودن قدرت در شخص بشار اسد يكي از دلايل بحران كنوني در سوريه است.

معاون سابق رئيس جمهور سوريه همچنين اظهار داشت كه رفيق الحريري نخست وزير سابق لبنان بارها مورد تهديد قرار گرفت.

وي گفت: رستم غزاله يكبار در حالي كه به سلاح كمري خود اشاره مي‌كرد حريري را تهديد كرد و بشار اسد نيز يكبار به حريري گفت هر كس كه تلاش كند خارج از دستوراتش عمل كند له خواهد كرد و پس از اين تهديد، حريري دچار خونريزي بيني شد.

خدام در ادامه اين مصاحبه گفت: با توجه به‌پيچيده شدن اوضاع در سوريه به حريري توصيه كردم لبنان را ترك كند البته به فكرم هم خطور نمي‌كرد كه سوريه حريري را ترور كند، زيرا هيچ سازماني در سوريه به تنهايي نمي‌تواند عامل ترور حريري باشد.

وي گفت كه اميل لحود رئيس جمهور لبنان هم به شدت به حريري حمله كرد و افزود: لحود، بشار اسد را عليه حريري تحريك مي‌كرد و اطرافيان لحود هم عليه حريري اقدام مي‌كردند.

معاون سابق رئيس جمهور سوريه گفت: گروه و سازمان بزرگي مسئول ترور حريري است و اين كار نمي‌توانست توسط افراد انجام شود.

عبدالحليم خدام گزارش دتلف مليس رئيس كميته تحقيق بين‌المللي درباره ترور رفيق الحريري نخست وزير سابق لبنان را حرفه‌اي دانست و گفت كه او در گزارش خود خلاصه‌اي از نتايج تحقيقاتش را آورده است.

خدام گفت: مليس در اين گزارش از سياسي شدن تحقيقات جلوگيري كرد اما كساني كه در اين پرونده مظنون بودند، تلاش مي‌كنند تحقيقات كميته بين المللي را سياسي جلوه دهند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28184

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مشروح سخنان عبدالحليم خدام در گفتگو با العربيه، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016