سه شنبه 11 بهمن 1384

۱۰ مرد - ۱۰ زن، در كابينه‌ي جديد شيلي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


رييس جمهور منتخب شيلي كه طي مبارزات انتخاباتي‌اش وعده‌ي تشكيل كابينه‌اي را داده بود كه به طور مساوي از حضور زنان و مردان برخوردار باشد، اعضاي كابينه‌ي جديد خود را معرفي كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، ميشله باشلت نخستين رييس جمهور زن شيلي، پست وزيري دفاع و اقتصاد كشورش را به زنان محول كرده است. وي هم چنين زن ديگري را به عنوان مسوول دفتر رياست جمهوري شيلي منصوب كرده است.

باشلت سوسياليست و پزشك 54 ساله كه اوايل ماه جاري به رياست جمهوري رسيد، اظهار داشت: اين كابينه با چالش‌هايي كه ما فراروي خود داريم كاملا هم‌خواني دارد. اعضاي كابينه از لحاظ سياسي، عقيدتي و مهارتي داراي اعتبار بسيار هستند.

وي افزود كه كابينه‌اش به طور مساوي از 10 زن و 10 مرد تشكيل شده است.

باشلت كه در تاريخ 11 مارس (20 اسفند) رسما آغاز به كار خواهد كرد، هم چنين بيان داشت كه به محض آغاز به كار رسمي، از قانونگذاران پارلماني كشورش خواهد خواست تا وزارتخانه‌هاي امنيت عمومي و محيط زيست را ايجاد كنند.

در كابينه‌ي منتخب باشلت، آندرس ولاسكو، اقتصاددان محافظه‌كار و تحصيلكرده‌ي‌ آمريكا به عنوان وزير دارايي منصوب شده است. به نظر مي‌رسد كه وي در مقوله‌ي سياست‌هاي اقتصادي شيلي دنباله‌روي برنامه‌هاي دولت پيشين باشد كه در امر مهار تورم كارنامه‌ي مثبتي را از خود ارايه داد. باشلت اعضاي كابينه‌ي خود را به گونه‌اي انتخاب كرده كه هر يك از احزاب عمده‌ي شيلي در ائتلاف چپ ميانه‌ي دولت داراي سهم هستند. در كابينه‌ي رييس جمهور شيلي هفت كانديدا از حزب دموكرات مسيحي، 9 كانديدا از دو گروه سوسياليست، سه كانديداي مستقل و يك كانديدا از حزب سوسيال دموكرات حضور دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پيروزي باشلت در انتخابات رياست جمهوري، سطح مطالبات و انتظارات زنان را نه تنها در شيلي بلكه در منطقه‌ي آمريكاي لاتين افزايش داده است؛ به طوري كه آنها اكنون بيش از گذشته به قدرت سياسي و برابري اجتماعي مي‌انديشند.

اين در حالي است كه تنها معدودي از زنان در آمريكاي لاتين از جايگاه سياسي برخوردارند. در اين ميان مي‌توان به كريستينا فرناندز دي كرچنر، همسر نستور كرچنر رييس جمهور آرژانتين و لوردس فلورس، عضو سابق كنگره‌ي بوليوي كه كانديداي انتخابات رياست جمهوري اين كشور شده، اشاره كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28645

فهرست زير سايت هايي هستند که به '۱۰ مرد - ۱۰ زن، در كابينه‌ي جديد شيلي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016