جمعه 28 بهمن 1384

کوفی عنان تعطيلي گوانتانامو را در سريع‌ترين زمان ممكن خواستار شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


كوفي عنان در حمايت از گزارش كميته‌ي مستقل تحقيق سازمان ملل اظهار داشت: آمريكا بايد در اسرع وقت زندان گوانتانامو را تعطيل كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، اسكات مك كلان سخنگوي كاخ سفيد نيز با رد درخواست‌ها براي تعطيلي زندان گوانتانامو، مدعي شد كه ارتش آمريكا با كليه‌ي بازداشت شدگان رفتار انساني داشته و آنان كه در بازداشت بسر مي‌برند، تروريست‌هاي خطرناكي هستند.

اين در حالي است كه گزارش كميته‌ي تحقيق سازمان ملل كه روز پنجشنبه در ژنو منتشر شد، اعلام داشته كه دولت آمريكا بايد بي‌درنگ زندان گوانتانامو را تعطيل كند؛ چرا كه اين مركز بازداشت، اردوگاه شكنجه‌اي است كه در آن هيچ زنداني به مرجع قضايي دسترسي ندارد.

در همين حال، كوفي عنان دبيركل سازمان ملل، حمايت خود را از مخالفت اين كميته‌ي مستقل تحقيق با حبس دائم و بدون تفهيم اتهام بازداشت شدگان اعلام داشت.

وي در جمع خبرنگاران گفت كه لزوما با تمامي آنچه در گزارش آمده موافق نيست؛ اما نگراني بنيادين مبني بر اينكه بايد دقت كرد تا ميان اقدام موثر بر ضد تروريسم و آزادي‌ها و حقوق شخصي و مدني تعادل برقرار شود، امري موجه و منطقي است. اين مساله‌اي است كه در هر سيستم قضايي مشترك به شمار مي‌آيد.

دبيركل سازمان ملل هم‌چنين بيان داشت: تصور مي‌كنم دير يا زود استلزام بستن گوانتانامو بوجود خواهد آمد و اين برعهده‌ي دولت آمريكاست تا در اين خصوص تصميم گيري كند و در سريعتر زمان ممكن اقدام صورت دهد.

گزارش 54 صفحه‌يي كميته‌ي تحقيقات سازمان ملل كه خلاصه‌ي بازجويي‌هاي پنج كارشناس اين سازمان محسوب مي‌شود، دولت آمريكا را به انجام اقداماتي در حد شكنجه متهم كرده و محاكمه‌ي عادلانه يا آزادي بازداشت شدگان را خواستار شده است. اين كميته كه از سال 2002 در جستجوي يافتن امكان بازديد از گوانتانامو است، در نوامبر سال گذشته پيشنهاد آمريكا براي سفر سه كارشناس سازمان ملل جهت بازديد از گوانتانامو را رد كرد؛ چرا كه اين پيشنهاد مشروط بر عدم انجام مصاحبه‌ي اعضاي كميته با بازداشت شدگان مطرح شده بود.

عنان گفت، گزارش كميته‌ي مستقل سازمان ملل گزارش اين سازمان قلمداد نمي‌شود؛ بلكه توسط كارشناسان و به طور جداگانه تهيه و تنظيم شده است. بنابراين ما از اين دريچه به قضايا نگاه مي‌كنيم.

استفان دوجاريك، سخنگوي سازمان ملل نيز اظهار داشت كه گزارش مذكور در 13 مارس به كميسيون حقوق بشر سازمان ملل كه اين كميته را تشكيل داده، تحويل داده خواهد شد.

مانفرد نواك، بازرس سازمان ملل در امور شكنجه كه يكي از كارشناسان كميته‌ي تحقيق به شمار مي‌آيد، به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت كه بازداشت شدگان گوانتانامو بايد يا آزاد شوند و يا در محضر دادگاهي مستقل و بي طرف حاضر شوند.

وي تصريح كرد: محاكمه‌ي زندانيان نه در گوانتانامو بلكه بايد در دادگاه‌هاي عادي آمريكا يا دادگاههايي زادگاه بازداشت شدگان يا دادگاه لاهه صورت گيرد.

نواك ادامه داد: دولت آمريكا بايد ضمن مجاز دانستن انجام تحقيقات مستقل و جامع در خصوص وضعيت زندانيان در گوانتانامو، امكان دسترسي سازمان ملل به ساير مراكز بازداشتي از جمله مراكز مخفي در عراق، افغانستان و يا هر كشور ديگر را فراهم آورد.

وي افزود: ما دستيابي به كليه‌ي اطلاعات در مورد بازداشتگاه‌هاي مخفي را خواستار هستيم؛ چرا كه هر زمان بحث وجود مراكز پنهان پيش آيد، متعاقبا خطر بروز شكنجه‌ي بازداشت شدگان به شدت افزايش خواهد يافت.

اين در حاليست كه در حال حاضر دولت آمريكا حدود 490 مظنون به دست داشتن در عمليات‌هاي تروريستي را در گوانتانامو بازداشت كرده است.

اين مظنونان به ارتباط با رژيم سرنگون شده‌ي طالبان و شبكه‌ي القاعده متهم شده‌اند؛ اما تنها به جرائم عده‌ي كمي از آنها رسيدگي شده است.

بازرسان سازمان ملل گفته‌اند كه شواهد تصويري مستندي در اختيار دارند.

با شهادت زندانيان سابق گوانتانامو كه نشان مي‌دهد به دست و پاي برخي بازداشت شدگان غل و زنجير بسته شده است، زندانيان هم‌چنين در صورت هرگونه مقاومت مورد ضرب و شتم قرار مي‌گرفتند و يا به زور برهنه مي‌شدند.

گزارش كميته‌ي مستقل تحقيقات سازمان ملل، يافته‌هاي خود را بر مبناي مصاحبه‌هاي مختلف با بازداشت شدگان سابق گوانتانامو، اسناد و شواهد عمومي، اخبار رسانه‌هاي جمعي، اظهارات وكلاي مدافع و پرسشنامه‌ي تكميل شده از سوي دولت آمريكا قرار داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين گزارش آمده است، برخي تكنيك‌هاي استنطاق به ويژه بهره‌گيري از سگ در بازجويي‌ها يا قرار دادن بازداشت شدگان در معرض گرما يا سرماي شديد، محروميت از خواب و حبس طولاني مدت، لطمات بسياري را در پي داشته است.

اين گزارش مي‌افزايد: چنين رفتاري هم سنگ شكنجه بوده، چرا كه قربانيان را متحمل رنج و درد فراوان كرده است.

كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ تنها نهاد نظارتي مستقلي است كه اجازه داشته با بازداشت شدگان گوانتانامو ديدار كند.

برايان ويتمن، سخنگوي پنتاگون گفت: گزارش سازمان ملل به طور مشخص از نارضايتي بخاطر رد پيشنهاد ما براي بازديد و نظارت از گوانتامو نشات مي‌گيرد.

مك كللان با حمايت از مواضع ويتمن بيان داشت: مايه‌ي بي‌اعتباري سازمان ملل است كه چنين تيمي تا اين حد عجولانه گزارش را بدون لحاظ كردن حقايق موجود صادر مي‌كند. آن‌ها فقط به اتهامات اكتفا كرده‌اند.

در همين حال، گروه‌هاي حقوق بشر از گزارش اخير كميته‌ي مستقل سازمان ملل حمايت كردند.

در استراسبورگ، فرانسه و پارلمان اتحاديه‌ي اروپا ضمن محكوميت رفتارهاي نظاميان آمريكايي با زندانيان گوانتانامو از دولت آمريكا خواستند تا اين زندان را هرچه سريعتر تعطيل كند.

عفو بين الملل نيز اعلام كرد گزارش مذكور تنها ظاهر قضيه است.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28877

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کوفی عنان تعطيلي گوانتانامو را در سريع‌ترين زمان ممكن خواستار شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016