شنبه 29 بهمن 1384

خالد مشعل در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس: هيچ صلحي بدون حق مشروع ما وجود نخواهد داشت، ايسنا

- جهان تصوير اشتباهي از حماس دارد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


خالد مشعل گفت، جهان تصوير اشتباهي از حماس دارد و از جهانيان خواست تا نمايندگان منتخب مردم فلسطين را از منظر اسراييل ننگرند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، خالد مشعل رييس دفتر سياسي حماس، در حالي كه قصد عزيمت از آنكارا به استانبول را داشت، گفت: ما معتقديم اكثر رهبران در اروپا و در غرب تصويري اشتباه از حماس دارند، چرا كه اين تصوير بازگوكننده‌ي ما نيست. اين همان تصويري است كه اسراييل از ما ساخته است. ما از جهان به ويژه كشورهاي غربي مي‌خواهيم تا ما را به خوبي درك كنند و خواست مردم فلسطين، اهداف ملي حماس و مردم فلسطين را بفهمند.

حماس از مدت‌ها قبل گفته كه ايدئولوژي‌اش را تغيير نمي‌دهد؛ اما هم چنين اين امر را نيز عنوان داشته كه در صورتي كه اسراييل بپذيرد، به آتش بس بلندمدتي با آنها تن در مي‌دهد.

مشعل در اين گفت‌وگو اظهار داشت: جهان بايد بفهمد كه اشغالگري اسراييل اين مشكل را به وجود آورده است.

مشعل گفت: اولين گام اشغالگري است، بنابراين مردم ما در فلسطين در رنج و عذاب هستند. اين آلام، مردم ما را در فلسطين به دفاع از خودشان در برابر اشغالگري و ستيزه‌جويي‌هاي اسراييل سوق مي‌دهد. جامعه‌ي بين‌المللي بايد به اسراييل براي به رسميت شناختن حق ما براي آزادي مبارزه عليه اشغالگري، دسترسي به صلحي دايم و مشروعيت‌مان در سرزمينمان فشار آورد. اگر جامعه‌ب بين‌المللي اسراييل را به انجام اين امور موظف كند، آنها مي‌توانند به سوي ما بيايند و از ما بخواهند گام بعدي را ما برداريم. آيا اين امر روشن و شفاف نيست؟

مشعل افزود: جامعه‌ي بين‌المللي در حال اعمال فشار به حماس است؛ چرا كه در مقايسه با اسراييل ضعيف‌تر است. براي آنها آسانتر است تا به طرف ضعيف‌تر فشار آورند. اين بي‌عدالتي است به همين دليل مردم فلسطين اين فشارها را رد مي‌كنند. اين امر تزوير و رياكاري است.

مشعل گفت، حماس پايان اشغالگري در اراضي فلسطينيان را خواهان است.

وي افزود: شما مي‌توانيد مطمئن باشيد كه احساس ما صلح و شرايط بهتر براي تمام مردم در سراسر جهان است؛ اما نه اينكه زمينهايمان در اشغال باشد و مردم‌مان سركوب شوند.

رييس دفتر سياسي حماس افزود: حماس به ايجاد بي‌ثباتي در اسراييل تا زماني كه راه‌حلي يافت شود ادامه مي‌دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: هيچ صلحي بدون حق مشروع ما وجود نخواهد داشت. هيچ ثباتي با اشغالگري و هيچ صلحي تحت اين شرايط به ثمر نمي‌رسد. اين حق ماست.

مشعل هم چنين گفت: سفرم به تركيه سفري موفق بود، چرا كه به رغم برخي بي‌توجهي‌ها از جانب رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، پيامد‌هاي گسترده‌اي براي ما داشت. ما اميدواريم پس از تركيه به كشورهاي ديگر برويم. شايد اولين گام به سوي اروپا و غرب باشد.

مشعل براي اولين بار گفت، حماس قدرت دريافت پيامش را از جهان از طريق ابزار خودش دارد. اين اولين بار است كه مردم تركيه درباره‌ي ما از خود ما مي‌شنوند. اين هدف سفر ماست. ما نياز داريم تا جهانيان از ما در دستيابي به اهدافمان حمايت كنند. ما قرباني هستيم.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28903

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خالد مشعل در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس: هيچ صلحي بدون حق مشروع ما وجود نخواهد داشت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016