دوشنبه 8 اسفند 1384

عنان درنشست گفت‌وگوي تمدن‌ها: براي مبارزه با افراط گرايي به برداشتن گام‌هاي عملي نيازمنديم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي


عنان در مراسم ‌آغاز به كار دومين نشست گفت‌وگوي تمدن‌ها در دوحه، مبارزه‌ي عملي با افراط‌گرايي را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي ايلاف، كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل متحد در اين مراسم اظهار داشت: ‌براي مبارزه با تندروي‌ها بيان ديدگاه‌ها كافي نيست، ما در اين رابطه به اتخاذ گام‌هاي عملي و ارايه‌ي پينشهادهاي محسوس و مشخص نياز داريم.

وي افزود: واكنش جهان عرب و اسلام بعد از انتشار تصاوير موهن از پيامبر اكرم (ص) در روزنامه‌هاي غربي نشان از خشم و انزجار شديد و عميق مسلمانان از اين تصاوير بود.

عنان خاطرنشان كرد: بحران كنوني را بايد بخشي از بحران عميق و ريشه‌داري بدانيم كه گفت‌وگوي تمدن‌ها بايد با آن مبارزه كند.

وي با اشاره به بحران افراط‌گرايي در بسياري از جوامع اسلامي از هنرمندان، ورزشكاران و تمام كساني كه از موقعيت و احترام ويژه در بين اقشار مردم به ويژه جوانان برخوردار هستند، خواست تا جهت مبارزه با اين پديده در جوامع مشاركت كنند.

دبيركل سازمان ملل متحد تاكيد كرد كه گفت‌وگوي تمدن‌ها نبايد به گروهي خاص از مردم منحصر باشد، بلكه بايد بين تمامي اقشار جامعه به خصوص جوانان مطرح شود.

فردريكو ماريو، دبيركل سابق يونسكو نيز كه يكي از اعضاي بلندپايه‌ي گفت‌وگوي تمدن‌ها به شمار مي‌رود، اظهار داشت:‌ از مهم‌ترين مسووليت‌هاي گروه بين‌المللي گفت‌وگوي تمدن‌ها، اتخاذ تدابير محسوس براي غلبه بر افكار غلط در جهان و ايجاد برنامه‌ي محلي مشترك بين كشورها و سازمان‌هاي شهري جهت ايجاد راه‌هاي صلح و تفاهم بين ملت‌ها است.

وي با اشاره به موضوع اهانت روزنامه‌هاي غربي به پيامبر اكرم (ص) از طريق انتشار تصاوير موهن، از رهبران سياسي خواست تا ضمن احساس مسووليت بيشتر، تدابير لازم را براي كنترل خطرها و تهديدهاي ناشي از اين اقدام اتخاذ كنند و به اصولي كه موجب نزديكي ملت‌ها و ساخت جهاني برتر براي نسل‌هاي آينده مي‌شود، توجه داشته باشند.

محمد آيدين، وزير كشور تركيه نيز طي سخناني در اين مراسم، اقدام روزنامه‌هاي غربي را نشانه‌ي آشفتگي اوضاع بين‌المللي و روابط سياسي و بين‌المللي دانست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: ما بايد ضمن ايجاد اجماع بين تمدن‌ها و فرهنگ‌هاي مختلف از اقداماتي كه موجب زير پا نهادن عدالت و افزايش خشم و نفرت مي‌شود، دوري كنيم.

در اين نشست تعداد زيادي از شخصيت‌هاي مهم بين‌المللي از جمله سيد محمد خاتمي، رييس‌جمهور سابق ايران، اكمل الدين احسان اوغلو، رييس سازمان كنفرانس اسلامي و عمرو موسي، دبيركل اتحاديه‌ي عرب حضور داشتند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29036

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عنان درنشست گفت‌وگوي تمدن‌ها: براي مبارزه با افراط گرايي به برداشتن گام‌هاي عملي نيازمنديم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016