یکشنبه 14 اسفند 1384

گزارشي از آزادي زندانيان مشمول طرح آشتي ملي در الجزاير، ايرنا

الجزيره ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۲/۱۴‬

آزادي زندانيان مشمول طرح آشتي ملي در الجزاير روز يكشنبه نيز ادامه يافت و دهها نفر از متهمان به انجام اقدامات تروريستي يا بر قراري ارتباط با گروههاي تروريستي از زندان آزاد شدند.

گزارش ايرنا از مقابل ساختمان زندان "براباروس" (سركاجي سابق) در بخش قديمي شهر الجزيره حاكي است: در حالي كه آشنايان ، خانواده‌ها و بستگان اين زندانيان در انتظار ديدار آنها هستند، آنان از زندان بيرون مي‌آيند.

روند آزادي زندانيان از عصر ديروز و با گذشت چهار روز از صدور قوانين آشتي ملي آغاز شد كه در پايتخت و در مرحله نخست ‪ ۱۷۰‬نفر از اين زندانيان با توقف پيگيرد قضايي مورد عفو قرار گرفته و آزاد شدند.

وكيل يكي از اين زندانيان كه خواست نامش ذكر نشود به خبرنگار ايرنا گفت: بيشتر افرادي كه تاكنون آزاد شده‌اند به اتهام وابستگي به يك گروه تروريستي بين‌المللي در بازداشت موقت بسر مي‌بردند.

وي گفت: اكثر اين افراد در سوريه و در حالي كه براي رفتن به عراق و شركت درعمليات مسلحانه دراين كشور تلاش مي‌كردند، بازداشت شدند كه تعدادشان به ‪ ۶۰۰‬نفر مي‌رسد.

اين وكيل گفت: افراد آزاد شده از ‪ ۴۵‬ساعت تا سه سال در بازداشت موقت بسر برده‌اند و حكمي عليه آنان صادر نشده‌است.

از سوي ديگر، گفته مي‌شود كه برخي از آزادشدگان نيز متهم به همكاري غير نظامي با تروريست‌ها بوده و برخي نيز به داشتن اطلاعاتي از مكان اختفاي گروههاي مسلح و عدم ارايه آن به مسوولان متهم هستند.

زندانيان آزاد شده پس از خروج از زندان سجده شكر بجا مي‌آوردند و اشك شوق مي‌ريختند.

اكثر اين افراد مايل به گفت و گو با خبرنگاران نيستند و تنها به گفتن "الحمدالله" بسنده مي‌كنند بااين حال يكي از آنها به خبرنگار ايرنا گفت كه "امروز روز بزرگي است كه آزادي را در آغوش مي‌كشيم".

درهمين حال، تجمع خانواده‌ها و نيز عابران و كودكان در مقابل مقر زندان مشكلاتي را ايجاد كرده‌است و مسوولان زندان به همين دليل زندانيان را بصورت فردي آزاد مي‌كنند.

برخي از اين زندانيان نيز كه خانواده‌هايشان ساكن شهرهايي غيرازالجزيره بودند، ترجيح دادند كه شب را در پايتخت سپري كنند و صبح با خيال آسوده‌تري به شهرهاي خود كه هنوز در برخي موارد حملات گروههاي مسلح در آنها وجود دارد، بازگردند.

در جمع حاضران، فرزند "عبدالحق لعياده" رهبر "جماعت اسلامي مسلح" (الجيا) نيز مشاهده شد كه درانتظار شنيدن اخباري از سرنوشت پدرش بود.

وي سرانجام پس از اينكه مشخص شد، پدرش مشمول اين طرح نيست محل را ترك كرد.

از سوي ديگر برخي حاضران درباره سرنوشت "علي بلحاج" مرد شماره دو حزب منحله جبهه نجات اسلامي كه در زندان "الحراش" الجزيره در بازداشت موقت بسر مي‌برد، سووال مي‌كردند.

براساس اعلان رسمي، حدود دو هزار زنداني مشمول مزاياي طرح آشتي ملي، ابتكار عبدالعزيز بوتفليقه رييس جمهوري الجزاير هستند كه قرار است به تدريج از زندان‌هاي پايتخت و ساير شهرهاي اين كشور آزاد شوند.

اين افراد كساني هستند كه به اتهام انجام اقدامات تروريستي در زندان بسر مي‌برند،اما هنوز حكم نهايي عليه آنان صادر نشده و يا محكوميت آنان در سه مورد خاص نيست.

براساس قوانين طرح آشتي ملي زندانياني مي‌توانند از عفو استفاده كنند كه در تجاوز به نواميس، كشتار دسته‌جمعي و نيز حمله به اماكن عمومي شركت نداشته‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

براين‌اساس، زندانياني كه دراين سه مورد محكوم شناخته شده‌اند و حكم نهايي نيز عليه آنان صادر شده‌است، تنها مي‌توانند از تبديل مجازات و يا بخشش جزيي در مجازات خود استفاده كنند.

ازسوي ديگر هزاران نفر ديگر نيز درانتظار استفاده از ساير مزاياي طرح هستند.

بازماندگان هفت هزار مفقود دهه سياه الجزاير طبق آمار رسمي و نيز كساني كه به اتهامات مشابه از كار اخراج شده‌اند از ديگر استفاده‌كنندگان از مزاياي اين طرح خواهند بود.

همچنين افراد مسلح مستقر در كوهستان‌هاي مناطق مختلف الجزاير نيز كه تعدادشان يك هزار نفر بيان مي‌شود ، شش ماه فرصت دارند كه خود را تسليم و "توبه" كنند تا مورد عفو قرار گيرند.

قوانين و آيين‌نامه‌هاي اجرايي طرح آشتي ملي الجزاير روز هشتم اسفندماه امسال و پس از تصويب نهايي در شوراي وزيران اين كشور به رياست "عبدالعزيز بوتفليقه" رييس جمهوري الجزاير و در قالب احكام رياست جمهوري رسما جهت اجرا ابلاغ شد
هدف از اجراي اين طرح كه به ابتكار بوتفليقه و پس از برگزاري همه پرسي درحال اجراست، پايان بخشيدن به بحران امنيتي و تبعات مربوط به آن است كه از سال ‪ ۱۹۹۱‬و در پي متوقف شدن روند انتخاباتي در اين كشور آغاز و هنوز رگه‌هاي ضعيفي از آن ادامه دارد.

كشور الجزاير در جريان خشونت‌هاي داخلي در دهه سياه (دهه ‪ ۹۰‬ميلادي) نزديك به ‪ ۱۵۰‬هزار قرباني، هفت هزار مفقود، هزاران زخمي و ‪ ۳۰‬ميليارد دلار خسارت را متحمل شد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29176

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از آزادي زندانيان مشمول طرح آشتي ملي در الجزاير، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016