جمعه 19 اسفند 1384

اتحاديه اروپا بر اجراي اصلاحات در تركيه پافشاري مي‌كند، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۲/۱۹‬

اتحاديه اروپا همچنان بر تحقق اصلاحات در تركيه كه شرط اصلي عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا است، پافشاري‌كرده و آن را مهمترين محور براي عضويت تركيه در اين اتحاديه قلمداد مي‌كند.

"اورزولا پلاسنيك" وزير امورخارجه اتريش به نمايندگي از رييس دوره‌اي اتحاديه اروپا در ديدارش با "عبدالله گل" وزير خارجه تركيه در وين تاكيد كرد كه سرعت مذاكرات عضويت تنها به اتحاديه اروپا بستگي ندارد.

"عبدالله گل" از روز چهارشنبه براي انجام ديدارهايي رسمي با مقامات اتحاديه اروپا در وين به‌سرمي‌برد.

پلاسنيك بعد از ديدار خود با گل در گفت‌وگويي مطبوعاتي گفت كه ما بايد خود را با يك روند طولاني مذاكرات درباره عضويت تركيه آماده كنيم.

وي تاكيد كرد كه هدف مشترك، يك تركيه مدرن و باز است كه خود را با "معيارهاي اروپايي" هماهنگ كند.

عبدالله گل نيز در اين نشست گفت‌وگوي خود را با نمايندگان اتحاديه اروپا بسيار مثبت و موفقيت‌آميز توصيف كرد.

وي در عين حال تاكيد كرد كه نبايد مسايل سياسي در مذاكرات مربوط به عضويت دخالت داده شود و كشورش آماده است اين مذاكرات را به شكل مثبت خاتمه دهد.

گل در حالي مذاكرات خود را با نمايندگان اتحاديه اروپا مثبت و موفقيت -آميز قلمداد مي‌كند كه "اولي رهن" كميسر توسعه اتحاديه اروپا كه به عنوان يكي از نمايندگان اين اتحاديه با وي ملاقات كرده است، " موضوع قبرس" را يكي از مهم‌ترين موانع در راه عضويت تركيه مطرح مي‌كند.

"اولي رهن" نيز كه در اين نشست مطبوعاتي حضور داشت، در پاسخ به اين سوال كه آيا عدم گشايش بنادر تركيه به روي قبرس تا پايان ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي موجب توقف مذاكرات عضويت تركيه خواهد شد يا نه، گفت كه "تركيه با شروع مذاكرات خود اعلام كرده بود به وظايف خود عمل خواهد كرد و اتحاديه اروپا تحقق اين وظايف را تحت نظر قرار خواهد داد".

وي روز پنجشنبه نيز پس از ديدار با وزيرخارجه يونان در آتن تاكيد كرد كه آنكارا بايد خواسته‌هاي اتحاديه اروپا در عمل محقق نمايد و بنادر و فرودگاههاي خود را به روي قبرس باز كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود كه تركيه بايد شجاعت خود را در اين زمينه نشان دهد و خود را سازگار نمايد.

به گفته رهن، حقوق مدني و احترام به حق انسان‌ها بايد در تركيه به امور زندگي روزمره تبديل شود.

مخالفت با عضويت تركيه در برخي از كشورهاي اروپايي مانند اتريش كه هم اكنون رياست اين اتحاديه را بر عهده دارد، جدي است. بطور مثال بيش از ‪۶۰‬ درصد از مردم اين كشور مخالفند كه تركيه به عضويت اتحاديه اروپا درآيد.

در همين حال "عبدالله گل" روز جمعه با اشاره به نتايج جديدترين نظرسنجي منتشرشده در اين زمينه گفت: ما اميدوار هستيم كه در طول روند مذاكرات، مردم اتريش اين عقيده خود را تغيير بدهند.

مذاكرات درباره عضويت تركيه در اتحاديه اروپا از اكتبر سال ‪۲۰۰۵‬ ميلادي آغاز شده است.

اتريش سرسخت‌ترين مخالف عضويت تركيه در اتحاديه اروپا بوده است و دست برداشتن از مخالفت علني با اين موضوع پس از نشست ويژه اتحاديه اروپا در اين زمينه و نيز تصدي رياست دوره‌اي اين اتحاديه از سوي اتريش رخ داده است.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29264

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اتحاديه اروپا بر اجراي اصلاحات در تركيه پافشاري مي‌كند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016