شنبه 30 اردیبهشت 1385

شورش در زندان گوانتانامو با تيراندازي نگهبانان آمريكايي مهار شد، ايسنا

- دولت آمريكا: با زندانيان گوانتانامو در چارچوب قوانين آمريكا رفتار مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي


فرمانده‌ي نيروهاي آمريكايي در بازداشتگاه گوانتانامو اظهار داشت: زندانيان اين بازداشتگاه با صحنه‌سازي خودكشي قصد داشتند نگهبانان آمريكايي را به تله انداخته، پس از آن با تيغه‌هاي پنكه و ساير تسليحات سر هم بندي شده به آن‌ها حمله كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، دريادار هري هريس، فرمانده‌ي نيروهاي ضربت مشترك بازداشتگاه گوانتانامو گفت: نگهبانان به سمت زندانيان گلوله‌هاي پلاستيكي شليك كردندكه بر اثر آن شش زنداني جراحات سطحي برداشتند.

هريس اين پيشامد را خشونت‌بارترين درگيري در گوانتانامو از زمان گشايش آن در ژانويه‌ي 2002 توصيف كرد.

اين‌حمله‌ي غافلگيرانه درست در روزي در شرف انجام بود كه سازمان ملل از آمريكا خواست تا بازداشتگاه گوانتانامو را تعطيل كند.

هريس هم‌چنين بيان كرد: بازداشت شدگان روي سطح زمين را با مدفوع و كف صابون پوشانده بودند تا نگهبانان با مشاهده‌ي فردي كه به طور نمايشي قصد به دار آويختن خود را داشت درصدد نجات وي برآيند و حين ورود به محل ليز بخورند. سپس نگهبانان با اثاثيه‌ي سبك و تيغه‌هاي پنكه و ساير تسليحات سر هم بندي شده مورد حمله قرار گرفتند.

مايك بومگارنر، ديگر افسر حاضر در گوانتانامو طي كنفرانس خبري از چگونگي تيراندازي نيروهاي آمريكايي كه به نظر مي‌رسيد، كنترل خود را از دست داده بودند، توضيحاتي ارايه داد.

وي در اين خصوص بيان داشت: بازداشت‌شدگان از تخت‌خواب‌هاي خود روي سر نگهبانان مي‌پريدند. برخي از ماموران به شدت به زمين كوبيده مي‌شدند. در نتيجه نيروهاي آمريكايي پنج دور گلوله‌ي پلاستيكي شليك كردند، چرا كه در آن لحظه در شرف تسليم شدن در برابر زندانيان بودند. هري هريس هم‌چنين تاكيد كرد كه همان تعداد كم نيرو براي سركوب بازداشت‌شدگان كافي بودند.

فرمانده‌ي نيروهاي ضربت مشترك آمريكا در گوانتانامو افزود كه پيش از اين ناآرامي، زندانيان دو بار قصد داشتند جدا خود كشي كنند. هريس تصريح كرد دو بازداشتي بيش از حد دارو مصرف كردند و بيهوش شدند، اما پس از انتقال به بيمارستان در شرايط ثابت جسماني قرار داشتند.

وي افزود: از زمان گشايش گوانتانامو تاكنون 41 اقدام به خودكشي از سوي 25 زنداني صورت گرفته است. يك بازداشتي تاكنون 12 بار قصد خودكشي كرده است.

اين در حالي‌است كه شورش زندانيان در اردوگاه شماره‌ي چهار كه بازداشت‌شدگان در آن به طور دسته‌جمعي زندگي مي‌كنند، در پي به صدا درآمدن زنگ هشدار به طور نسبي خنثي شد.

هريس هم‌چنين اظهار كرد: ما اردوگاه شماره‌ي 4 را خطرناك‌ترين اردوگاه تلقي مي‌كنيم، چرا كه بازداشت‌شدگان در آن از فرصت طرح‌ريزي و اقدام به طور دسته جمعي برخوردارند.

به گفته‌ي دو افسر حاضر در گوانتانامو اين درگيري‌ها تنها چهار تا پنج دقيقه به طول انجاميد، اما متفرق ساختن زندانيان و پاك‌سازي اين اردوگاه تقريبا يك ساعت طول كشيد.

برپايي اين شورش با اعلام دولت آمريكا مبني بر استرداد 15 تبعه‌ي عربستاني به كشورشان مصادف شد.

خبرگزاري فرانسه هم‌چنين گزارش داد دولت ‌آمريكا ضمن رد اتهامات مبني بر بدرفتاري نگهبانان گوانتانامو با بازداشت‌شدگان اين اردوگاه اسراي جنگي واقع در كوبا، تاكيد كرده است كه بازجويي‌ها در اين زندان مطابق با موازين قانوني آمريكا صورت مي‌پذيرد.

توني اسنو، سخنگوي كاخ سفيد، در اين باره اظهار داشت: بايد به اين نكته‌ي مهم توجه كرد هر نوع اقدامي كه در رابطه با استنطاق از بازداشت‌شدگان در اين زندان صورت مي‌گيرد به نحو جامعي در چارچوب قوانين آمريكا قرار دارد.

اظهارات اسنو درست در روزي بيان شده كه ديده‌بان ضد ترور سازمان ملل از واشنگتن خواست تا اردوگاه گوانتانامو و هر زندان مخفي در سراسر جهان را تعطيل كند.

در گزارش كميته‌ي مبارزه با ترور سازمان ملل آمده است كه دولت آمريكا بايد از بدرفتاري با بازداشت‌شدگان جنگ عليه ترور دست برداشته و از استرداد آنان به كشورهايي كه احتمال مي‌رود در آن مورد شكنجه‌ي فيزيكي و رواني قرار گيرند، خودداري كند.

توني اسنو هم‌چنين بدون اشاره به دو گزارش مبني بر اقدام دو زنداني براي خودكشي تاكيد كرد كه بازداشت‌شدگان گوانتانامو به لحاظ رژيم غذايي، آب، مراقبت‌هاي بهداشتي، پوشاك، حمام گرفتن، نظافت و نگهداري به خوبي رفتار مي‌شوند و نيز فرصت دارند كه به عبادت پرداخته و قرآن بخوانند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي كاخ سفيد با اشاره به اظهارات بوش در اين باره كه اميدوار است بهبود شرايط امنيتي بستري را فراهم آورد تا گوانتانامو تعطيل شود، به نقل از رييس‌جمهور آمريكا بيان كرد: ما درجنگ با دشمن به‌سر مي‌بريم و بايد از خود محافظت كنيم.

در همين حال وزارت امور خارجه‌ي آمريكا اعلام كرد: واشنگتن بابت گزارش كميته‌ي مبارزه با ترور سازمان ملل متاسف است.

اين كميته‌ي 10 نفره متشكل از كارشناسان حقوقي سازمان ملل تعطيلي گوانتانامو و تفهيم اتهام بازداشت شدگان را خواستار شده بودند.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30066

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شورش در زندان گوانتانامو با تيراندازي نگهبانان آمريكايي مهار شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016