چهارشنبه 7 تیر 1385

تهاجم نظامی ارتش اسرائيل به غزه، بی بی سی

دو روز پس از به اسارت درآمدن يک سرباز اسرائيلی توسط پيکارجويان فلسطينی، ارتش اسرائيل در تلاش برای آزادسازی وی يک عمليات تهاجمی زمينی به غزه را آغاز کرده است.

اين تهاجم تنها ساعاتی پس از آنکه هواپيماهای جنگنده اسرائيلی تعدادی پل و يک نيروگاه برق در باريکه غزه را بمباران کردند آغاز شد و به گفته منابع اسرائيلی، واحدهای ارتش اين کشور با پيشروی در داخل غزه، در نزديکی يک فرودگاه متروکه مستقر شده اند.

حمله به نيروگاه برق باعث شد بخش اعظم غزه در تاريکی فرو رود.

اسرائيل از زمان ربوده شدن سرجوخه گيلاد شليت تهديد می کرد در صورت عدم آزادی وی به اقدام شديد نظامی متوسل خواهد شد.

گيلاد شليت در جريان حمله پيکارجويان به يک ايستگاه بازرسی ارتش اسرائيل که در جريان آن دو سرباز ديگر اسرائيلی نيز کشته شدند ربوده شد. پيکارجويان از تونلی که زير منطقه مرزی حفر کرده بودند دست به اين عمليات زدند.

معلوم نيست در عمليات نظامی اخير ارتش اسرائيل که از گذرگاه کرم شالوم در نزديکی جنوب غزه آغاز شد چه تعداد نيرو شرکت دارند.

اين عمليات تهاجمی عمده کمتر از يک سال پس از آنکه اسرائيل نيروهای نظامی اش و هزاران شهرک نشين يهودی را از غزه خارج کرد انجام می شود. اسرائيل در سال 1967 اين مناطق را اشغال کرده بود.

اسرائيل از زمان تکميل طرح تخليه غزه در سپتامبر 2005، منظما اهدافی در غزه را در تلاش برای متوقف کردن عمليات پيکارجويان فلسطينی در پرتاب راکت به اسرائيل، به توپ و موشک بسته است.

در اين حملات بسياری از پيکارجويان و غيرنظاميان فلسطينی کشته شده اند.

عمليات محدود

بنابه گزارش ها نيروهای اسرائيلی در نزديکی شهر رفح موضع گرفته اند.

به گفته الن جانستون، خبرنگار بی بی سی در غزه، به نظر می رسد هدف نيروهای اسرائيلی در اين عمليات بسيار محدود باشد - آنها وارد رفح نشده اند و در مزارع اطراف شهر مستقر می شوند.

به نقل از مقام های نظامی اسرائيل نيز گزارش شد که اهود اولمرت، نخست وزير، از يک "عمليات محدود" برای هدف قرار دادن "زيرساخت های تروريستی" حمايت کرده است.

يک سخنگوی ارتش اسرائيل گفت آنها در نظر دارند آنجا پست های ديده بانی ايجاد کنند.

سخنگوی نيروهای مسلح اسرائيل گفت که آنها هنوز با مقاومتی از سوی فلسطينی ها روبرو نشده اند.

اسرائيل پيشتر درخواست های پيکارجويان برای آزادسازی زنان و جوانان زير 18 سال فلسطينی از زندان های اين کشور در ازای دريافت اطلاعاتی درباره سرباز ربوده شده را رد کرده بود.

پيکارجويان غزه که چنين عملياتی را پيش بينی می کردند با برپا کردن موانع و استقرار در مخفی گاه ها خود را برای شبيخون زدن به نيروهای اسرائيلی آماده کرده اند.

توافق حماس و فتح

در تحولی ديگر دو گروه رقيب فلسطينی حماس و فتح، روز سه شنبه بر سر اعلاميه ای با هدف پايان دادن به جدال قدرت ميان خود و در پيش گرفتن سياستی واحد در برابر اسرائيل به توافق رسيده اند.

حماس، به عنوان بخشی از اين معاهده، گفت تشکيل يک کشور فلسطينی در کرانه باختری و غزه را می پذيرد اما همچنان از به رسميت شناختن مشروعيت اسرائيل خودداری می کند.

دولت حماس براساس اين سند همچنين به محمود عباس، رهبر فتح و رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی اجازه می دهد با اسرائيل مذاکره کند.

صائب عريقات، دستيار محمود عباس، به بی بی سی گفت هدف اين موافقتنامه اتخاذ جبهه ای واحد در مذاکرات با اسرائيل است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت حماس و فتح "برای آنکه بتوانند با اسرائيلی ها بنشينند و درباره آينده فلسطينی ها بحث کنند... بايد در کنار يکديگر قرار بگيرند."

حماس که کنترل دولت فلسطينی را در اختيار دارد تاکنون در برابر اين سند مقاومت می کرد.

جرمی بوئن، سردبير بخش خاور ميانه در بی بی سی، می گويد هيچ نکته ای در سند نيست که به يک پيمان صلح درازمدت با اسرائيل اشاره کند.




دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30763

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تهاجم نظامی ارتش اسرائيل به غزه، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016