چهارشنبه 7 تیر 1385

كويتي‌ها فردا اولين انتخابات پارلماني را با حضور زنان را برگزار مي‌كنند، ايرنا

كويت، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۴/۰۷‬

كويتي‌ها فردا "پنجشنبه" اولين انتخابات پارلماني خود را با مشاركت زنان اين كشور به عنوان نامزد انتخاباتي و راي‌دهنده ، برگزار مي‌كنند.

دراين انتخابات، ‪ ۳۴۰‬هزار و ‪ ۲۴۸‬كويتي حق راي دارند كه ‪ ۱۹۴‬هزار و ‪۹۱۰‬ راي‌دهنده يعني ‪ ۵۷/۲‬درصد آنان زن و ‪ ۱۴۵‬هزار و ‪ ۳۳۸‬راي‌دهنده ديگر يعني ‪ ۴۲/۸‬درصد آنان، مرد هستند.

راي‌دهندگان درانتخابات پارلماني كويت براي انتخاب ‪ ۵۰‬نماينده مجلس امت "پارلمان" آراي خود را در ‪ ۵۰‬حوزه انتخاباتي در صندوق‌هاي اخذ راي قرار خواهند داد.

كويت كه در برگزيدن دمكراسي در ميان ‪ ۶‬كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس پيشگام است، اولين انتخابات پارلماني خود را سال ‪ ۱۹۶۳‬برگزار كرد و اين كشور كم جمعيت كه داراي ثروت‌هاي نفتي بسيار است طي اين مدت شاهد ‪ ۱۰‬دوره پارلماني بود.

شيخ "صباح الاحمد الجابر الصباح" امير كويت ماه گذشته در پي بالا گرفتن اختلاف ميان قوه مجريه و قوه مقننه بر سر طرح ارايه شده از سوي دولت به پارلمان در خصوص كاهش حوزه‌هاي انتخاباتي دراين كشور از ‪ ۲۵‬به ‪ ۱۰‬حوزه، دستور انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات پارلماني زودهنگام را صادر كرد.

دور كامل مجلس امت كويت ‪ ۴‬سال است و وظيفه عمده آن تصويب قوانين، كنترل و زيرنظر داشتن اجراي صحيح قوانين از سوي دولت و رسيدگي به شكايات مطرح شده از سوي شهروندان كويتي به پارلمان است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تصميمات اتخاذ شده و قوانين تصويب شده از سوي پارلمان كويت تنها در صورت تاييد از سوي امير اين كشور قابليت اجرايي دارد.

زنان كويتي تاكنون حق نامزد شدن و يا راي دادن در انتخابات اين كشور را نداشتند اما پارلمان منحل شده كويت در سال ميلادي گذشته ‪ ۲۰۰۵‬به طرح ارايه شده از سوي دولت در خصوص مشاركت زنان در زندگي سياسي راي مثبت داد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30766

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كويتي‌ها فردا اولين انتخابات پارلماني را با حضور زنان را برگزار مي‌كنند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016