جمعه 23 تیر 1385

حملات شديد ارتش اسرائيل به لبنان ادامه دارد، بی بی سی

ارتش اسرائيل حملات خود عليه لبنان را تشديد کرده و در حاليکه قرار است شورای امنيت برای رسيدگی به اين بحران تشکيل جلسه دهد، عربستان سعودی از نقش حزب الله در تنش اخير در منطقه انتقاد کرده است.

از ساعات اوليه روز جمعه، 14 ژوئيه، اسرائيل حملات هوايی و توپخانه خود به مناطقی در داخل خاک لبنان را شدت بخشيده و به خصوص مراکز و محل های متعلق به جنبش حزب الله در جنوب بيروت، پايتخت لبنان، را هدف بمباران و گلوله باران قرار داده است.

عمليات ارتش اسرائيل عليه لبنان در پی ربوده شدن دو نظامی اسرائيلی به دست چريک های حزب الله در روز چهارشنه آغاز شد و در خلال سه روز اخير ادامه داشته و گفته می شود در جريان آن بيش از پنجاه غيرنظامی لبنانی کشته شده اند.

منابع نظامی اسرائيلی گفته اند که نيروی هوايی و دريايی اين کشور به پانزده نقطه متعلق به حزب الله در حومه جنوبی بيروت، که عمدتا تحت تسلط حزب الله است، حمله کرده اند.

عمليات نظامی اسرائيل در ساير نقاط لبنان نيز با شدت ادامه داشته و تعدادی پل و جاده ارتباطی و نقاط ديگر هدف بمباران هوايی و گلوله باران توپخانه اسرائيل بوده است.

از جمله، هواپيماهای اسرائيلی راه ارتباطی اصلی لبنان و سوريه را بمباران کرده و باعث قطع رفت و آمد در اين مسير شده اند.

حمله به زيرساخت های اقتصادی و شهری به خصوص در مناطق جنوب لبنان و محلات عمدتا شيعه نشين جنوب بيروت نيز ادامه داشته و گزارش می شود که برق اين محلات قطع شده است.

پل ارتباطی بين بيروت و فرودگاه اين شهر و يک نيروگاه اصلی برق در جنوب پايتخت نيز از هدف های حملات هوايی و دريايی اسرائيل بوده است.

ادامه حملات متقابل

خبرنگار بی بی سی در بيروت می گويد که در سال های گذشته، عمليات اسرائيل عليه لبنان که عمدتا در جنوب اين کشور متمرکز بود باعث فرار بسياری از ساکنان اين مناطق به سوی پايتخت می شد.

در بحران اخير و در حاليکه بسياری از راه های ارتباطی در اثر حملات اسرائيل به شدت آسيب ديده، اين احساس در ميان مردم پديد آمده که هيچ نقطه ای از لبنان امن نيست.

در همانحال، نيروهای حزب الله لبنان نيز به موشک پرانی به سوی هدف هايی در داخل اسرائيل ادامه داده اند.

منابع اسرائيلی گفته اند که يک فروند موشک پرتاب شده از سوی حزب الله به سوی شهر حيفا، سومين شهر بزرگ اسرائيل، پرتاب شده اما تلفاتی برجای نگذاشته است.

تا کنون حزب الله تنها نقاطی در داخل مرز اسرائيل و لبنان را هدف موشک های کاتيوشا قرار می داد و اين نخستين باری است که شهری در عمق خاک اسرائيل، که گمان می رفت در تيررس حزب الله نيست، هدف قرار می گيرد.

در پی حمله موشکی، امير پرتز، وزير دفاع اسرائيل، گفته است که حزب الله، به گفته وی، تمامی قواعد را زير پا گذاشته و می خواهد خاورميانه را به لبه پرتگاه بکشاند.

دولت لبنان، که پيش از اين، داشتن هرگونه مسئوليت در آغاز بحران جديد و هر نوع ارتباط با عمليات حزب الله را تکذيب کرده بود، حملات اسرائيل را به شدت محکوم کرده است.

دولت لبنان با صدور بيانيه ای واکنش اسرائيل را نا متناسب توصيف کرده و در عين حال گفته است که از اقدامات حزب الله حمايت نمی کند و آماده مذاکره در باره برقراری آتش بس همه جانبه است.

دولت لبنان از شورای امنيت سازمان ملل خواستار اقدام برای قطع حملات اسرائيل و برقراری آتش بس شده است.

واکنش جهانی و جلسه شورای امنيت

کشورهای مختلف به بحران خاورميانه واکنش نشان داده اند و در ايالات متحده، کاندوليزا رايس، وزير خارجه، از اسرائيل خواسته است در عمليات خود عليه لبنان خويشتنداری به خرج دهد.

قرار است روز جمعه، 14 ژوئيه، شورای امنيت سازمان ملل به درخواست دولت لبنان برای رسيدگی به حملات اسرائيل به اين کشور و به خصوص بحران انسانی ناشی از آن تشکيل جلسه دهد.

اما با وجود مخالف بسياری از کشورها با نحوه برخورد اسرائيل، انتظار می رود هر قطعنامه ای در محکوميت اسرائيل توسط آمريکا وتو شود و يکی از مشاوران دبيرکل سازمان ملل پيش بينی کرده است که مذاکرات شورای امنيت با بن بست مواجه خواهد شد.

آمريکا تاکيد دارد که هر قطعنامه ای در مورد اوضاع کنونی لبنان بايد حاوی محکوميت اقدامات جنبش حزب الله نيز باشد.

در روسيه، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری، از تمامی طرف های درگير در بحران کنونی لبنان خواست تا به عمليات نظامی عليه يکديگر پايان دهند و گفته است که نه گروگانگيری قابل قبول است و نه استفاده از زور برای حل يک چنين ماجرايی.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همزمان، دولت عربستان سعودی، ضمن محکوم کردن حملات اسرائيل به لبنان، آنچه را که "عناصری" در داخل لبنان خوانده به دليل بر انگيختن خشونت در منطقه مورد انتقاد قرار داده و از آنها خواستار اقدامات لازم برای پايان دادن به اين بحران شده است.

ظاهرا اشاره دولت سعودی به اقدام حزب الله لبنان در ربودن دو نظامی اسرائيلی است که زمينه ساز حملات اخير اسرائيل عليه لبنان شده است.

گزارش ديگری در مورد عمليات ارتش اسرائيل در باريکه غزه، که در پی ربودن يک نظامی اسرائيلی توسط گروه های تندرو فلسطينی آغاز شد، حکايت از آن دارد که نيروهای اسرائيلی خروج از نواحی مرکزی غزه را آغاز کرده اند اما در حال حاضر، در شمال و جنوب غزه خواهند ماند.




دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30913

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حملات شديد ارتش اسرائيل به لبنان ادامه دارد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016