شنبه 31 تیر 1385

طرح آشتی ملی عراق اعلام شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی

نوری المالکی طرح آشتی ملی‌اش را که ماه قبل از آن سخن گفته بود، امروز (شنبه) اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری کويت، نوری المالکی، نخست وزير عراق پس از پايان نشستش با نمايندگان کميسيون‌های پارلمانی و سياست‌مداران عراقی در مقر نخست وزيری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جلال طالبانی، رييس جمهور و محمود المشهدانی، رييس پارلمان عراق اظهار داشت: ما امروز عملا و به طور ميدانی طرح آشتی ملی عراق را پس از برگزاری اولين نشست هيات عالی آشتی ملی اعلام کرديم.

وی افزود: بر اساس اين طرح هيات عالی آشتی ملی موظف است تا با تدوين سازوکارهای مشخصی طرح آشتی را از طريق برگزاری کنفرانس ها و سمينارها با گروه‌های سياسی خواهان ورود به روند صلح و هم چنين روحانيون اديان و مذاهب مختلف برگزار کند.

وی ادامه داد: کسانی که با اين طرح مخالفت کنند قصد دارند تا به دوره ديکتاتوری بازگردانند.

وی با بيان اينکه طرح آشتی ملی طرحی يک طرفه نيست بيان داشت: آنچه که شاهد آن هستيد محتوی توافقات و رايزنی‌ها برای دستيابی به ساختاری متفق‌القول است.

وی اظهار داشت: توجه گسترده‌ و قابل ملاحظه‌ای از سوی گروه‌های مسلح از جمله افسران سابق ارتش در خصوص پيوستن به روند سياسی را شاهد بوده‌ايم.

وی ادامه داد: البته برخی گروه‌ها نيز وجود دارند که طی تماس‌هايی اعلام کردند که هر گونه اقدامی را که در جهت تضعيف اقتدار دولت و آسيب رساندن به مردم انجام گيرد، متوقف خواهند کرد.

مالکی درباره‌ی سفر قريب‌الوقوعش به آمريکا تصريح کرد، در اين سفر مسايل امنيتی، مسلح ساختن ارتش و تحويل مسووليت امنيتی ساير استان‌ها به نيروهای عراقی، عمليات نظامی در لبنان و وضعيت اين کشور را با مسوولان آمريکايی مورد بررسی قرار خواهد داد، چرا که اوضاع لبنان پيامدهايی را بر اوضاع منطقه دارد.

مشهدانی نيز گفت: در نشست امروز بر وحدت سخنرانی‌های سياسی و اجتماعی و هم چنين منع سخنرانی‌هايی که آسيبی به طرح آشتی ملی وارد می‌کنند، تاکيد شد.

همچنين به زودی نمايندگان پارلمان عراق طرحی را به منظور تقويت طرح آشتی ملی ارايه خواهند داد.

جلال طالبانی نيز گفت: هيات عالی آشتی ملی عراق به زودی طی تماس با گروه‌های سياسی مشترک و غير مشترک در دولت، گروه‌های معارض و روحانيون طوايف مختلف کار خود را آغاز خواهد کرد. همچنين کنفرانس‌هايی را برای عشاير، سازمان‌های جامعه‌ی مدنی و روحانيون برگزار خواهد کرد.

طالبانی در ادامه دولت فعلی را دولتی متشکل از گروه‌های مختلف سياسی عنوان کرد که بيش از ده ميليون رای دهنده عراقی آن را انتخاب کرده‌اند.

وی گفت: دولت فعلی دولت نجات ملی است که همگی ما بر سر برنامه‌های آن با يکديگر متفق‌القول هستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: تمامی شايعاتی که در خصوص حکومت نجات ملی منتشر شده، نادرست است و از نظر ما مالکی شخصی با لياقت است که همه آنچه را که برای حل بحران‌ها ضروری است انجام می‌دهد. از نظر ما مالکی مردی دموکرات است و ما از او حمايت می‌کنيم.

طالبانی در پايان از توافق امضا شده ميان رياست سه قوه و مسوولان دولت عراق در خصوص متحد‌الشکل بودن سخنرانی‌های سياسی خبر داد.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31043

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'طرح آشتی ملی عراق اعلام شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016