شنبه 30 اردیبهشت 1385

زندگينامه جواد المالكي نخست وزير دولت منتخب عراق، ايرنا

بغداد،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۲/۳۰‬

"نوري الكامل المالكي" اولين نخست وزير عراق پس از گذشت سه سال از سقوط رژيم بعثي صدام در بهار سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي و پنج ماه رايزني نفس گير روزشنبه در ششمين نشست مجلس نمايندگان عراق كابينه خود را معرفي كرد.

نوري المالكي نخست وزير دولت منتخب عراق در طول دوران ‪ ۳۰‬ساله معارضه و تا قبل از معرفي وي به عنوان نخست وزير به نام مستعار "جواد المالكي" شناخته مي‌شد.

او كه همواره سوداي نويسندگي و يك زندگي آرام را داشته از آغاز جواني كه در حزب الدعوه اسلامي ريشه دارترين حزب اسلامي عراق وارد شد تاكنون هرگز نتوانسته از آسودگي بهره‌اي ببرد و هميشه در فضاي گرم سياست بوده است.

او همواره آرزو كرده به عنوان شخصي انديشه‌ور و نويسنده برجسته شناخته شود اما تقدير چنين براي او رقم خورده كه دركسوت مرد اول سياست عراق اينك بيش از هر زمان ديگر وارد گود سياست شود.

نوري المالكي كه همرزمان دوره معارضه و رقيبان سياسي‌اش وي را به نام "ابو اسرا" مي‌شناسند از سوي كميته هفت جانبه‌ائتلاف يكپارچه عراق به اتفاق آرا به عنوان نامزد تصدي نخست وزيري معرفي شد.

المالكي كه اينك جايگزين ديگر همفكر سياسي و حزبي خود يعني "ابراهيم جعفري" شده تا آخرين لحظه از نامزدي جعفري حمايت كرد بدون اينكه كمترين علاقه‌اي به منصب نخست وزيري نشان دهد.

نوري المالكي ‪ ۵۶‬ساله متولد ‪ ۱۹۵۰‬ميلادي از اهالي بخش "ابي غرق" در غرب "حله" مركز استان بابل واقع در ‪ ۱۰۰‬كيلومتري جنوب بغداد است.

المالكي از خانواده‌هاي اصيل عربي و از عشيره معروف "بني مالك" است.

خانواده مالكي يكي از خانواده‌هاي معروف عراق بوده و پدر بزرگ وي "محمد حسن ابوالمحاسن" از رجال ديني شناخته شده و شعراي نام آشناي عراق و وزير معارف دراولين دولت پادشاهي عراق بعد از استقلال عراق از استعمار بريتانيا بود.

پدر بزرگ مالكي يكي از رهبران مهم مبارزه با استعمار بريتانيا محسوب مي شود و نوري المالكي همواره به وي افتخار كرده است تا جايي كه پايان نامه كارشناسي ارشد خود را به ديوان شعر ابوالمحاسن اختصاص داد.

جالب اينكه "فواد معصوم" از رهبران عمده اتحاديه ميهني كردستان عراق و عضو فعلي مجلس نمايندگان عراق بر اين پايان نامه نظارت داشت.

نوري المالكي تحصيلات اوليه خود را در استان بابل به پايان برد و براي تكميل تحصيلات عاليه خود در رشته ادبيات عرب وارد دانشگاه "صلاح‌الدين " اربيل شد و كارشناسي ارشد را از اين دانشگاه اخذ كرد.

المالكي همچون همفكران سياسي‌اش در حزب الدعوه نظير "ابراهيم جعفري" و "علي اديب" در جواني به اين حزب گرايش پيدا كرد.

او درپايان دهه ‪ ۶۰‬به صفوف حزب الدعوه پيوست و توانست از همان آغاز خود را در اين حزب مطرح كند و بر همين اساس او يكي از افراد نزديك به "صاحب دخيل النجفي" از بنيانگذاران حزب الدعوه بود.

نوري المالكي همواره به آيت الله شهيد "محمد باقر صدر" انديشمند اسلامي معروف عراق و بنيانگذار اصلي حزب الدعوه عشق و ارادت ورزيده است.

فعاليتهاي سياسي المالكي به سرعت از طرف رژيم بعث صدام مورد رصد قرار گرفت و در سال ‪ ۱۹۷۹‬ناچار به ترك عراق شد.

ابواسرا روانه سوريه - اولين اقامتگاه معارضين عراقي- شد تا در آنجا فعاليتهاي سياسي حزب الدعوه اسلامي را ادامه دهد.

المالكي مدتي سردبيري نشريه "الموقف" ارگان حزب الدعوه اسلامي در سوريه را برعهده داشت و در همين مدت با ادامه تحصيلات خود توانست مدرك كارشناسي ارشد زبان عربي را از دانشگاه دمشق به دست آورد.

در جريان جنگ تحميلي عراق برضد جمهوري اسلامي ايران، ابواسرا روانه جمهوري اسلامي شد و تا سقوط رژيم بعث در بهار ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي درايران حركتهاي مبارزين حزب الدعوه برضد رژيم صدام را رهبري مي‌كرد.

المالكي به سرعت مدارج ترقي را در اين حزب سياسي كه به صورت شورايي اداره مي‌شود طي كرد وتوانست به عضويت دفتر سياسي درآيد وعضو شوراي رياستي حزب (عالي‌ترين درجه حزبي) شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او در مدت زمان حضور خود درايران، رهبري شاخه "جهاد" موسوم به "جهاديه" را بر عهده داشت.

وي همواره به همرزمان خود به ويژه آيت الله شهيد محمد باقر صدر موسس حزب الدعوه وديگر همقطاراني كه در طول مبارزه با رژيم ديكتاتوري بعث جان خود را فداي كشور نمودند وفادار مانده و از آنها با حسرت و نيكي ياد مي كند.

هرچند المالكي مدت زمان زيادي را در جمهوري اسلامي ايران سپري كرده اما همواره سعي داشته كه سياست مستقلي را در پيش گيرد.

بر همين اساس بسياري المالكي را شاخه عربي حزب الدعوه در مقايسه با ابراهيم جفعري مي‌دانند.

المالكي همچنين به داشتن مواضع معتدل در داخل حزب الدعوه در مقايسه با جعفري به عنوان مرد شماره يك حزب الدعوه شناخته مي‌شود.

وي از جمله افراد مدافع حضور در همايش معارضه عراق در لندن در سال ‪۲۰۰۲‬ ميلادي بود كه به شدت با مخالفت ابراهيم جعفري مواجه شد.

برخي از ابواسرا به عنوان "استالين حزب الدعوه" ياد مي‌كنند.

ابواسرا ازدواج كرده و داراي سه دختر و يك پسر است.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30068

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زندگينامه جواد المالكي نخست وزير دولت منتخب عراق، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016