پنجشنبه 12 مرداد 1385

احتمال توافق بر سر قطعنامه آتش بس لبنان، بی بی سی

شورای امنيت سازمان ملل متحد به حصول توافقی در باره اقدام در زمينه توقف جنگ لبنان نزديک در حاليکه اسرائيل به اشتباه در بمباران روستای قانا اعتراف کرده، آمار جديدی از تلفات لبنان انتشار يافته است.
بامداد روز پنجشنبه، 2 اوت، منابع ديپلماتيک در سازمان ملل متحد گفتند که سه کشور آمريکا، بريتانيا و فرانسه به توافق بر سر پيش نويس قطعنامه ای حاوی برقراری فوری آتش بس در جنگ اسرائيل و حزب الله لبنان نزديک شده اند و انتظار می رود اين پيش نويس به زودی در جلسه شورای امنيت مطرح شود.

به گفته همين منابع، اين سه کشور، که از اعضای دايم شورای امنيت هستند، در خلال روز پنجشنبه متن مورد توافق خود را بين ساير اعضای شورا توزيع خواهند کرد.

توافق اين سه کشور از آن روی اهميت دارد که اختلاف نظر آنها در زمينه نحوه برخورد با بحران لبنان و رويکرد شورای امنيت نسبت به آن خاتمه می دهد.

فرانسه، که خود را به طور سنتی دارای روابط تاريخی با لبنان، مستعمره سابق اين کشور، می داند، بر توقف فوری و بدون قيد و شرط حملات اسرائيل به لبنان به عنوان نخستين گام در حل بحران کنونی تاکيد داشته است.

در مقابل، ايالات متحده، در موضعی به طرفداری از اسرائيل، توقف اين حملات را بدون يافتن راهی برای جلوگيری از بروز مجدد درگيری در آينده مفيد ندانسته و تاکيد داشته است که هر نوع اقدام بين المللی بايد شامل برخورد با ريشه های بحران، به خصوص اخراج چريک های مسلح حزب الله از جنوب لبنان باشد.

دولت بريتانيا نيز کمابيش از موضع ايالات متحده حمايت کرده است.

به گفته خبرنگار بی بی سی، ديپلمات ها گفته اند که قطعنامه مورد توافق سه کشور مرحله اول از طرحی دو مرحله ای برای حل بحران لبنان خواهد بود.

در مرحله دوم، شورای امنيت قطعنامه ديگری شامل مجوز استقرار نيروهای چند مليتی پاسدار صلح در مرز دو کشور و اقدامات لازم برای جلوگيری از بروز جنگ مجدد را مورد بررسی قرار خواهد داد.

اشتباه اسرائيل، تلفات لبنان و ادامه جنگ

در خبری ديگر از منطقه، هيات تحقيق در باره بمباران روستای قانا در لبنان در روز يکشنبه گفته است که اين حمله از روی اشتباه صورت گرفته است.

به گفته اين هيات، تصور می شد که ساختمانی که هدف بمباران قرار گرفت از مخفيگاه های حزب الله است و اگر فرماندهان اسرائيلی از حضور غيرنظاميان در آن آگاهی داشتند، دست به اين حمله نمی زدند.

به گفته مقامات لبنانی، بمباران قانا به کشته شدن دست کم پنجاه و چهار نفر، که بسياری از آنان کودک بودند، منجر شد.

روز پنجشنبه، نخست وزير لبنان اعلام داشت که از آغاز حملات اسرائيل به لبنان در روز 12 ژوئيه، تا کنون بيش از نهصد غيرنظامی کشته و حدود سه هزار نفر ديگر زخمی شده اند و تقريبا يکسوم تلفات جنگ را کودکان تشکيل می دهند.

همزمان، جنگ لبنان با شدت ادامه داشته و هواپيماهای اسرائيلی پس از توقفی چند روزه، حملات خود عليه هدف هايی در بيروت، پايتخت لبنان را از سر گرفته اند.

روز پنجشنبه منابع نظامی اسرائيل گفتند که نيروی هوايی اين کشور در ساعات شب هفتاد ماموريت جنگی را عليه هدف هايی در داخل لبنان انجام داده است و واحدهای نيروی زمينی ارتش اسرائيل در جنوب لبنان در نبردهای سنگين با چريک های حزب الله درگير هستند و می کوشند چند روستای مرزی را که از نظر نظامی دارای اهميت است به تصرف خود در آورند.

مقامات اسرائيلی در نظر دارند با تصرف بخش هايی از جنوب لبنان، اين مناطق را از افراد مسلح حزب الله پاکسازی کنند و مانع از پرتاب موشک به سوی نواحی مرزی اسرائيل شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ارتش اسرائيل گفته است که در جريان نبرد بين دو طرف برای تصرف روستای عيتا الشعب يک نظامی اسرائيلی کشته و چهار نفر ديگر زخمی شده اند و درگيری در اين منطقه در ساعات بامداد روز پنجشنبه نيز همچنان ادامه داشته و حزب الله لبنان نيز از مقاومت در برابر حملات اسرائيل خبر داده است.

در خلال روز چهارشنبه، حزب الله به موشکباری به سوی مناطق شمالی اسرائيل ادامه داد و بيش از دويست و سی موشک را به سوی اين کشور پرتاب کرد که در نتيجه آن، يک نفر کشته و چند نفر زخمی شدند و موشکباری حزب الله در روز پنجشنبه نيز ادامه داشته اما از تلفات و خسارات احتمالی آن هنوز خبری در دست نيست.





دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31226

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احتمال توافق بر سر قطعنامه آتش بس لبنان، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016